Även om det är lagligt så skulle det aldrig falla mig in att köra 16A på en 1,5mm2 skarvkabel. Jag håller mig till tumreglerna så blir det bra i nästan alla tillfällen.
Men visst står och faller hela ekonomin med en eller någon hundring kanske man skulle känna sig lockad.
Men visst står och faller hela ekonomin med en eller någon hundring kanske man skulle känna sig lockad.
Jag vart bara så förvånad att sådan produkt fanns. Blir ju ännu billigare med 5G0.75...E elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
En fritt förlagd kabel med normal kylning och arean 1.5 mm² tål ca 19 A. Det är på gränsen tillåtet med en 16 A smältsäkring som överlastskydd. Om man maxar detta så går det att överbelasta kabeln, men det gäller all ledningsdimensionering. Man bör ha lite marginal.
Det kanske är rellevant att ge en fingervisning på maxlängd. Nu skrev du iof inte kortslutning men ändå.Bo.Siltberg skrev:
Det är helt ok, beroende på. Belastningsförmågan är inget reellt problem om omgivningstemperaturen inte är väldigt hög (högre än 30 grader).
Gällande utlösningsvillkoret så beror det på många faktorer, men 25m 1,5 CU är i många fall helt ok. Sen håller jag med elmont, tumregler bör tillämpas, åtminstone upptill 25mm2 CU.
Gällande utlösningsvillkoret så beror det på många faktorer, men 25m 1,5 CU är i många fall helt ok. Sen håller jag med elmont, tumregler bör tillämpas, åtminstone upptill 25mm2 CU.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men gäller det inte ANSLUTNINGSKABLAR, hittar du även någon tabell för skarvkablar?J Johan456 skrev:Det är helt ok, beroende på. Belastningsförmågan är inget reellt problem om omgivningstemperaturen inte är väldigt hög (högre än 30 grader).
[bild]
Nej, men ledningar kan dimensioneras som om det vore en fast. Då är det ok, nominellt strömvärdet för kabeln ligger på 18,5A, en 16A säkrings strömvärde tillåter 18A. Det är på gränsen, men i många fall helt ok även om det tar emot för många elektriker med 2,5/16A i ryggmärgen.E elmont skrev:
Men jag är faktiskt tveksam just när det gäller H07RN-F då isoleringen bara klarar 60 grader. Kanske klarar TS kabel 70 grader och då är det grönt.
Hade ju tänkt köra 1-fas svets och kompressor efter skarvsladden så problemet är mer spänningsfall än varaktig belastning. Amazing hade rätt många 20-25m vindor med en CEE 416 + 2x schuko som skulle passat bra men jag tycker att det verkar klent med 1,5kvmm.
Klicka här för att svara