Jag har precis köpt en svarv med en gammal 3-fas handske. En sådan oval i metall, med 3 stift i...

Jag har ett ”modernt” uttag i garaget (röd plast, 5 stift).

Jag trodde att det fanns adaptrar, men efter att ha läst lite så inser jag att dessa gamla handskar är förbjudna.

Skruvade bort höljet på den gamla kontakten, se bifogad bild. Tre ledare med samma färg plus en gul jord som sitter i chassit. Chassit har en jordmärkning där den gula sitter, men det finns ingen märkning på fasledarna. Hur kan jag få reda på vilken som är vilken? Den gamla handsken sitter alltså på svarven, så jag kan inte mäta någon ström.

Tänkte byta bara handsken på svarven, är det bara att koppla de tre ledarna till L1, L2, L3 (utan att veta vilken som är vilken) och den gula till jord samt strunta i att koppla något till nollan i den nya handsken? Kan något hända om faserna förväxlas, mer än att motorn går åt fel håll? Och om den visar sig gå åt fel håll, är det bara att skifta två ledare? (spelar ingen roll om man skiftar L1 & L2 eller L1 & L3 ex.vis?).

Bifogar bilder, den röda sitter i väggen.

Gammal 3-fas kontakt med tre likfärgade ledare och en gul jordtråd i metallhölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött 5-stifts 3-fasuttag i plast monterat på vägg, öppet med synliga märkningar L1, L2, L3, N, GND.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det är som du är inne på själv.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Din beskrivning är bra. Gör på precis det viset.

Och svaret på frågan är nej; det kan inte hända något annat elektriskt än att motorn snurrar åt fel håll.

Troligen är det inte skadligt för svarven heller med några sekunder åt andra hållet - kåpor över rem och liknande skall inte vara i vägen.

En elmotor i sig behöver ingen nolla, så det är helt rimligt med 3 faser + jord.

Men om det sitter något relä/kontaktor eller någon signallampa, och man inte hade orkat skaffa prylar för 380V-matning (det som vi idag kallar 400V), så hade ju nolla behövts för den funktionen. Det hände förr att man "fulnollade" i jorden.

Om svarven bara har en enkel strömbrytare för av/på är det inget problem, men om det är tryckknapp och något som säger "dunk" innuti så kan det i stället bli "klick" i Din jordfelsbrytare. (om Du har någon) när den nya kontakten stoppas in.

I så fall är lösningen att även byta sladden till maskinen, till en med 5 ledare, och koppla isär nolla från jord.

Det brukar inte vara nåt problem med att köra en svarvmotor åt ”fel” håll, tvärtom vill man göra detta för vissa moment i svarvning.

Och när du har fått till det så förstör den gamla kontakten!

Toppen!! Tusen tack för hjälpen, fantastiskt med ett forum som detta! :)

Svarven går ändå att köra åt båda hållen så det är lugnt, mest att det skall stämma med vad man förväntar sig av vredet.

Jordfelsbrytare har jag, så jättebra att jag vet vad som behöver göras ifall den slår till.

Igen: tusen tack! :)

Om svarven går åt fel håll så byt plats på två av faserna i handsken till svarven (kvittar vilka två du byter plats på)
Koppla uttaget som det ska kopplas enligt märkningen, OBS! du ska fullkoppla uttaget

tommib
Det ser ut som att anslutningskabeln på svarven kanske behöver bytas också. Tygtejp och isolerslang över ledarna vittnar om en kabel modell äldre....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.