3 319 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
"Takdosor" i vägg?
Hej!
Är branchreglerna stenhårda på att en takdosa ska sitta i taket och en apparatdosa ska ha ett vägguttag etc?
Skulle nämligen behöva ha en takdosa för djupets skull (4cm).
Rotdosa är inget alternativ då vi rivit bort en balk i väggen där dosan är tänk att vara. (Ej bärande hehe.)
Kommer elektrikern tycka den är för grund?
Ett gammalt hus bör tilläggas så inga standardmått att gå på.
Ska ha hit elektriker bör tilläggas. Han sa jag kunde sätta kopplingsdosor sålänge dom är väl synliga för honom och ej dra kabel eller bygga in.
Är branchreglerna stenhårda på att en takdosa ska sitta i taket och en apparatdosa ska ha ett vägguttag etc?
Skulle nämligen behöva ha en takdosa för djupets skull (4cm).
Rotdosa är inget alternativ då vi rivit bort en balk i väggen där dosan är tänk att vara. (Ej bärande hehe.)
Kommer elektrikern tycka den är för grund?
Ett gammalt hus bör tilläggas så inga standardmått att gå på.
Ska ha hit elektriker bör tilläggas. Han sa jag kunde sätta kopplingsdosor sålänge dom är väl synliga för honom och ej dra kabel eller bygga in.
Använd en låg apparatdosa, här är ett exempel.
https://www.elbutik.se/product.html/abb-apparatdosa-au62-djup-38mm
https://www.elbutik.se/product.html/abb-apparatdosa-au62-djup-38mm
Takdosor har samma diameter som kopplingsdosor.
Dosan har vara stutsar åt ett håll ja, man köper lösa stutsar och monterar dit dem vid behov. Observera att man måste ha en adapter för 16 mm rör/slang, som inte följer med utan måste köpas separat.
Googla grund kopplingsdosor så hittar du säkert något. Eller så låter du elektrikern fixa det.
Dosan har vara stutsar åt ett håll ja, man köper lösa stutsar och monterar dit dem vid behov. Observera att man måste ha en adapter för 16 mm rör/slang, som inte följer med utan måste köpas separat.
Googla grund kopplingsdosor så hittar du säkert något. Eller så låter du elektrikern fixa det.
Tack för info! Enligt elektrikern funkar takdosor fint eftersom jag har så mycket plats och då kan jag skruva dit dom direkt. Han skulle komplettera med högre klämring ifall det blev för grunt. Observera att det är kopplingsdosa jag ska sätta. Kanske blev fel i info. Apparatdosorna blir med rotdosa, det fixar elektrikern.tommib skrev:
Takdosor har samma diameter som kopplingsdosor.
Det går bra att använda apparatdosor istället för kopplingsdosor, man får bara lite mindre plats att koppla. Jag har i stort sett bara apparatdosor i huset pga lättbetong, spårdosorna som är använda finns bara i en diameter (men två djup).
Om väggen är öppen så skulle jag använda riktiga apparatdosor istället för rotdosor.
Om väggen är öppen så skulle jag använda riktiga apparatdosor istället för rotdosor.
Ja precis. Apparatdosorna som du skickade hade funkat absolut. Takdosorna ger dock lite större plats och man slipper använda adaptrar till 16 flexen.tommib skrev:
Det går bra att använda apparatdosor istället för kopplingsdosor, man får bara lite mindre plats att koppla. Jag har i stort sett bara apparatdosor i huset pga lättbetong, spårdosorna som är använda finns bara i en diameter (men två djup).
Jo, absolut. Men det kan vara en fördel tycker jag (som iofs inte kopplar yrkesmässigt). Jag tycker kopplingsdosor ibland är svåra att placera pga alla stutsar som sticker ut, lättare att sätta dit det man behöver.
Elektrikern sa att det är ok att kapa dom studsar som sticker ut i överflödiga vinklar (med tigersåg exempelvis) sålänge dom inte är öppna i dosan, vilket dom oftast inte är från början.tommib skrev:
Klicka här för att svara