Öppnade huven till Mätarcentralen (Inkommande servisledning till huset).
Där ser jag att man mixat olika varianter på koppling vid fördelning till Huvudbyggnad, garage och laddstation för bil.
Till huvudbyggnad tar man in 4-ledare med PEN som sen görs om till TN-S och 5-ledare vid JFB inne i husets gruppcentral. Det är enligt praxis förstår jag från andra trådar här.
Men inkoppling av laddstation (med inbyggd JFB) har man helt enkelt delat PEN i jord o neutral redan i mätarcentral för att på så sätt få 5-ledare in till laddstationen. Är det så bra? , eller finns det risker med detta?
Där ser jag att man mixat olika varianter på koppling vid fördelning till Huvudbyggnad, garage och laddstation för bil.
Till huvudbyggnad tar man in 4-ledare med PEN som sen görs om till TN-S och 5-ledare vid JFB inne i husets gruppcentral. Det är enligt praxis förstår jag från andra trådar här.
Men inkoppling av laddstation (med inbyggd JFB) har man helt enkelt delat PEN i jord o neutral redan i mätarcentral för att på så sätt få 5-ledare in till laddstationen. Är det så bra? , eller finns det risker med detta?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är väl så man gör.
Delar man på PE och N har man större valfrihet på arean på ledarna.
Protte
Delar man på PE och N har man större valfrihet på arean på ledarna.
Protte
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja det är oftast bra att gå över till TN-S så fort som möjligt. Man får göra en sådan blandning så som du beskriver.
Men helt avgörande (som vanligt) är ett bra arbete, i detta fall främst att anslutningarna blir tillförlitliga. Det är svårt att se på bilden. Ledningen till elbilen är en av de två klena förstår jag. Är det enfas? PE- och N-ledare ser där ut att ha separata plintar?, bra. Men PEN-ledaren från mätaren, är den ansluten under ett enskruvsöverfall längst upp? Har det alltid varit så?
Men helt avgörande (som vanligt) är ett bra arbete, i detta fall främst att anslutningarna blir tillförlitliga. Det är svårt att se på bilden. Ledningen till elbilen är en av de två klena förstår jag. Är det enfas? PE- och N-ledare ser där ut att ha separata plintar?, bra. Men PEN-ledaren från mätaren, är den ansluten under ett enskruvsöverfall längst upp? Har det alltid varit så?
Billaddningen är nu för klent dimensionerad och endast med enfas för elhybrid med 7A laddning. Det ska ändras till 3-fas med grövre ledare så då blir valet att behålla TN-S och 5-ledare koppling som nuvarande upplägg.
Det har varit denna anslutning sen vi tog över, så kopplingen med enskruvsöverfall kan antingen vara gjort vid tidigare omkoppling eller från när huset byggdes.
Vad jag gärna skulle vilja höra lite runt är om det skulle varit en fördel att även för ledning till huset gått över till TN-S direkt vid TN-C mätarcentral med 5-ledare från mätarcentral till huvudcentral. Är det är så man företrädesvis väljer att göra numera enligt bästa praxis?
Det har varit denna anslutning sen vi tog över, så kopplingen med enskruvsöverfall kan antingen vara gjort vid tidigare omkoppling eller från när huset byggdes.
Vad jag gärna skulle vilja höra lite runt är om det skulle varit en fördel att även för ledning till huset gått över till TN-S direkt vid TN-C mätarcentral med 5-ledare från mätarcentral till huvudcentral. Är det är så man företrädesvis väljer att göra numera enligt bästa praxis?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
5 ledarsystem är väl det som görs numera, men reglerna är inte retroaktiva så både du och jag får behålla det som redan är installerat som 4 ledarsystem.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Fördelen med TN-S är främst säkerhet då avbrott på PEN är direkt personfarligt. Det är därför jag ifrågasatte anslutningen till den lilla elcentralen. Man borde kunna pussla dit ett tvåskruvsöverfall någonstans på skenan istället.
En annan fördel är att man minskar risken för vagabonderande störningar, ifall man har problem med sådana.
Du behöver ju byta kabel till en femledare om du vill ha TN-S, så det är en kostnadsfråga också.
En annan fördel är att man minskar risken för vagabonderande störningar, ifall man har problem med sådana.
Du behöver ju byta kabel till en femledare om du vill ha TN-S, så det är en kostnadsfråga också.
Klicka här för att svara


