Hej!

Problem med handläggaren på kommunen igen.. vi har ansökt om förhandsbesked på en tomt. Nu har det gått 10 veckor och handläggaren börjar tjaffsa NU om elektromagnetiska fält och mikrotesla och allt vad det är. Hon har redan skjutit upp beslutet en gång och idag fick vi veta att hon skjuter upp det tio veckor till eftersom hon inte fått de svaren hon behöver om dessa elektromagnetiska fält. Haft kontakt med henne sedan vi skickade in ansökan och hon vet att det är rätt bråttom då vi har lantmäteriet som väntar på svar. Så att hon nu kommer med detta gör mig skogstokig.
Hon verkar dessutom ha noll koll själv.
Är det någon som har koll på vart man kan anlita någon för att mäta mikrotesla?
Jag frågade om man inte kunde få godkänt med reservation på att man måste gräva ner elledningen. Vilket hon sa inte spelade någon roll för risken. När jag nu googlar runt står det att man kan gräva ner för att minska risken?
Är det någon som har någon koll på det här? Enligt handläggaren är det 10-12 någonting i elledningen som går över tomten. Är det kw man räknar i då?

Det är dessutom en annan person (som byggt i år) som byggt hus direkt under denna elledning bara ca 200m därifrån. Så jag förstår inte riktigt problemet.
 
Det är spänningen man uppger och troligtvis är det 10000 Volt (10 kV). Att gräva ner en jordkabel och plocka bort luftledningen är görbart men det är en relativt dyr operation. Gräver man ner en kabel så blir man även kvitt magnetfältet. Ta kontakt med nätägaren så kan dom säkert ge dig dom svar du behöver både på kostnad för att gräva ner en kabel och på fältstyrka.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är spänningen man uppger och troligtvis är det 10000 Volt (10 kV). Att gräva ner en jordkabel och plocka bort luftledningen är görbart men det är en relativt dyr operation. Gräver man ner en kabel så blir man även kvitt magnetfältet. Ta kontakt med nätägaren så kan dom säkert ge dig dom svar du behöver både på kostnad för att gräva ner en kabel och på fältstyrka.
E elmont skrev:
Det är spänningen man uppger och troligtvis är det 10000 Volt (10 kV). Att gräva ner en jordkabel och plocka bort luftledningen är görbart men det är en relativt dyr operation. Gräver man ner en kabel så blir man även kvitt magnetfältet. Ta kontakt med nätägaren så kan dom säkert ge dig dom svar du behöver både på kostnad för att gräva ner en kabel och på fältstyrka.

Det som varit problemet. Är vattenfall som äger kabeln och har försökt nå dem såååå många gånger. De svarar inte på mejl och ringer jag skickas jag vidare med inget svar. Men kanske får försöka nå dem igen.
 
Kanske du ska be den elfirma du tänker anlita om hjälp, installatörer brukar ha lite "genvägar" till rätt gubbar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
O
I IdaB89 skrev:
Nu har det gått 10 veckor och handläggaren börjar tjaffsa NU om elektromagnetiska fält och mikrotesla och allt vad det är.
Jag skulle ha läst upp paragraf §32 i förvaltningslagen för henne och förklara att nu skall hon motivera sitt beslut och redovisa exakt vilka uppgifter hon saknar, med stöd av vilken bestämmelse och/eller lag dessa uppgifter är relevanta.

Så här säger lagen:
32 § Ett beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt ska innehålla en klargörande motivering, om det inte är uppenbart obehövligt. En sådan motivering ska innehålla uppgifter om vilka föreskrifter som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för myndighetens ställningstagande.
Därefter skulle jag ha kontaktat hennes chef och förklara att hon inte verkar ha koll själv, och att jag upplever att det är svårt att lämna korrekta uppgifter när hon är så otydlig med vad det är hon efterfrågar. Påpeka att hennes inkompetenta handläggning både försenar och fördyrar ärendet.

Sen tycker jag nog att det låter lite märkligt att det skall krävas mätningar i en sån här fråga. Det finns rimligtvis normer och regler för kraftledningar både när det gäller hur nära man får bygga, och på vilken höjd och med vilka gränsvärden de får ha för strålning. Utifrån dessa borde handläggaren relativt enkelt kunna fatta ett nästan komplett beslut utan att faktiskt mäta. Mäta gör man enbart om man vill frångå normerna eller och balansera precis på gränsen.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Jag kan ju även nämn att en 10kV luftledning på intet vis skapar några fällt som kan vara skadliga för folk. DOCK så brukar nätägaren ha åsikter om byggnationer i omedelbar närhet till sina luftledningar.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Nja, nog är det väl så att luftisolerade kraftledningar i allra högsta grad kan skapa fält som är farliga för människor, både elektriska och magnetiska. Det är ju därför man sätter den på höga stolpar och det är tomt under...

Nu vet jag inte vad det rör sig om för storlek på ledning, men det magnetiska fältet är beroende av strömmen medans höjden på ledningen är beroende av spänningen. Därmed skulle jag påstå att det magnetiska fältet i allmänhet är högre under en mellanspänningsledning än en högspänningsledning!

Generellt är det inte så enkelt som att man bara ersätter en liten bit av en ledning med kabel. I de flesta fall har det stor inverkan på inställningar för skydden och brytarna. Det skulle visserligen lösa problemen med fält helt klart, men jag har svårt att se att man får bygga speciellt nära kabeln sedan i vilket fall...
 
E elmont skrev:
Jag kan ju även nämn att en 10kV luftledning på intet vis skapar några fällt som kan vara skadliga för folk. DOCK så brukar nätägaren ha åsikter om byggnationer i omedelbar närhet till sina luftledningar.
Har en släkting som en gång påpekade att det är ju uppenbart att kraftledningar är livsfarliga... Kolla under dem, det finns ju inte ett enda träd... :p
 
  • Haha
  • Gilla
claesborjesson och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kanske du ska be den elfirma du tänker anlita om hjälp, installatörer brukar ha lite "genvägar" till rätt gubbar.
Vi har ännu inte anlitat någon elfirma ☺️
 
O Steamboy skrev:
Jag skulle ha läst upp paragraf §32 i förvaltningslagen för henne och förklara att nu skall hon motivera sitt beslut och redovisa exakt vilka uppgifter hon saknar, med stöd av vilken bestämmelse och/eller lag dessa uppgifter är relevanta.

Så här säger lagen:


Därefter skulle jag ha kontaktat hennes chef och förklara att hon inte verkar ha koll själv, och att jag upplever att det är svårt att lämna korrekta uppgifter när hon är så otydlig med vad det är hon efterfrågar. Påpeka att hennes inkompetenta handläggning både försenar och fördyrar ärendet.

Sen tycker jag nog att det låter lite märkligt att det skall krävas mätningar i en sån här fråga. Det finns rimligtvis normer och regler för kraftledningar både när det gäller hur nära man får bygga, och på vilken höjd och med vilka gränsvärden de får ha för strålning. Utifrån dessa borde handläggaren relativt enkelt kunna fatta ett nästan komplett beslut utan att faktiskt mäta. Mäta gör man enbart om man vill frångå normerna eller och balansera precis på gränsen.
Tack för utförligt svar! Jag ska ta kontakt med hennes chef imorgon för jag orkar inte längre. Vi har haft samma handläggare gällande två förhandsbesked och vi fick betala maxtaxan på förra förhandsbeskedet för att hon håller på med en massa konstigheter som hon har noll koll på så vi får betala för hennes konstiga utredningar.
 
E elmont skrev:
Jag kan ju även nämn att en 10kV luftledning på intet vis skapar några fällt som kan vara skadliga för folk. DOCK så brukar nätägaren ha åsikter om byggnationer i omedelbar närhet till sina luftledningar.
vattenfall har redan godkänt att vi får bygga minst 5 meter från elledningen. Och vi har 21 meter mellan elledning och husknuten.
 
Mäta magnetfält och elfält kan vilken större konsultfirma som helst göra, vi arbetar dock endast åt företag så det är inte aktuellt för oss att ta ett sånt uppdrag.

Däremot är det helt hål i huvudet att ens överväga mäta om det är 20 meter, fältet är sannolikt inte över 100 µT ens direkt under ledningen (i normal vistelsehöjd), och där är det definitivt inte aktuellt att bygga. Vad är detta för stolpskott som håller på och leker psedovetenskapare på arbetstid och på både skattebetalares och enskildas bekostnad. Hon borde definitivt få en erinran av detta.

Kolla SSM:s hemsida, kan hända har de lite information om generella fält vid generella avstånd från kraftledningar, och det är de som kravställer maximala nivåer (100 µT för allmänheten) så även föreskrifterna kan man ta med sig.
 
I IdaB89 skrev:
vattenfall har redan godkänt att vi får bygga minst 5 meter från elledningen. Och vi har 21 meter mellan elledning och husknuten.
Har ni fått det skriftligt från Vattenfall förstår jag inte vad kommunen bråkar om... Om man nu mot all förmodan skulle mäta upp för höga fält efter man byggt huset lär det väl bli vattenfalls problem att flytta ledningen?
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Har ni fått det skriftligt från Vattenfall förstår jag inte vad kommunen bråkar om... Om man nu mot all förmodan skulle mäta upp för höga fält efter man byggt huset lär det väl bli vattenfalls problem att flytta ledningen?
Jag förstår inte heller.. men enligt vår handläggare har det med folkhälsomyndigheten att göra och det är hennes uppgift att se till att det inte är skadligt att bo där. Typ..
Helt ärligt så känns det som om hon försöker göra allt i sin makt för att underkänna förhandsbeskedet av någon anledning. Hon hittar bara på nya anledningar hela tiden, utan något konkret underlag.
Vi har redan avverkat både hennes påstående om att spänningen skulle ställa till det, hon har bråkat om bullerutredningar, detaljplaner etc. Nu bråkar hon om detta plus att hon inte tycker om att vi ska ha utfarten vid en lekplats (som är privatbyggd och för övrigt direkt under samma elledning).
man börjar ju fundera på det där med jäv.. är väldigt negativt i området att vi ska bygga.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M Millox skrev:
Mäta magnetfält och elfält kan vilken större konsultfirma som helst göra, vi arbetar dock endast åt företag så det är inte aktuellt för oss att ta ett sånt uppdrag.

Däremot är det helt hål i huvudet att ens överväga mäta om det är 20 meter, fältet är sannolikt inte över 100 µT ens direkt under ledningen (i normal vistelsehöjd), och där är det definitivt inte aktuellt att bygga. Vad är detta för stolpskott som håller på och leker psedovetenskapare på arbetstid och på både skattebetalares och enskildas bekostnad. Hon borde definitivt få en erinran av detta.

Kolla SSM:s hemsida, kan hända har de lite information om generella fält vid generella avstånd från kraftledningar, och det är de som kravställer maximala nivåer (100 µT för allmänheten) så även föreskrifterna kan man ta med sig.
Jag har eget byggföretag så är det så att vi måste lejja in någon för att mäta och ni finns i närheten går det att lösa via firman.

Vi har som sagt var redan avverkat massa konstiga saker med henne. Första förhandbeskedet ville hon kräva bullerutredning (bor totalt 68 personer på orten, bitvis ganska utspritt).
Hon har även haft för sig att vi ska fixa detaljplan för området. Vilket vi slapp efter lite tjaffs. Enligt henne har även spänningen i ledningen varit ett problem.
Och nu detta och att vi ska ha utfarten vid grannens privata lekplats som hans barn lekte i för 15år sedan och som grannarna försöker med för att vi inte ska få bygga där.
Är sååå less på denna människa och det drar som sagt var väg i både tid och pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.