19 105 läst ·
17 svar
19k läst
17 svar
Utanpåliggande förläggning av el.
Nu ska vi inte vara såna...Müssli skrev:
Husägare
· Västra Götaland
· 1 inlägg
Hejsan, får se om nån har något bra svar på detta. Hur gör ni när ni planerar vart uttag skall sitta i ett rum och hur man snyggast drar kulon mellan dessa?
I mitt fall har jag en dörr med en strömbrytare vid sidan av och kommer dra en kabel med mot golvlisten och sätta ett vägguttag där och sedan mata vidare utefter golvlisten till två vägg till vid två fönster. Men vid mittenuttaget blir det en in och en ut, alltså två kablar bredvid varandra. Är det snyggt?
I mitt fall har jag en dörr med en strömbrytare vid sidan av och kommer dra en kabel med mot golvlisten och sätta ett vägguttag där och sedan mata vidare utefter golvlisten till två vägg till vid två fönster. Men vid mittenuttaget blir det en in och en ut, alltså två kablar bredvid varandra. Är det snyggt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Åja det kan gå, men det kan vara enklare och snyggare att sätta en kulodosa mot golvlisten. Två kulokablar bredvid varandra bör ligga precis kloss i kloss bredvid varandra. Man kan där prova antingen TKK/APK en storlek x 1.5 ggr större t.ex 10-14 och lägga båda kablarna i samma, eller två st letti vända mot varandra. Men det kan bli svårt att smita nära fönsterlisten med två kablar om det är aktuellt.
Klicka här för att svara
