Hej,

Är det meningen att man ska koppla vidare fas från Plejd Dim-01 till strömbrytare eller är det bättre att koppla ihop via en wagoklämma istället? Tänker på att det bara finns en plint för L på dimmer.

tacksam för svar

Faniel

G
Minns inte riktigt hur "min elektriker" gjorde men har för mej att plejds plintar va rätt små/trånga och då kan det vara bättre med separat plint som tex wago bredvid.

• Gilla
Dilrah
  • Laddar…
Ok. Ja de flesta andra tillverkarna av smarta dimmerpuckar har ju flera plintar för fas....

P
Går utan problem att få in två 1,5 kvadratare i en plint på plejden. Men annars har ju de flesta brytare två platser för fas. Behövs ytterligare en fas vidare bort så kan man gå matning -> brytare, brytare -> plejd, plejd -> ex. vis uttag.

Nu förstår jag inte riktigt. Pratar om att koppla plejd till strömbrytare inte att koppla vidare fas från strömbrytare till något annat ställe?

O
Dilrah Dilrah skrev:
Är det meningen att man ska koppla vidare fas från Plejd Dim-01 till strömbrytare eller är det bättre att koppla ihop via en wagoklämma istället?
Dilrah Dilrah skrev:
Pratar om att koppla plejd till strömbrytare inte att koppla vidare fas från strömbrytare till något annat ställe?
Rätt sätt är att gå med fas till strömbrytaren, som garanterat har två anslutningar per plint, och sen anslut dosdimmern därifrån.

I’m lost. I min värld kopplas fas/lampa/neutral till plejd och sen skickar man vidare input till knapp samt fas på strömbrytare?

Förstår nu, spelar ju egentligen ingen roll om man kopplar fasen först på strömbrytare och sen till plejd eller tvärtom

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Dilrah Dilrah skrev:
Förstår nu, spelar ju egentligen ingen roll om man kopplar fasen först på strömbrytare och sen till plejd eller tvärtom
Precis!

Så här skall det kopplas enligt manualen:
Elektrisk kopplingsschema för dosdimmer med anslutningar till strömbrytare och lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Din dosdimmer skall ha en fast anslutning till fas på L och en en fast anslutning till nollan på L.

Strömbrytaren skall ha fast anslutning till fas som sedan bryts via en återfjädrande knapp och den brutna fasen från utgången skall in på 1 eller 2 på dimmern. Du skall även ha en impulsfjäder i brytaren så att den blir återfjädrande.

Lampan kopplas mellan utgånen ~/-> på dimmern och neutralledaren.

• Gilla
Dilrah
  • Laddar…
Det som förvirrade mig var att gängse koppling på Shelly/Fibaro är att det finns extra plintar för L som ska användas att koppla ut till strömbrytare. Mao att strömbrytaren endast kopplas till dimmern

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.