Demmpa Demmpa skrev:
”Kammade” menas att man ser till att trådarna är helt raka och att dom ligger helt parallella, för då tar trådarna minst area.
För så fort trådarna börjar ”kröka sig” så tar dom mer plats samt om dom byter plats längs vägen så tar det ännu mer plats.
Exakt. Jag gjorde 5hål i en pappskiva för att se till att de gick in i röret på samma sätt hela vägen.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vad du ska ha för kabel beror väl på typ av spis. Visst bör man dra så man ev kan säkra med 16A men om det ledigt räcker med 10A per fas så går det naturligtvis bra att dra klenare kabel.
Men nästa gång man vill ha en värre spis kanske det blir för klent......

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Just därför är det lika bra att dra 2,5mm^2 när man ändå håller på.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Det är nog så att man klarar sig skapligt bra med 3 fas 10A. Men får räkna med att en säkring löser om du kör allt samtidigt på spisen. Men det normala är att man kör med 16A och 2,5 kvmm.

Jag har som "experiment" kört min(a) spis(ar) på 10 A i över 20 år och har hittills inte behövt byta en enda säkring. Jag använder gamla hederliga smältsäkringar.

Är "experiment" samma sak som "för lat för att fixa grundproblemet"?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Just därför är det lika bra att dra 2,5mm^2 när man ändå håller på.
Jo men ts antydde ju trånga rör och jag bara menade på att man inte måste ha grövre kabel. Finns ju ingen regel som säger att spis SKA avsäkras med 16A

uesless, jag har inga problem då jag har: fk2,5mm2 till spis, ca 1,5m mellan spisuttag och central samt ca 150 m till transformator.
Jag ville bara prova då jag byggde och satte i 10 A och dom har får sitta kvar tills dom går.

• Gilla
useless
  • Laddar…
elmont; har du 400V spis? Jag kan tänka mig att det gör att man kan klara sig med mindre säkringar i och med spridningen av lasterna på flera säkringar.

Och jag är för lat att byta passkontakter trots det är 2,5 mm2 och det har funkat i många år på 10 A diazed.

Protte

Inilsson, jag har en 3x230V(N)

Jag har 10A säkringar till min 400V trefasspis, har aldrig överbelastat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.