Hej ! I vårat badrum uppe har 1 lampa av 6 flimrat i några dagar. Nu har hela den sidan lagt av så nu lyser bara 3 av 6 lampor.

1. Är det den specifika lampan som är trasig och behöver bytas så att alla kommer igång igen ?
2. Är det led drivern som gett upp? (Måste riva ut en garderob för tjommen som byggde huset satte den där i rummet bredvid badrummet)

6 st armaturer, troligtvis kan det vara glapp i en armaturkoppling inget ovanligt. ta ner dom som inte lyser och se hur det ser ut,. nästa steg är att driven sagt upp sig. 3 st armaturer på varje driver.

J jonaserik skrev:
6 st armaturer, troligtvis kan det vara glapp i en armaturkoppling inget ovanligt. ta ner dom som inte lyser och se hur det ser ut,. nästa steg är att driven sagt upp sig. 3 st armaturer på varje driver.
Hej, tack för svar. Plockade ner lampan och kikade på den då började helt plötsligt dessa 3 lampor att pulsera lite som att de försökte tändas. Konstigt att detta beteende fortsatte än fast jag slog av knappen.

rev fram garderoben och kopplade ut en led driver och då slutade de pulsera.

1. Om jag kopplar ur den trasiga lampan kan jag förvänta mig att de andra 2 lyser ? Då kan man väl utesluta drivern men de är väl säkert seriekopplade?

Troligtvis så är dom paralellkopplade, du får prova med att ta ur en lampa, det kan vara fel i en lampa så den drar mer ström och då kanske inte drivern orkar med, blir liksom att den får hicka,

J jonaserik skrev:
Troligtvis så är dom paralellkopplade, du får prova med att ta ur en lampa, det kan vara fel i en lampa så den drar mer ström och då kanske inte drivern orkar med, blir liksom att den får hicka,
funkar inte utan den ”trasiga lampan” så måste vara drivern

Har du provat med att sätta i en ny då.Kna vara så att drivern måste ha en min av belastning för att dra. En del drivers startar inte om det inte är min 20 W belastning, var har du för driver, ett foto på skylten är bra.

J jonaserik skrev:
Har du provat med att sätta i en ny då.Kna vara så att drivern måste ha en min av belastning för att dra. En del drivers startar inte om det inte är min 20 W belastning, var har du för driver, ett foto på skylten är bra.
det är en sådan här driver Malmbergs LED-Driver 1x25W och lampan heter Malmbergs MD-99 LED 5W Vit beställde båda så ser vi vad som är trasigt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.