Jag ska montera två och tre apparatdosor (strömställare) i rad men har svårt att bestämma mig om de bör monteras vågrätt eller lodrätt.
Vågrätt så kommer samtliga i samma höjd men lodrätt så blir alla närmast dörren, lodrätt verkar vanligast.

Vad har ni för åsikter om det estetiska och praktiska?

hej. Jag fick flr mig att lodrätt är snyggast. Använde Schneider vp2 dosor med mellanstycke så c-c avståndet blev 100mm.

• Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
tommib
Lodrätt är vanligare.
Sätt dosorna direkt i varandra, alla bra dosor kan detta. Då passar automatiskt flerfacksramarna, tror det blir CC 74.

Kan inte förstå varför man skulle vilja sätta CC 100 och två separata ramar, om det nu inte är två helt separata, orelaterade, grupper.

• Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Jag fick lite fler funderingar och tänkte använda svarta exxact renova.
Fungerar flera renova strömställare med dubbeldosor eller bör jag sätta ihop flera enkeldosor?
Jag tänker på om kombinationsramarna täcker hela dubbeldosans uttag eller om jag bör använda enkel apparatdosor då ramarna till renova täcker så lite.
Jag vill använda kombinationsramarna inte täckramarna för flera fack.
Nu började jag fundera på vad är det för för cc mått till renova kombinationsramar när du skrev ut cc-mått, är det samma som 2st apparatdosor som kopplas ihop?
Får ett renova 2-vägs vägguttag plats i en enkel apparatdosa eller kräver det 1,5 dosor?

Jag har centrum strömställare på 110cm över golv och funderar på i vilken höjd jag bör ha den översta om jag använder 2 eller 3-fack lodrätt.
Jag tänkte att man har samma höjd på den övre vid 2-fack men kanske lägga ett fack ovanför vid 3-fack, hur brukar man göra?

Redigerat:
Vad jag vill minnas så är just renova lite luriga att borra för, vill gärna glipa

tommib
Du menar nog Schneider Renova. Exxact är en annan apparatserie, också från Schneider.

Renova är mycket riktigt svåra, de täcker nästan precis en apparatdosa och är således väldigt oförlåtande om man missar med håltagningen. Därmed funkar de inte heller med dubbeldosor.

Det är lite svårt att förstå vad du menar när du säger att du vill använda kombinationsramarna och inte täckramarna för flera fack. Kan du länka vilka produkter du vill, resp inte vill, använda?

När det gäller flerfacksramar så är det fortfarande cc 100 mm som gäller enligt standard.
Men standarden kan frångås så se vilket som ser bäst ut
Finns det andra strömbrytare i rummet så ha samma cc mått på flerfacksramen
Det vanligaste är att de placeras lodrätt och enligt mig är det snyggast.
Men smaken är ju olika
Och det bror ju lite på hur rummet der ut

• Gilla
mickesiren och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du menar nog Schneider Renova. Exxact är en annan apparatserie, också från Schneider.

Renova är mycket riktigt svåra, de täcker nästan precis en apparatdosa och är således väldigt oförlåtande om man missar med håltagningen. Därmed funkar de inte heller med dubbeldosor.

Det är lite svårt att förstå vad du menar när du säger att du vill använda kombinationsramarna och inte täckramarna för flera fack. Kan du länka vilka produkter du vill, resp inte vill, använda?
jo då, renova kan du ha med flera dosor, man sätter ihop antal kombinationsramar som behövs. Men håller med om att de inte är lika förlåtande men jag tycker ändå jag fått till det med hjälp av magnetpuck vid håltagningen. Ibland får man rädda situationen med lite mjukfog eller spackel på innekanten

Jag skulle nog koppla ihop dosorna och rita på på baksidan av skivan och sen ta sticksågen, med dosfräs så kommer det att glipa...

tommib tommib skrev:
Jo jag har säkert blandat ihop namnen, det är renova jag vill ha.
tommib tommib skrev:
Jag vill använda https://www.hornbach.se/shop/SCHNEI...t-svart-1831157/5631178/artikel-detaljer.html
Jag vill inte använda https://www.hornbach.se/shop/Tackra...rt-glas-1831222/5965837/artikel-detaljer.html

nino nino skrev:
Jag skulle nog koppla ihop dosorna och rita på på baksidan av skivan och sen ta sticksågen, med dosfräs så kommer det att glipa...
Jag borrade några andra dosor genom osb med dosfräs och hole in one och jag har ingen glipa.

• Gilla
nino
  • Laddar…
tommib
O olofh skrev:
jo då, renova kan du ha med flera dosor, man sätter ihop antal kombinationsramar som behövs.
Jag har inte sagt emot det heller. Jag sa att man inte kan använda dubbeldosor, dvs såna här
Elektrisk dubbeldosa synlig från sidan utan frontplatta, med två röda kabelingångar.
Däremot går det bra att använda multipla kopplade enkeldosor.

F fixarpelle skrev:
Jo jag har säkert blandat ihop namnen, det är renova jag vill ha.

Jag vill använda [länk]
Jag vill inte använda [länk]
Aha, ok. Den glasramen hade jag inte sett tidigare. Ful som stryk i mitt tycke.

• Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Jag borrade några andra dosor genom osb med dosfräs och hole in one och jag har ingen glipa.
instämmer. Har renova i hela huset sågade med dosfräs o hole in one som sitter snyggt. Absolut att vanliga är mer förlåtande men lite marginal finns även med renova

tommib tommib skrev:
Lodrätt är vanligare.
Sätt dosorna direkt i varandra, alla bra dosor kan detta. Då passar automatiskt flerfacksramarna, tror det blir CC 74.

Kan inte förstå varför man skulle vilja sätta CC 100 och två separata ramar, om det nu inte är två helt separata, orelaterade, grupper.
Jag var lite otydlig där inser jag, själv tycker jag inte kombinationsramar är så snyggt, särskilt inte för renova serien med retrodesign. Med cc 100 blir der lagom med luft mellan tycker jag.

tommib
Aha, ja då blev det tydligare. Enskilda apparater är snyggare i retrodesign, det håller jag med om. Enskilda vs flerfacksramar är förstås en smakfråga så gillar man det utseendet ska man givetvis köra på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.