P
Halloj,

Har googlat utan att hitta vad jag söker.

Vad ska jag välja för elkabel till våran rökgasfläkt som sitter på skorstenstoppen? Den är alltid igång och ibland eldar vi i den.

1) EKLK från kopplingsdosa på kallvinden upp till rökgasfläktens kopplingsdosa (i själva fläkten) med någon värmeskyddastrumpa?

2) Gummikabel från kallvindsdosan in i fläkten

3) något helt annat?

Kort svar: Du ska ha en installationskabel typ EKK, EKLK eller liknande till anslutningsdosan för fläkten och därifrån en anslutningskabel typ RKK, RDE etc m,fl till fläkten. Alla kablar ska tåla den miljö de används i.

• Gilla
1
  • Laddar…
Sotaren vill gärna kunna bryta spänningen till fläkten på ett säkert sätt när han ska sota och ser gärna att det sitter en säkerhetsbrytare vid fläkten eller att den är stickproppsansluten.

A
Och oavsett vad sotaren tycker om att kunna stänga av fläkten så är det ett krav att kunna stänga av den enligt maskindirektivet som omfattar alla maskiner* som tas i bruk inom EU

*Maskin = sammansatt enhet med minst en rörlig del som drivs av en eller flera energikällor

P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kort svar: Du ska ha en installationskabel typ EKK, EKLK eller liknande till anslutningsdosan för fläkten och därifrån en anslutningskabel typ RKK, RDE etc m,fl till fläkten. Alla kablar ska tåla den miljö de används i.
anslutningsdosan för fläkten är mitt inne i fläkten, runt mittendelen är den isolerad och röken går om sidan av mitten så att säga.

De är en Exodraft rsv. Den går att vicka upp för sotaren och dosan i kallvinden är kopplad till en knapp inomhus så den går att stänga av.

Så sotaren ska leta efter någon knapp inomhus för att kunna stänga av fläkten på ett säkert sätt? Han vill nog ha möjligheten att på ett säkert sätt bryta strömmen till fläkten i omedelbar närhet av fläkten. Dvs han vill kunna se att det som han bryter verkligen går till fläkten. Ev inbyggda brytare som bryter när man öppnar fläkten brukar inte vara av typ säkerhetsbrytare dessutom ska anslutningsledningen inte gå in på vinden utan vara "kortast möjligt" och då använder man brytaren som som sitter ute och i omedlbar närhet av fläkten som "anslutningspunkt".

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Det låter bra det. I installationsmanualen står det också:
"Arbetsbrytaren (extra tillbehör) monteras på sidan av skorstenen (3), så att den är lätt åtkomlig vid service. Pansarslangen, med anslutningskabel, monteras nedifrån och upp i brytaren genom förskruvningen."

P
Haha ni är för härliga :-)

klockan8 skrev:
anslutningsdosan för fläkten är mitt inne i fläkten, runt mittendelen är den isolerad och röken går om sidan av mitten så att säga.
Jag får inte riktigt ihop detta. Har du en länk till fläkten?. Anslutningsdosan eller anslutningsterminalerna på fläkten ska vara orörliga som tillåter en installationskabel och dessutom helst inte kräva någon speciellt värmebeständig kabel. Däremot kan tillverkaren ställa krav på anslutningskabeln. Och däremellan kan det vara tänkt att det ska finnas en säkerhetsbrytare eller i allmänt tal eller arbetsbrytare som anslutningskabeln utgår ifrån.

P
Här är en bild. tänkte om de är smidigare att byta ut "anslutningskabeln" mot en hel oskarvad hela vägen till dosan på kallvinden.

• Schematisk bild av takfläkt med märkta delar och dimensioner, samt foto på fläktens anslutningskabel och dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du tänker för mycket och läser installationsmanualen för lite :-) https://exodraftinfo.dk/manuals/3000113-RSV-DK-DE-NO-SE-UK-NL-FR.pdf Egentligen tycker jag att den borde komma med arbetsbrytare inkluderad och påmonterad pansarslang med anslutningskabel. Skiljer sig verkligen arbetsbrytare så mycket mellan olika länder att det blir svårt?

Det ska ju vara en arbetsbrytare ute på fläkten där matningen från huset kopplas in samt anslutningsledningen till fläkten. Så byta anslutningsledning till en som går in på vinden är en dålig ide.
Men om du inte bryr dig om hur det ska vara utfört är det väl rätt meningslöst att fråga.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
"Smidigt" är ingen faktor inom elinstallation. Jag tycker här det står klart att du behöver en anslutningspunkt nära fläkten, som dessutom erbjuder brytning av strömmen till fläkten. Med tanke på sotaren betyder det en säkerhetsbrytare/arbetsbrytare i omedelbar närhet till fläkten. En anslutningskabel från kallvinden går därmed bort.

P
Vi har ej sotare så de kommer ingen obehörig upp på taket. Så avstängning inne i huset räcker för mig. Hade tänkte skaffa material så att elektrikern kunde montera detta enkelt utan skarvar som riskerar att jfb löser ut då den motstår regn och snö mm. Bara en tanke :-)

Har inte din elektriker materialet med sig som han behöver?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.