3 417 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Säkra upp för elbilsladdare
Hej. Har skaffat en hybrid och en elbilsladdare . Laddaren är på 3.7 KW 16A enfas och huvdsäkringarna i kåken är på 20 A. Igår när frugan körde elbilsladdaren , en värmare till poolen på 2000 w och tvättmaskin gick en fas.
Vad tror ni då händer i vinter när man drar igån luftvärmepump och alla element? Nu till min fråga. Tror ni det räcker säkra upp till 25A?
Har ca 12 el element från 2000 w till 700 w och där imellan.
Vad tror ni då händer i vinter när man drar igån luftvärmepump och alla element? Nu till min fråga. Tror ni det räcker säkra upp till 25A?
Har ca 12 el element från 2000 w till 700 w och där imellan.
Jag kan tänka mig att dina befintliga 3x16 A är ok om du bara balanserar lasten.
jag har aldrig hört talas om en 3-fas LVP så se till att den ligger på någon av de andra faserna.
om du har 1 eller 2 fas spis så kan det också fixas. Diskmaskin samma
poolen kanske är 3-fas men ska inte köras i vinter (antar jag). Du kanske får sätta en tidsklocka på poolen så den inte värmer när du laddar
3x25 A känns för mycket. 3x20A är en bättre början om ovanstående ej funkar
jag har aldrig hört talas om en 3-fas LVP så se till att den ligger på någon av de andra faserna.
poolen kanske är 3-fas men ska inte köras i vinter (antar jag). Du kanske får sätta en tidsklocka på poolen så den inte värmer när du laddar
TT4F skrev:
Jag kan tänka mig att dina befintliga 3x16 A är ok om du bara balanserar lasten.
Jag har ju 3* 20 A idag i huvudsäkring. Polen är en fas 220v vanlig stickpropp. Kör endast sommartid.
Men är orolig på vintern elbilsladdare en fas 3,7 kw. . Motorvärmare el elemnt i huset osv. Lutar åt 25A?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Säljaren borde ha informerat er om att 3.7 kW enfas (230 V)? innebär problem i de allra flesta hushåll. Du behöver för en lastfördelning mellan faserna, och där börja med elbilen. Den kanske har alternativa laddare som kan belasta alla tre faser, eller åtminstone två. Därefter se över fördelningen av alla andra förbrukare ni har i bostaden. Elbilen "snor" ca 25% av ert möjliga effektuttag så det gäller att det finns plats. Om inte lastfördelningen hjälper så återstår 25 A.
Vad är det för laddstation? Är det en lös enfas laddare eller är det en "laddstolpe/laddbox" med egen elmätare?
Den laddaren jag har Garo är det effektvakt på inkommande faser och lastbalansering, så den är inställd mot maximal huvudsäkring med anpassar sig efter hur effektuttaget är totalt för anläggningen.
Den laddaren jag har Garo är det effektvakt på inkommande faser och lastbalansering, så den är inställd mot maximal huvudsäkring med anpassar sig efter hur effektuttaget är totalt för anläggningen.
Klicka här för att svara