Hej. Jag har två högtalare inkopplade i taket på var sin sida och en centerhögtalare i väggen under tvn. Dessa har funnits där sen jag köpte huset. Passiva högtalare. Drivs med reciever idag. Jag vill göra mig av med den då det är ett enormt åbäke och trött på två kontroller. Det funkade bättre förut då jag bara hade en switch inkopplad och den kände av direkt och växlade över beroende på om jag spelade playstation eller annan media som apple tv osv. Är det helt omöjligt att driva passiva högtalare på något sätt till tvn? öppen för alla möjliga förslag. I en drömvärld så kan jag koppla högtalarna till tvn utan massa manicker och annat.

Tvn är en LG sj800v

Högtalare är Dali och två Aqoustics

Receiver är idag en Denon avr-x550bt
 
Ett par vanliga stereohögtalare brukar ju inte vara omöjligt att koppla in, de flesta tv-apparater brukar ju ha nån form av lågnivåutgång för såna, men när du blandar in en centerhögtalare blir det ju knepigare på förstärkarfronten ...
 
R
Fast nu undrar ju Gabper hur han ska koppla in dem utan förstärkare. D.v.s. inte med lågnivå.

Det går inte till den TVn (eller någon annan modern TV som jag vet om).

Det enda man kan göra är att skaffa en så liten förstärkare som möjligt och koppla den på ARC (audio return channel). Då styrs volymen av TVns fjärrkontroll och det finns förhoppningsvis större möjligheter att gömma undan förstärkaren.

Denna är ett exempel men verkar inte säljas i Sverige: https://www.norvett.com/product/artison-backpack-5-1-av-amplifier-new/
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ett par vanliga stereohögtalare brukar ju inte vara omöjligt att koppla in, de flesta tv-apparater brukar ju ha nån form av lågnivåutgång för såna, men när du blandar in en centerhögtalare blir det ju knepigare på förstärkarfronten ...
Ja, blir mycket svårt då din TV endast ger stereo analogt ut (dvs för att få centerkanalen måste du ha en digital surround avkodare). Det har din reciever inbyggd, men de flesta surroundreceivers är stora. Kanske kan du hitta en liten DAC som du kan koppla via toslink (optisk digital ut), och sen dra vidare till separata slutesteg, en per högtalare.
 
Jag tror inte att du kommer undan en receiver.
Man kan ju koppla ihop den med tv:n med ARC (Audio return Channel) samt att det finns nåt som jag tror heter Hdmi CEC som de flesta tv apparater och receivrar har idag. CEC kopplar ihop receivern och tv:n så att man reglerar ljudnivån på receivern via tv fjärren. Min receiver startar och ställer om till tv-ingången när jag slår på tv:n, och den ställer automatiskt om ifall jag spelar upp nåt via nätverk eller bluetooth. Sen stänger den av sig automatiskt när jag stänger av tv:n.Jag använder i princip aldrig fjärrkontrollen till min receiver.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fast nu undrar ju Gabper hur han ska koppla in dem utan förstärkare. D.v.s. inte med lågnivå.

Det går inte till den TVn (eller någon annan modern TV som jag vet om).

Det enda man kan göra är att skaffa en så liten förstärkare som möjligt och koppla den på ARC (audio return channel). Då styrs volymen av TVns fjärrkontroll och det finns förhoppningsvis större möjligheter att gömma undan förstärkaren.

Denna är ett exempel men verkar inte säljas i Sverige: [länk]
Jag var nog lite kort och otydlig, som vanligt, men jag antog att det var självklart att TS förstod att nån form av förstärkning var nödvändig ... :)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
H hapazard skrev:
Ja, blir mycket svårt då din TV endast ger stereo analogt ut (dvs för att få centerkanalen måste du ha en digital surround avkodare). Det har din reciever inbyggd, men de flesta surroundreceivers är stora. Kanske kan du hitta en liten DAC som du kan koppla via toslink (optisk digital ut), och sen dra vidare till separata slutesteg, en per högtalare.
Även om TVn ger analog stereosignal ut så är det lågnivå och inte kraftig nog att driva passiva högtalare, så även stereo går bort utan extern förstärkare.
 
R RoAd skrev:
Även om TVn ger analog stereosignal ut så är det lågnivå och inte kraftig nog att driva passiva högtalare, så även stereo går bort utan extern förstärkare.
Visst, men det finns många små stereoförstärkare att hitta. Värre om centern ska med.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.