697 läst ·
3 svar
697 läst
3 svar
El till badrum. Kapacitetsfråga
Hej
Håller på och budgeterar badrumsrenoveringen och har nu stannat på elfrågan och hur mycket det kommer bli att göra där.
Den säkringen som badrummet sitter på har nedan belastad på sig. Samt så gissar jag lite vad en lampa och en normal köksfläkt drar.
Belysning 4 tak/vägglampor i köket 60W?
Belysning 2 taklampor i hallen 30W?
Köksfläkt 300W?
Belysning taklampa toalett 15W?
Vill efter renoveringen uttöka med:
El-golvvärme 350W
En extra vägglampa i badrummet 15W?
Uttag i badrummet för fön/tandborste 1000-2000W?
pax Calima badrumsfläkt
En 10 automats'kring kan ju köra på 2300W
Om jag nu (mot förmodan) har allt igång så passerar vi ju dessa 2300W, men oftast kan man ju belasta säkringen mer än vad som angetts.
Tror ni detta lirar på en och samma säkring? Eller blir det till att dra upp en till fas?
Håller på och budgeterar badrumsrenoveringen och har nu stannat på elfrågan och hur mycket det kommer bli att göra där.
Den säkringen som badrummet sitter på har nedan belastad på sig. Samt så gissar jag lite vad en lampa och en normal köksfläkt drar.
Belysning 4 tak/vägglampor i köket 60W?
Belysning 2 taklampor i hallen 30W?
Köksfläkt 300W?
Belysning taklampa toalett 15W?
Vill efter renoveringen uttöka med:
El-golvvärme 350W
En extra vägglampa i badrummet 15W?
Uttag i badrummet för fön/tandborste 1000-2000W?
pax Calima badrumsfläkt
En 10 automats'kring kan ju köra på 2300W
Om jag nu (mot förmodan) har allt igång så passerar vi ju dessa 2300W, men oftast kan man ju belasta säkringen mer än vad som angetts.
Tror ni detta lirar på en och samma säkring? Eller blir det till att dra upp en till fas?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "pax Calima"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Uttag för tandborsten på 1000-2000W watt kan ju ställa till det, men köper du vanliga eltandborstar som drar kanske 1 W så ska det inte vara några problem. Se bara till att gruppen skyddas av en jordfelsbrytare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag ser inga problem det det. Ett uttag vid tvättstället i badrummet används normalt kortvarigt. Problem kan det bli om man pluggar i tvätt o tork i uttaget.
Vad jag förstår är det en befintlig och gammal grupp. Att den endast innehåller belysning kan tyda på väldigt gammal? Om den inte belastats hårdare än 400 W under de senaste 50 åren så kan det vara värt att se över alla kopplingspunkter att gruppen är frisk.
Så det beror ju lite på hur jobbigt det är att dra upp en ny gruppledning.
För övrigt, ett uttag i badrum ska placeras rätt map områdesreglerna plus att JFB är ett ovillkorligt krav.
Vad jag förstår är det en befintlig och gammal grupp. Att den endast innehåller belysning kan tyda på väldigt gammal? Om den inte belastats hårdare än 400 W under de senaste 50 åren så kan det vara värt att se över alla kopplingspunkter att gruppen är frisk.
För övrigt, ett uttag i badrum ska placeras rätt map områdesreglerna plus att JFB är ett ovillkorligt krav.
Elcentral är bytt förra året och då byttes också alla ledningar. JFB installerades. Ledningarna in i badrummet från kopplingsdosan är inte bytta då renoveringen stundade. Huset är från -65 och ingen tvätt eller tork ska in på gruppen.Bo.Siltberg skrev:
Jag ser inga problem det det. Ett uttag vid tvättstället i badrummet används normalt kortvarigt. Problem kan det bli om man pluggar i tvätt o tork i uttaget.
Tack för svar. Då bör det räcka som det är.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden