Vad menas med detta kopplingsschema? Ska det ligga fas in på klocksymbolen och när den bryts så går det tillbaka till normalläge? Kopplingsschema för direktanslutning av värmekabel med etiketter och anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det menas att om fasspänning läggs in på plint 5, via kopplingsur el.dyl så sänks temperaturen några grader=Eco-mode=spara lite på elförbrukningen.
 
  • Gilla
Revoman och 1 till
  • Laddar…
Ingång 5 används förr nattsänkning, ifall du via ett tidur vill sänka temperaturen under natten genom att tiduer slutet strömbrytaren och skickas fas in på 5. Det är en valbar funktion som du inte måste ha.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Skippa ingång 5.
Hus i allmänhet och golv i synnerhet är värmetröga. Att temperatursänka några timmar har marginell effekt på energiförbrukningen.
Sen har jag personligen aldrig förstått tanken med nattsänkning. På vintern när man är bottenfrusen i kropp och själ känns det som ett tveksamt nöje att stiga upp i ett kallt hus med kallt badrumsgolv.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Tror att vi kommer få använda mer och mer styrning och sänkning/frånkopplingar av elprylar i framtiden.
Elpriser, en väderberoende och varierande produktion och signaler från politiker tyder på detta.
 
E etompau skrev:
Tror att vi kommer få använda mer och mer styrning och sänkning/frånkopplingar av elprylar i framtiden.
Elpriser, en väderberoende och varierande produktion och signaler från politiker tyder på detta.
Ja och nej. Om vi tar just värme i hus, så ger det som sagts en marginell effekt. Däremot så kan det finnas ett värde i att tidsstyra belastningar som är mer punktformade i tiden, som att ladda sin elbil. Om jag kommer hem på kvällen, och inte tänker köra någon längre sträcka förrän kl 8 i morgon bitti, då spelar det ingen roll om bilen laddas nu kl 18, eller 03 på natten, men det kan göra stor skillnad i elnätet. Även att tidsstyra diskmaskinen, tvättmaskinen osv. Men även där handlar det om marginella effekter, de drar egentligen inte så mycket ström.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Med tanke på att golvvärme är just värmetrögt så kanske man ska tänka annorlunda: sänk temperaturen klockan exempelvis 18–22 istället för under "natten". Elen är ofta som dyrast runt 17/18 och efter 22 så brukar priserna gå ner. På kvällen hinner du inte märka sänkningen, och golvet hinner sedan värmas upp under den billigare natten. Total förbrukning minskar antagligen marginellt eller inte alls, men däremot så sparar du några ören per dag och bidrar till lägre toppeffekt i nätet.

Så gör vi: vår styrning av värmepumpen tar hänsyn till elpriset och med tanke på att vi också har tidstariff på elnätsdelen så faller priset per kWh med 50% eller mer från kl 22:00. Värmepumpen står därför i princip stilla de sista timmarna på kvällen, och det är inget som hinner märkas i huset.
 
  • Gilla
Revoman och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Med tanke på att golvvärme är just värmetrögt så kanske man ska tänka annorlunda: sänk temperaturen klockan exempelvis 18–22 istället för under "natten". Elen är ofta som dyrast runt 17/18 och efter 22 så brukar priserna gå ner. På kvällen hinner du inte märka sänkningen, och golvet hinner sedan värmas upp under den billigare natten. Total förbrukning minskar antagligen marginellt eller inte alls, men däremot så sparar du några ören per dag och bidrar till lägre toppeffekt i nätet.

Så gör vi: vår styrning av värmepumpen tar hänsyn till elpriset och med tanke på att vi också har tidstariff på elnätsdelen så faller priset per kWh med 50% eller mer från kl 22:00. Värmepumpen står därför i princip stilla de sista timmarna på kvällen, och det är inget som hinner märkas i huset.
Men då köper du el på timme eller ?
 
R Revoman skrev:
Men då köper du el på timme eller ?
Ja, stämmer. Timme 17 i morgon kostar elen 258 öre och timme 23 är den nere under 80 öre (inkl alla skatter och avgifter med exkl elcertifikat).
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ja, stämmer. Timme 17 i morgon kostar elen 258 öre och timme 23 är den nere under 80 öre (inkl alla skatter och avgifter med exkl elcertifikat).
Perfekt med ett smart hem, finns många slantar att spara (y)

Har nästan glömt vad tråden handla om från början :crysmile:
 
Visst kan det finnas en poäng ekonomiskt och miljömässigt i att utnyttja husets värmetröghet för att värma på när priset är lågt. Nu inträffar det ju ofta på natten, så då är nattsänkning (hemska ord) ett väldigt missvisande begrepp då det är idé att göra tvärtom, brassa på.
Riktigt smart styrning kan vi göra den dag man blandar in prognos som parameter.
Exempel: SMHI förutspår en köldknäpp. Även om elen är ganska dyr så kanske man bör köra vidare och "ladda" energi ändå, för det blir kanske ännu dyrare (brist).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.