21 165 läst ·
129 svar
21k läst
129 svar
El funkar inte i friggebod..
Vad är felet nu då, @Avemo har ju sagt att allt ser prima ut?J JanneJoh56 skrev:Jag hoppas att jag missuppfattar det. Har du flyttat anslutningen till efter huvudbrytaren? Menar du då inkommande elskåp eller menar du säkringscentralen? Inkommande elskåp kan vara säkrat 16, 20 eller 25A vilket gör det mindre bra att koppla direkt efter huvudbrytaren. Om du har anslutit till centralen borde du ha en säkring till friggeboden där. Viktigt eftersom du måste räkna både på belastning till friggeboden, kortslutningseffekt och kabellängd - Båda ger nödvändig kabelarea.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Som jag förstår ts så ligger den på inkommande säkring vilket som jag ser det är tveksamt om han har lagt det parallellt på hb dels för att den inte bör användas som fördelningsplint sen är nog inte Kablen beräknad för att anslutas på 16-20A
Edit för mycket som är oklart
Edit för mycket som är oklart
Du sa ju att du har flyttat kabeln till efter huvudbrytaren men då är det ju huvudsäkringarna som skall ta smällen. Har du 16, 20 eller 25A huvudsäkring? Då måste du räkna efter det - Kabellängd och kortslutningseffekt - det blir nog en kraftig kabel. Jag hade aldrig gjort så - Hade anslutit till en säkring i centralen som sitter i huset. Fråga gärna vad ditt försäkringsbolag säger.E El-Löken66 skrev:
Jag kanske skall förtydliga mig. Det finns inget principiellt problem med att koppla en central på det vis som TS skriver att han gjort. Men vissa villkor måste vara uppfyllda. Det villkor jag valde att fokusera på var samma villkor som andra talat om tidigare i tråden. PEN-ledaren måste vara minst 10 mm². Ett annat villkor är som du skriver att kabeln är korrekt avsäkrad vilket i det här fallet innebär att den är grov och kort nog att ha huvudsäkringarna som avsäkring. Men om vi pratar ett abonnemang till en bostad och en kabelarea på 10 mm² så skall det något ovanligt till om det inte räcker.J JanneJoh56 skrev:Du sa ju att du har flyttat kabeln till efter huvudbrytaren men då är det ju huvudsäkringarna som skall ta smällen. Har du 16, 20 eller 25A huvudsäkring? Då måste du räkna efter det - Kabellängd och kortslutningseffekt - det blir nog en kraftig kabel. Jag hade aldrig gjort så - Hade anslutit till en säkring i centralen som sitter i huset. Fråga gärna vad ditt försäkringsbolag säger.
Är kabeln grov nog för att skärmen skall vara PEN-ledare så går det högst troligt utmärkt att låta endast huvudsäkringarna skydda. Är kabeln på mindre än 10 mm² har TS gjort något fel även om den klarar utlösningsvillkoret tillsammans med huvudsäkringarna. Och då hjälper det inte att säkra av kabeln i den första centralen.
Varför skulle inte en 10kvmm räcka till @JanneJoh56, finns väl ingen anledning att säkra av detta..
Inkommande är kanske bara 6 eller 10kvmm, hur mycket är huvudsäkringarna på?
Inkommande är kanske bara 6 eller 10kvmm, hur mycket är huvudsäkringarna på?
Lugad skriver att det ser ut som 10kvmm.Mikael_L skrev:
Det kanske är fel, det kanske är 1,5 eller 240, det finns inga bilder så vi kan ju bara lita till det skrivna ordet?!
OK! Som jag skrev så hade jag lite dålig koll (man följer ju tråder lite olika hårt, typ).E El-Löken66 skrev:
edit:
Men nu ser jag, det var Logad som skrev att det verkar vara 10mm2, men Kaj54 som jag avsåg.
Vad förvirrande när det är två personers problem som diskuteras i samma tråd.
Jag är helt med dig - Kabelarean är viktig men också kabellängden. Dock skulle jag själv aldrig lägga en grupp direkt efter huvudsäkringarna vilket då kan medföra att en kortslutning släcker hela huset. Centralen är ju till för att dela upp i flera grupper. Dessutom är sannolikheten ganska liten att kabelarean är tillräcklig om man flyttar en anslutning till efter huvudbrytaren.A Avemo skrev:Jag kanske skall förtydliga mig. Det finns inget principiellt problem med att koppla en central på det vis som TS skriver att han gjort. Men vissa villkor måste vara uppfyllda. Det villkor jag valde att fokusera på var samma villkor som andra talat om tidigare i tråden. PEN-ledaren måste vara minst 10 mm². Ett annat villkor är som du skriver att kabeln är korrekt avsäkrad vilket i det här fallet innebär att den är grov och kort nog att ha huvudsäkringarna som avsäkring. Men om vi pratar ett abonnemang till en bostad och en kabelarea på 10 mm² så skall det något ovanligt till om det inte räcker.
Är kabeln grov nog för att skärmen skall vara PEN-ledare så går det högst troligt utmärkt att låta endast huvudsäkringarna skydda. Är kabeln på mindre än 10 mm² har TS gjort något fel även om den klarar utlösningsvillkoret tillsammans med huvudsäkringarna. Och då hjälper det inte att säkra av kabeln i den första centralen.
Nu var det ju inte fråga om en gruppledning utan matning till en till central. Så det behöver i alla fall inte bli någon grupp som ligger direkt på huvudsäkringarna.J JanneJoh56 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden