S Stefan1956 skrev:
Hmmm...men varför installerar man en kontaktor från början ? Om inte för att slå av och på varmvattenberedaren ?

Men...egentligen borde ju själva beredaren i sig, styra hur och när man ska värma vatten till en viss temperatur...

Kontaktorn sitter ju vid elcentralen ? Om den styr varmvattenberedare, hur får den informationen om när den ska slå av och på?
Den är troligtvis från tiden då man via rundstyrning eller kopplingsur på elleverantörens sida tariffstyrde mätningen så man betalade olika taxa tex dag/natt eller att viss last kunde cykliskt kopplas bort. Det gavs då möjlighet att via en fri kontakt i den utrustningen styra delar på egen sida typiskt nattackumulering elpatron i tank eller VVB.

Så har du annan värmekälla nu och ingen elberedare kan du ju ha säkringen ur och se att allt funkar ok. Annars är det enkelt att ta bort kontaktorn så som det är gjort på din bild om man vill.

Det var rätt vanligt på lite äldre VVB att det satt en termostat som styrde en kontaktor, på lite nyare VVB så sitter nästan alltid "styrningen" i beredaren och det är då bara en termostat. För en eller flera faser.

Jag har hört talas om gamla system med olika elpris på dagen och natten. Då fanns utrustning för att styra vissa förbrukare till att företrädelsevis gå på natten. Jag har sett en lösning i ett fritidshus där en kontaktor var inblandad i värmen som en del av ett system för att med en strömbrytare växla mellan underhållsvärme och fullt uppvärmt. Kontaktorn skulle kunna vara del av något sådant. Det går att följa kablarna till kontaktorn för att försöka förstå vilken funktion den har / har haft. Antingen gör du det själv eller så frågar du elektrikern om han kan säga vad den används till och om den fortfarande behövs.

Tack för alla Svar !!

Ja, jag har fjärrvärme nu, så då behövs ingen kontaktor om jag fattat rätt...och ingen takvärme...

Tyvärr sitter det andra grejor som kopplas till samma säkring som kontaktorn...annars vpre det lätt att bata koppla bort säkringen

Jag kan prova att skruva av locket till kontaktor och se hur det ser ut... :)...men kanblarna in och ut ur kontaktorn är rätt grova

Väntar dock till imorgon.... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.