Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ingång 5 används förr nattsänkning, ifall du via ett tidur vill sänka temperaturen under natten genom att tiduer slutet strömbrytaren och skickas fas in på 5. Det är en valbar funktion som du inte måste ha.
Skippa ingång 5.
Hus i allmänhet och golv i synnerhet är värmetröga. Att temperatursänka några timmar har marginell effekt på energiförbrukningen.
Sen har jag personligen aldrig förstått tanken med nattsänkning. På vintern när man är bottenfrusen i kropp och själ känns det som ett tveksamt nöje att stiga upp i ett kallt hus med kallt badrumsgolv.
Hus i allmänhet och golv i synnerhet är värmetröga. Att temperatursänka några timmar har marginell effekt på energiförbrukningen.
Sen har jag personligen aldrig förstått tanken med nattsänkning. På vintern när man är bottenfrusen i kropp och själ känns det som ett tveksamt nöje att stiga upp i ett kallt hus med kallt badrumsgolv.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Ja och nej. Om vi tar just värme i hus, så ger det som sagts en marginell effekt. Däremot så kan det finnas ett värde i att tidsstyra belastningar som är mer punktformade i tiden, som att ladda sin elbil. Om jag kommer hem på kvällen, och inte tänker köra någon längre sträcka förrän kl 8 i morgon bitti, då spelar det ingen roll om bilen laddas nu kl 18, eller 03 på natten, men det kan göra stor skillnad i elnätet. Även att tidsstyra diskmaskinen, tvättmaskinen osv. Men även där handlar det om marginella effekter, de drar egentligen inte så mycket ström.E etompau skrev:
Med tanke på att golvvärme är just värmetrögt så kanske man ska tänka annorlunda: sänk temperaturen klockan exempelvis 18–22 istället för under "natten". Elen är ofta som dyrast runt 17/18 och efter 22 så brukar priserna gå ner. På kvällen hinner du inte märka sänkningen, och golvet hinner sedan värmas upp under den billigare natten. Total förbrukning minskar antagligen marginellt eller inte alls, men däremot så sparar du några ören per dag och bidrar till lägre toppeffekt i nätet.
Så gör vi: vår styrning av värmepumpen tar hänsyn till elpriset och med tanke på att vi också har tidstariff på elnätsdelen så faller priset per kWh med 50% eller mer från kl 22:00. Värmepumpen står därför i princip stilla de sista timmarna på kvällen, och det är inget som hinner märkas i huset.
Så gör vi: vår styrning av värmepumpen tar hänsyn till elpriset och med tanke på att vi också har tidstariff på elnätsdelen så faller priset per kWh med 50% eller mer från kl 22:00. Värmepumpen står därför i princip stilla de sista timmarna på kvällen, och det är inget som hinner märkas i huset.
Men då köper du el på timme eller ?halper skrev:
Med tanke på att golvvärme är just värmetrögt så kanske man ska tänka annorlunda: sänk temperaturen klockan exempelvis 18–22 istället för under "natten". Elen är ofta som dyrast runt 17/18 och efter 22 så brukar priserna gå ner. På kvällen hinner du inte märka sänkningen, och golvet hinner sedan värmas upp under den billigare natten. Total förbrukning minskar antagligen marginellt eller inte alls, men däremot så sparar du några ören per dag och bidrar till lägre toppeffekt i nätet.
Så gör vi: vår styrning av värmepumpen tar hänsyn till elpriset och med tanke på att vi också har tidstariff på elnätsdelen så faller priset per kWh med 50% eller mer från kl 22:00. Värmepumpen står därför i princip stilla de sista timmarna på kvällen, och det är inget som hinner märkas i huset.
Visst kan det finnas en poäng ekonomiskt och miljömässigt i att utnyttja husets värmetröghet för att värma på när priset är lågt. Nu inträffar det ju ofta på natten, så då är nattsänkning (hemska ord) ett väldigt missvisande begrepp då det är idé att göra tvärtom, brassa på.
Riktigt smart styrning kan vi göra den dag man blandar in prognos som parameter.
Exempel: SMHI förutspår en köldknäpp. Även om elen är ganska dyr så kanske man bör köra vidare och "ladda" energi ändå, för det blir kanske ännu dyrare (brist).
Riktigt smart styrning kan vi göra den dag man blandar in prognos som parameter.
Exempel: SMHI förutspår en köldknäpp. Även om elen är ganska dyr så kanske man bör köra vidare och "ladda" energi ändå, för det blir kanske ännu dyrare (brist).
Klicka här för att svara

