Hej!

Jag har en Universal Schneider Dosdimmer som jag skulle vilja koppla in på en återfjädrande strömbrytare men blev osäker på kabeldragningen. Jag installerade nyligen en i hallen, men i vardagsrummet är kablarna annorlunda.

Bifogar en bild på hur den installationen ser ut som jag försöker koppla in den på samt på vilken dimmer det är.

All hjälp hade tacksamt tagits emot! :)

Uttag:
Öppet vägguttag med en Universal Schneider Dosdimmer och dess kabelanslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dimmer:

Universal Schneider Dosdimmer med etiketter och anslutningsterminaler.
Skapa konto

Ser ut som en trappomkopplare. Går det att tända/släcka från två platser?
Dimmern kan ej användas i en trappkoppling.

E etompau skrev:
Ser ut som en trappomkopplare. Går det att tända/släcka från två platser?
Dimmern kan ej användas i en trappkoppling.
Hej och tack för svar!

Det stämmer mycket bra att det går att tända och släcka från två platser. :)

Om jag inte kan använda denna, vad har jag då för alternativ?

Det finns "vanliga" vriddimmer som rakt av fungerar i en trappkoppling.

E editors skrev:
Hej och tack för svar!

Det stämmer mycket bra att det går att tända och släcka från två platser. :)

Om jag inte kan använda denna, vad har jag då för alternativ?
Du får sätta fjäder i båda brytarna så kan du använda pucken som vanligt om du gör en liten omkoppling också.

GK100 GK100 skrev:
Du får sätta fjäder i båda brytarna så kan du använda pucken som vanligt om du gör en liten omkoppling också.
Okej. Det är ju inga problem i sig. Hur ska det kopplas om då?

Det beror på om du vill kunna använda båda brytarna eller bara den du visar på bilden. Hoppar du över andra änden behöver du bara fjäder här och omkopplingen blir inte samma. Så bestäm hur du vill göra så är det lättare att beskriva rätt hur du bör göra. Och för att få det ännu bättre vore det bra med en bild på hur det ser ut i andra änden, gärna med bilder i dosorna också så man ser ev andra ledare där.

Den fungerar bra i ditt fall.

Du kan använda din dosdimmer som planerat, leta reda på vilken av strömbrytare som har tändtråden och följ den till närmaste kopplingsdosa där du har fas.nolla.

E editors skrev:
Står inget om att den kan trappkopplas vad jag kan se utan då rekommenderas en annan:

[länk]

Men båda kanske fungerar?
Om du tex kollar på anvisningarna ser du kopplingen, är nog ovanligt att en konventionell vriddimmer inte kan trappkopplas.

Illustration av anvisningar för hur man ansluter ledare till en ljusdimmer för trappkoppling.
Skapa konto

GK100 GK100 skrev:
Om du tex kollar på anvisningarna ser du kopplingen, är nog ovanligt att en konventionell vriddimmer inte kan trappkopplas.

[bild]
Efter 45 minuters frenetiskt Googlande och med hjälp av Schneiders hemsida så ska det gå så jag köpte en sån.
Har jag förstått kopplingsschemat rätt om jag tänker att man kopplar in det så här?

Eluttag och kopplingsschema med numrerade ledare som ska anslutas enligt anvisningar.
Skapa konto

Du får byta plats på 1 och 3 i den högra bilden dvs de vita trådarna till var sitt L och den grå till våg/pil. Sen är du i hamn så långt jag förstår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.