Ja, jag tycker också att det är en dum fråga. Anledningen för att jag ändå ställer den är att jag nyligen tittat in på brytaren för vårt uteljus och ute-vägguttag och det såg så här ut:
Jag var helt förbannat att se att bara fasen bryts eftersom
a) jag trodde att man ska bryta 2-polig vid sådana utomhusinstallationer (för att undvika problem med jordfelsbrytaren vid eventuell vattenintrång mm). Vårt andra uteljus är kopplat på det sättet.
b) jag trodde t.o.m. att brytaren är en tvåpolig brytare (och då utgår jag ifrån att den är kopplat på det sättet). Så här ser den ut på baksidan:
Huset är byggd 2011 så det är så det installerades från början och eftersom det inte ens finns någon utgående nolledare gissar jag att elektrikern missade att dra den och när han (eller kanske en annan kollega) sedan kom med uppdrag att för att koppla en tvåpolig brytare fanns ingen utgående nolledare att koppla och istället att dra denna valde han att använda det som finns.
Eller missade jag något här?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var helt förbannat att se att bara fasen bryts eftersom
a) jag trodde att man ska bryta 2-polig vid sådana utomhusinstallationer (för att undvika problem med jordfelsbrytaren vid eventuell vattenintrång mm). Vårt andra uteljus är kopplat på det sättet.
b) jag trodde t.o.m. att brytaren är en tvåpolig brytare (och då utgår jag ifrån att den är kopplat på det sättet). Så här ser den ut på baksidan:

Logga in
Skapa konto
Huset är byggd 2011 så det är så det installerades från början och eftersom det inte ens finns någon utgående nolledare gissar jag att elektrikern missade att dra den och när han (eller kanske en annan kollega) sedan kom med uppdrag att för att koppla en tvåpolig brytare fanns ingen utgående nolledare att koppla och istället att dra denna valde han att använda det som finns.
Eller missade jag något här?
Moderator
· Stockholm
· 49 297 inlägg
Det finns inget krav på tvåpolig brytning. Här verkar det lite ”halvtänkt”, men inte fel.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 669 inlägg
Man har dragit en 4-ledare till brytaren, fullt normalt skulle jag säga.
Ja, jag gissade att det inte finns något formellt krav, men varför sätter man in en tvåpolig brytare då? Och varför använder man tvåpolig brytning vid vissa uteinstallationer men inte vid andra (i samma hus)? Halvtänkt kanske. Men jag tror nog mer att det var "heltänkt" men "halvgenomfört".
Helt normal inomhus, ja, men utomhus?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 685 inlägg
Den tvåpoliga har i många fall indikering om den är av eller på ( I eller O ) och det kan i många fall vara bra för ett uttag ute men att bryta nollan är inget krav.
Protte
Protte
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 669 inlägg
Tror helt enkelt att man drog en 4-ledare för det fanns tillgängligt och fyllde funktionen. Du kan lika gärna sätta den blå ledaren som ytterligare en tändtråd om man önskar. Är den ansluten i dagsläget i kopplingsdosan?
Ja, den är ansluten men hur skulle jag kunna använda den som tändtråd. Den går väl till centralen, inte till utebelysningen, eller?
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 669 inlägg
Jag förutsätter ju att kabeln som är på bilden stannat vid en kopplingsdosa för att sedan gå till armaturen?
Jag brukar hålla mig till apparatdosorna och har inte kollat kopplingsdosorna ännu. Men så här ser den kopplingsdosan närmast brytaren ut:
Om vi nu antar att en av de blå kommer från brytaren och en annan går till utebelysningen, hur skulle man då omvandla dessa till tändtråd utan att dra någon ny ledare?

Logga in
Skapa konto
Om vi nu antar att en av de blå kommer från brytaren och en annan går till utebelysningen, hur skulle man då omvandla dessa till tändtråd utan att dra någon ny ledare?
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 669 inlägg
Från denna dosa kan du dra en ny kabel för en andra belysningsgrupp om det nu är så att kabeln från brytaren går hit. Du kan då nyttja blå ledare som tändtråd mellan brytare och appsratdosan, i dosan kopplar du blå tändtråd till den nya kabeln
Den låg i bilen.
Jag
Hur som helst så tänker jag i dagsläget inte dra några ledningar alls utan ville bara konstatera att man skulle behöva dra nya ledningar för att ha det så som det var tänkt från början (med tvåpolig brytare). Gissar att det inte är någon mening att be företaget som missade det för 9 år sedan att göra det nu...
Jag hänger inte med. Hur kan jag använda den befintliga blå ledaren som tändtråd? Om jag gör det, så har jag ingen nolla i brytaren som jag kan koppla vidare till tändtråden. Det som saknas är alltså en ledare från brytaren till kopplingsdosan. Däremot behövs ingen ny ledare från kopplingsdosan till lampan eftersom det räcker med den befintliga som bara kopplas ur nollan och ihop med den nya tändtråden från brytaren. Eller?
Hur som helst så tänker jag i dagsläget inte dra några ledningar alls utan ville bara konstatera att man skulle behöva dra nya ledningar för att ha det så som det var tänkt från början (med tvåpolig brytare). Gissar att det inte är någon mening att be företaget som missade det för 9 år sedan att göra det nu...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 685 inlägg
Du måste dra en ny blå från brytaren till dosan.
I dosan kopplar du bort nollan som går ut och ansluter den till den nya tråden från brytaren.
Anslut de blå på andra polen i brytaren.
Detta är helt onödigt, låt det vara.
Protte
I dosan kopplar du bort nollan som går ut och ansluter den till den nya tråden från brytaren.
Anslut de blå på andra polen i brytaren.
Detta är helt onödigt, låt det vara.
Protte
Precis som jag sa ;-)