Satt och letade 3-fas 16A förlängningskabel och var förvånad att hitta 25m med 5G1.5.
Känns ju väldigt klen, eller?

25 meter svart 3-fas 16A förlängningskabel med röda CEE-kontakter och 5G1.5 dimension.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om det är lagligt så skulle det aldrig falla mig in att köra 16A på en 1,5mm2 skarvkabel. Jag håller mig till tumreglerna så blir det bra i nästan alla tillfällen.
Men visst står och faller hela ekonomin med en eller någon hundring kanske man skulle känna sig lockad.

E elmont skrev:
Även om det är lagligt så skulle det aldrig falla mig in att köra 16A på en 1,5mm2 skarvkabel. Jag håller mig till tumreglerna så blir det bra i nästan alla tillfällen.
Men visst står och faller hela ekonomin med en eller någon hundring kanske man skulle känna sig lockad.
Jag vart bara så förvånad att sådan produkt fanns. Blir ju ännu billigare med 5G0.75...

Nu regleras inte skarvsladdar av elinstallationsreglerna, och då spelar det ingen roll hur granna dom är. Huvudsaken är väl att maskinen fungerar. :cool:

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
En fritt förlagd kabel med normal kylning och arean 1.5 mm² tål ca 19 A. Det är på gränsen tillåtet med en 16 A smältsäkring som överlastskydd. Om man maxar detta så går det att överbelasta kabeln, men det gäller all ledningsdimensionering. Man bör ha lite marginal.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En fritt förlagd kabel med normal kylning och arean 1.5 mm² tål ca 19 A. Det är på gränsen tillåtet med en 16 A smältsäkring som överlastskydd. Om man maxar detta så går det att överbelasta kabeln, men det gäller all ledningsdimensionering. Man bör ha lite marginal.
Det kanske är rellevant att ge en fingervisning på maxlängd. Nu skrev du iof inte kortslutning men ändå.

Det är helt ok, beroende på. Belastningsförmågan är inget reellt problem om omgivningstemperaturen inte är väldigt hög (högre än 30 grader).
Gällande utlösningsvillkoret så beror det på många faktorer, men 25m 1,5 CU är i många fall helt ok. Sen håller jag med elmont, tumregler bör tillämpas, åtminstone upptill 25mm2 CU.

Tabell över strömvärden för anslutningskablar i luft, med anmärkningar om tillämpning vid olika förhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det är helt ok, beroende på. Belastningsförmågan är inget reellt problem om omgivningstemperaturen inte är väldigt hög (högre än 30 grader).
Gällande utlösningsvillkoret så beror det på många faktorer, men 25m 1,5 CU är i många fall helt ok. Sen håller jag med elmont, tumregler bör tillämpas, åtminstone upptill 25mm2 CU.

[bild]
Men gäller det inte ANSLUTNINGSKABLAR, hittar du även någon tabell för skarvkablar?

E elmont skrev:
Men gäller det inte ANSLUTNINGSKABLAR, hittar du även någon tabell för skarvkablar?
Nej, men ledningar kan dimensioneras som om det vore en fast. Då är det ok, nominellt strömvärdet för kabeln ligger på 18,5A, en 16A säkrings strömvärde tillåter 18A. Det är på gränsen, men i många fall helt ok även om det tar emot för många elektriker med 2,5/16A i ryggmärgen.

Men jag är faktiskt tveksam just när det gäller H07RN-F då isoleringen bara klarar 60 grader. Kanske klarar TS kabel 70 grader och då är det grönt.

Hade ju tänkt köra 1-fas svets och kompressor efter skarvsladden så problemet är mer spänningsfall än varaktig belastning. Amazing hade rätt många 20-25m vindor med en CEE 416 + 2x schuko som skulle passat bra men jag tycker att det verkar klent med 1,5kvmm.

Om du har en specifik elektrisk utrustning som du ska ansluta så blir det ju lättare. Vad är det för effekt på din svets?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.