Jag ska koppla in en dubb strömbrytare till två olika lampor i ett badrum som jag renoverar. En brytare till en lampa, och den andra till den andra. Det är bäst beskrivit i bifogade skiss. Direkt frågan är så här:
För att jag bara ska omdirigera kablage från en 20mm flexrör till två 16 mm flexrör utan att bryta kablage, då kan jag använda en vanlig IP65 kopplingsdosa utan att bygga en lucka i väggen - dvs att slippa skapa ett hål till i väggen? Lagligt låter det väl ok eftersom jag har inga 'snabbkopplingar' i IP65 kopplingsdosan, då är det ingen anledning att få access till det - eller hur?
 
  • Elektrisk skiss som visar hur man kopplar en dubbströmbrytare till två lampor via IP65 kopplingsdosa och flexrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosa på en träyta med en inkommande 20mm flexrör och två utgående 16mm flexrör för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att använda de gamla kablarna kommer man ju aldrig att kunna dra om nya i framtiden om det skulle behövas. Vad hindrar dig från att dra två 16-rör ända från den ursprungliga dosan?

Alternativ två är att dra allt till första lampan och sen ett rör från den till nästa lampa, om du har plats i första lampan att koppla vidare. Du behöver ju bara fyra ledare fram till första lampan och delar sen nolla och jord där.
 
  • Gilla
Sanguine och 1 till
  • Laddar…
Nej!

Det kommer aldrig att gå att byta ut trådarna. Och om någon tittar på det så är det omöjligt att förstå hur det är draget.

Antingen får du dra två rör från den matande dosan, eller dra allt till en av lamporna och sedan koppla vidare från den. I så fall gäller det att den lampan har lämpligt kopplingsutrymme, eller så får du ha en dosa där.
 
  • Gilla
Kdog och 2 till
  • Laddar…
Det blev ett nästan ordagrant inlägg medan jag skrev mitt.
 
K Kdog skrev:
Utan att använda de gamla kablarna kommer man ju aldrig att kunna dra om nya i framtiden om det skulle behövas. Vad hindrar dig från att dra två 16-rör ända från den ursprungliga dosan?

Alternativ två är att dra allt till första lampan och sen ett rör från den till nästa lampa, om du har plats i första lampan att koppla vidare. Du behöver ju bara fyra ledare fram till första lampan och delar sen nolla och jord där.
Det som hindra mig från att dra två 16mm från den gula dosan är bara geometri - finns bara en väg 'ut' till höger. På botten dras två 16 mm rör - den till vänster kopplas 'live' kablage till strömbrytarna, och den till höger dra live/neutral/jord till en vägguttag som sitter bredvid strömbrytarna.
 
  • Installation av elektriska ledningar med en gul dosa och flexibla rör i ett träväggsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Varför inte bara byta ut dosan till en med "rätt" geometri?
 
  • Gilla
Wicke666 och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte använda samma rör neråt till både brytare och uttag då? Det är väl ganska normalt?
 
  • Gilla
Sanguine
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Varför inte bara byta ut dosan till en med "rätt" geometri?
Har kollat på Hornbach men inte hittat något som har rätt geometri än - men javisst, det har jag redan tänkt på
 
S Stefan1972 skrev:
Kan du inte använda samma rör neråt till både brytare och uttag då? Det är väl ganska normalt?
Så här ser det ut för apparatdosorna till strömbrytarna (vänster) och uttag (höger) - därför två olika rör. Kan man göra det på ett annat sätt menar du? Finns det en annan lösning?
 
  • Två gröna apparatdosor för elinstallationer på en trävägg med anslutna flexrör för strömbrytare och uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sanguine
  • Laddar…
Vänd dosan 4 neråt 2 uppåt!
Eller en kort bygel mellan dosorna där nere.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vänd dosan 4 neråt 2 uppåt!
Det blir fortfarande bara 1 rör uttag till höger då
 
Men varför har du dubbla dosor där du ska ha strömbrytare? En dosa och en kron räcker väl? Dvs en slang neråt istället för två?
 
R Robin Wahlman skrev:
Så här skulle jag ha gjort.
[länk]

Samt lämpliga stussar tex:
[länk]

Lite dyrare men då kan du ju dra precis det antal rör du vill för att det ska gå att byta ut kablarna i efterhand.
OK ja - men jag redan har sådana apparatdosor - om jag drar alla kablage (dvs 2x live till strömbrytarna och hela buntet tilluttag) genom 1 x 16mm flexrör, hur kan man omdirigera kablage till varje apparat? Och måste tänka på att det blir i röret 4xlive kablar (2 neråt, 2 uppåt) från strömbrytarna, så det blir rätt tajt eller?
 
JLyck JLyck skrev:
Men varför har du dubbla dosor där du ska ha strömbrytare? En dosa och en kron räcker väl? Dvs en slang neråt istället för två?
Till vänster = strömbrytara
Rill höger = eluttag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.