17 493 läst ·
31 svar
17k läst
31 svar
skarva vp rör till slang
Paradoxen uppstår som sagt av att det inte är olagligt för mig att lägga röret idag men om en elektriker senare drar i en kabel så var det olagligt, draget till sin spets. Man kan anföra andra argument också men detta är ett sätt.
Jag har inga invändningar mot att starkströmsledningar ska behandlas med respekt och monteras korrekt. I fallet med FK i tomrör är det också det välbekanta andra isoleringslagret som kommer in så där är det inga tvivel.
Ansvaret har jag ju själv i alla fall, oavsett papper. Jag föredrar en korrekt anläggning framför korrekta papper.
Jag har inga invändningar mot att starkströmsledningar ska behandlas med respekt och monteras korrekt. I fallet med FK i tomrör är det också det välbekanta andra isoleringslagret som kommer in så där är det inga tvivel.
Ansvaret har jag ju själv i alla fall, oavsett papper. Jag föredrar en korrekt anläggning framför korrekta papper.
Elsäkerhetsverket är visserligen den myndighet som handlägger reglerna, men du kan vara helt säker på att de inte gör något innan saker gått på remiss till branschen. Inga nya regler tillkommer utan att arbetsgivarna, facket och politikerna fått säga sitt. Ett litet tips i all vänlighet är att läsa på lite. Ta gärna reda på vilka som ingick i arbetsgruppen för den nya ellagen och vilka de representerade. En av de mer tragiska delarna av arbetet var när ESV ursprungligen, med visst inflytande från EIO, föreslog personlig behörighet. Det slutade med att SEF bokstavligen marscherade till Rosenbad, och efter att där ha demonstrerat utanför, lämnade över en namninsamling till ansvarig minister. Sen plockade LO-kollektivet fram tumskruvarna i S verkställande utskott och därefter var det där med personlig behörighet helt plötsligt "samhällsekonomiskt oförsvarbart". Så det är knappast en slump att en oberoende obligatorisk kunskapskontroll ersatts av ett fyraårigt praktikkrav i branschen. Det är ju uppenbart men lite bisarrt så att det är viktigare att säkerställa lång och trogen tjänst i skrået än att säkerställa faktiska kunskaper. För uj uj tänk om vem som helst med tillräckliga kunskaper skulle kunna få behörighet utan att arbeta i skrået. Hur skulle det se ut. Hemska tanke!Kludden33 skrev:
Jag har sagt det förut:
- Fler och rimligare behörighetsnivåer i linje med verksamhetsområdena
- Krav på personlig behörighet.
- Krav på periodisk återkvalificering för att få behålla behörigheten.
- ingen behörighet utan godkända praktiska och teoretiska tester.
Det sista är viktigt och kan jämföras med körkort. Det finns ingen som skulle får för sig att vi borde dela ut körkort baserat på antalet körlektioner. Det är ingen som tycker det är rimligt att tvinga alla ta 100 körlektioner och sen får man automatiskt körkort. Ändå är det precis så elauktorisationen fungerar. För att även de mest korkade elektriker skall hinna lära sig tillräckligt mycket så har man satt ett praktigkrav på fyra år. Majoriteten är troligtvis kompetenta långt tidigare men man måste ju ha ett tillräckligt högt krav för att fånga stolpskotten också så därför blir det fyra år. Ta bort kravet helt och ersätt det med prov så skulle det gynna majoriteten av elektriker. De enda förlorarna är de som behöver de där fyra åren, eller de som egentligen behöver mer men ändå slinker igenom idag. Nej, dagens system är bedrövligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden