Hej!
Vi har köpt en taklampa med inbyggd dimbar led inkl driver. Blir dock förvirrad när jag ska koppla in den. Elektriker har tidigare installerat dosdimmer enligt bild. I takdosan finns 2 ledare + jord. Men i instruktionen till taklampan beskrivs att det krävs 3 ledare + jord, se bild. Måste man dra ytterligare en kabel till takdosan?
Vi har köpt en taklampa med inbyggd dimbar led inkl driver. Blir dock förvirrad när jag ska koppla in den. Elektriker har tidigare installerat dosdimmer enligt bild. I takdosan finns 2 ledare + jord. Men i instruktionen till taklampan beskrivs att det krävs 3 ledare + jord, se bild. Måste man dra ytterligare en kabel till takdosan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Den lampan har en egen inbyggd dimmer och ska inte kopplas i serie med en extern dimmer. Så du ska koppla in lampan via en strömbrytare enligt schemat du har på bild där. Det går dock itne att se ifall strömbrytaren ska vara återfjädrande eller bistabil, men som kallar den PUSH så troligen behöver du en fjäder. Lampan går också att styra med DALI ifall det skulle vara ett alternativ, men det brukar inte användas i bostäder.
Ok, tack för svar. Ja, jag tolkar också instruktionen som push = återfjädrande brytare. Dali verkar avancerat och är inget alternativ för mig. Jag behöver alltså plocka bort dosdimmern vid strömbrytaren som är med fjäder. Men det krävs alltså dubbla ”L”-ledare till takdosan varav den ena bryts av den fjädrande strömbrytaren? Dessutom är det kopplat som trapp och jag har två olika fjädrande strömbrytare på olika ställen som ska styra lampan. Verkar märkligt komplicerat att montera denna taklampa!Bo.Siltberg skrev:
Den lampan har en egen inbyggd dimmer och ska inte kopplas i serie med en extern dimmer. Så du ska koppla in lampan via en strömbrytare enligt schemat du har på bild där. Det går dock itne att se ifall strömbrytaren ska vara återfjädrande eller bistabil, men som kallar den PUSH så troligen behöver du en fjäder. Lampan går också att styra med DALI ifall det skulle vara ett alternativ, men det brukar inte användas i bostäder.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det tror jag inte. Två dimmers i serie fungerar inte. Så denna lampa kräver den ändring av installationen såsom du beskriver i #3. Trapp klarar den. Den ser inte hur många strömbrytare du har kopplat in parallellt.
Klicka här för att svara