Hej,
Undrar om der finns nån regel på hur många gånger man får skarva en ex 5G2,5?
Vill dra en till 3st 3fas handskar.
Det blir typ 15m kabel och så 2 dosor på den som jag byter ut till uttagen.
Den blir ju då skarvad 2ggr.
Eller måste man dra en kabel till varje uttag.

Det finns ingen regel för max antal skarvar. Men varje skarv är en felkälla, speciellt vid högre strömmar, så man ska inte överdriva. Dina två skarvar kan dock inte ses som något problem, det är fullt normalt.

• Gilla
Ntek
  • Laddar…
Lite of topic och har inget med skarvarar att göra.

Normalt sett brukar varje 3-fas-handske ha en egen matning med tillhörande säkring. På din beskrivning låter det som att du avser att ha en trefasgrupp á 16A till 3st handskar. Det kan vara okej beroende på hur dom ska användas men det är inte den vanliga lösningen.

N Ntek skrev:
Lite of topic och har inget med skarvarar att göra.

Normalt sett brukar varje 3-fas-handske ha en egen matning med tillhörande säkring. På din beskrivning låter det som att du avser att ha en trefasgrupp á 16A till 3st handskar. Det kan vara okej beroende på hur dom ska användas men det är inte den vanliga lösningen.
Nä, jag vet.
Ska bara ha uttag för att koppla in typ svets mm och då vill jag ha ett uttag nära bilen och ett nära arbetsbänk mm.
Kommer nog inte att använda mer en ett uttag i taget.
Tänkte använda 3fas handskar som har en extra 220 uttag.Är smidigt om man vill använda nån maskin eller nåt som kräver lite mer än 10A.
Annars tänker jag sätta övriga uttag på 10A.
Sen om jag senare ska ha mer eller mindre fast utrustning så kommer jag sätta 3Fas uttag på separat säkring.

• Gilla
Ntek
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.