Jag kommer att lite då och då ladda en laddhybrid på landet. Det är givet överkurs med riktig laddbox utan jag avser köra med mode 2 laddare som har tempsensor i kontakten.
Laddströmmen kommer begränsad till 10 A men uttaget kommer säkras av med 16 A, ny 2,5 kabel och separat JFB typ B. Jag vill dock ha typ marknadens bästa uttag för att säkerställa bra anslutning mot kontakten med så stor yta som möjligt. Uttaget ska vara ute men under tak. Vilket uttag bör jag skaffa?

Ska du använda laddkabeln på fler platser? Om den bara ska användas i stugan är mitt tips att skippa schucko och gå på cee kontakt. Tex denna från elbutik
159214-44-2425143.jpg

• Wow
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Nja, jag tror inte att du ska använda ett intag som uttag. Men annars håller jag med, men uttaget har hål i stället för "pinnar" och ofta ett lock.2426262_m.jpg

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Panor82 och 8 till
  • Laddar…
Har tänkt tanken men eftersom kontakten på laddaren har inbyggd tempgivare så lär jag ju paja laddaren om jag knipsar av den och byter till CEE... och så blir jag ju helt låst till landet. Jag tänker mig att 10 A begränsning och laddare med tempgivare borde vara väldigt säkert för sporadiska hybridladdningar. Ska ju inte fetladda en Tesla varje natt. Vill då inte sabba tanken med ett uttag av sämre kvalitet. Gissar att det skiljer sig åt lägger gärna nån hundring extra på kvalitetsuttag

E elmont skrev:
Nja, jag tror inte att du ska använda ett intag som uttag. Men annars håller jag med, men uttaget har hål i stället för "pinnar" och ofta ett lock.[bild]
Oups, jag tänkte rätt men var inte så uppmärksam på vilken länk jag hittade. Cee->blå->"klart det är rätt" ack så fel det kan bli. Tack för rättelsen.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E
Dheri Dheri skrev:
Oups, jag tänkte rätt men var inte så uppmärksam på vilken länk jag hittade. Cee->blå->"klart det är rätt" ack så fel det kan bli. Tack för rättelsen.
Fattar du vad som kunde hänt??

A
Ett S-märkt uttag har testats av Intertek Semko. Testet görs med 2,5mm² ansluten ledare till uttaget och det belastas med 22A i 60 minuter. Sedan görs bryt- och slitprov på uttagen, och sedan belastas uttaget med 16A i 60 minuter. Temperaturökningen i uttaget får inte överstiga 45°C under något av belastningstesten.

Detta gäller för alla S-märkta vägguttag på den svenska marknaden.

Märk väl att inget uttag provas för kontinuerligt hög belastning under längre tid än 60 minuter. Gör vad du vill med den informationen ihop med vetskapen att en riktig laddbox för 3,7kW kostar ca 6000:- i inköp.

W Wheelabrator skrev:
Det här är rejäla uttag:
[länk]

Kan bäst beskrivas som ett vanligt plastuttag av hög kvalitet inkapslat i ett hölje av obrännbart material.
Oförstörbart! Gjuten aluminiumkapsling och rejäla doningar på insidan. Brasklapp dock för att det inte har petskydd så det måste monteras på minst 170 cm ovan mark.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.