5 328 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Elektriker framtidsyrke
Sida 1 av 2
Hej alla!
Går i tankarna att börja läsa till elektriker och undrar lite hur det ser ut i yrket och hur det kommer se ut framöver.
Hur intresserade är firmor att anställa lärlingar i 34 års åldern?
Kan även tillägga att jag har fast jobb idag, hus och barn.
Tanken är att hoppa av dagens jobb och helt enkelt köra igenom utbildningen på 1 år ca.
Tack på förhand
MVH
Går i tankarna att börja läsa till elektriker och undrar lite hur det ser ut i yrket och hur det kommer se ut framöver.
Tanken är att hoppa av dagens jobb och helt enkelt köra igenom utbildningen på 1 år ca.
Tack på förhand
MVH
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Extrajobb finns hur mycket som helst, se bara här på byggahus, där många hade behövt riktig hjälp.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jag var i precis samma sits som dig, hus å barn å fast jobb och utbildade mig när jag var lika gammal som dig.W Wjmj skrev:Hej alla!
Tack på förhand
MVH
Jobb finns ( nu är ju situationen som den är med Corona dock) men beroende på vilken typ av elektriker du vill bli så kan din lön bli lägre.
(Förmodar att du har högre än lärlingslön)
Fördelen med att läsa på äldre dagar är att man har livsarbeteserfarenhet, nackdelen är ju att man inte vill sänka sin lön alldeles för mycket när man har hus å familj å har en viss standard på levnadsnivå.
Vad är det för utbildning? Jag skulle vilja läsa till elektriker men får ej gå komvux då hemkommunen gör avslag för detta. Vad ligger en lärlingslön på?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
"hemkommun" antyder att personen sökt till komvux i en annan kommun än den är skriven i, troligen för att utbildningen inte finns där ... Då måste kommunen som ordnar utbildningen ta betalt av kommunen man är folkbokförd i.. Detta har "hemmakomunen" rätt att neka till att betala för...W Wjmj skrev:
Det
De stämmer bra det! Enda sättet för mig att bli elektriker är alltså att bli företagslärling? Eller borde jag satsa på något annat yrke? Kyl och värmepumpstekniker? Då är de väl lite blandat av både vvs och elektriker?Dan_Johansson skrev:
Oavsett om du får utbildning eller ej så måste du göra en lärlingstid under några år. dom första 720 timmarna är lärlingslönen enligt avtal 14554:-/månad andra "lärlingsperioden" stiger lönen till (721 till 1600 timmar) 18236:-/ månad. Sedan är lärlingstiden klar och du blir första året i yrket 18236:- , andra året 22684:-, tredje året 25705:-. Efter det så sätts lönen individuellt allt efter arbetsuppgifter och kompetens.
Bra upplägg för de som tar elprogrammet på gymnasiet o därmed slipper ett par års CSN lån. Svårare för någon som sadlar om men visst. Kan man gå utb på 1år som ts skriver (?) och siktar på att göra sina lärlingstimmsr för att därefter försöka starta eget så kanske man ekonomiskt kan komma ikapp.E elmont skrev:Oavsett om du får utbildning eller ej så måste du göra en lärlingstid under några år. dom första 720 timmarna är lärlingslönen enligt avtal 14554:-/månad andra "lärlingsperioden" stiger lönen till (721 till 1600 timmar) 18236:-/ månad. Sedan är lärlingstiden klar och du blir första året i yrket 18236:- , andra året 22684:-, tredje året 25705:-. Efter det så sätts lönen individuellt allt efter arbetsuppgifter och kompetens.
sen byter man väl inte karriär enbart pga ekonomi så kan ju vara värt att göra det. Det bästa med att vara familj/ 2är ju att Man får stötta varandra
34 är väl inte "äldre dagar", det är ju rena ungdomen!!!5 50procent skrev:
Är själv 57 och läser högskolekurser i fysik. Och i höst ska det bli AI och matematik.
Att förkovra sig är nyttigt.
Vad gäller elektrikeryrket så har du redan fått svar ovan. Det är inte bara utbildningen utan även "skrå-praktiken" du ska kalkylera med.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Här ser vi svart på vitt att Elektriker täljer guld!E elmont skrev:Oavsett om du får utbildning eller ej så måste du göra en lärlingstid under några år. dom första 720 timmarna är lärlingslönen enligt avtal 14554:-/månad andra "lärlingsperioden" stiger lönen till (721 till 1600 timmar) 18236:-/ månad. Sedan är lärlingstiden klar och du blir första året i yrket 18236:- , andra året 22684:-, tredje året 25705:-. Efter det så sätts lönen individuellt allt efter arbetsuppgifter och kompetens.
Menade längre fram. Man behöver så klart ett par år i yrket för att få kännedom o koll. Å andra sidan kan det ju inte vara det roligaste att dra slang o sätta upp belysning för Svensson som läst här att bara man ger dem en wienerkrans så fixar man allt smått så gott som gratisE elmont skrev: