21 249 läst ·
18 svar
21k läst
18 svar
Kabel till 32A uttag.
Ytterligare en anledning till varför själv är bäste dräng.mexitegel skrev:
Det låter mer rimligt att dela upp förbrukarna på fler grupper än att säkra allt 32A.
För övrigt blir jag faktiskt riktigt orolig om man inte lär sig detta i skolan, ännu mer orolig blir jag när man försöker googla sig till kunskapen. Kunskapen finns här på forumet, inget tvivel om det, men ponera att restaurangen brinner ner för att rådet var fel på grund av att alla omständigheter inte var kända?
Det finns en hel del som kan sägas om detta, men jag stannar där.
(Jag förstår att det är provocerande att säga så men det ligger åtminstone något i det!)
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Hur ser det ut i restaurangen just nu?
I en foodtruck så matar man ofta med en 3-fas kabel för hela vagnen. I en fysisk restaurang finns det helt andra förutsättningar på installation och kunna fördela ut lasterna.
I en foodtruck så matar man ofta med en 3-fas kabel för hela vagnen. I en fysisk restaurang finns det helt andra förutsättningar på installation och kunna fördela ut lasterna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är helt ok, och helt ok att ställa sådana frågor här.Khalle skrev:
Tågordningen är
1. Ta reda på belastningen. Den mäts i watt eller ampere, inte i antal fritöser, och man vill också veta hur den ansluts (enfas/tvåfas/trefas) och vad apparaterna har för elementspänning. Utifrån detta får du fram strömmen per fas.
2. Strömmen ger vilken minsta säkring som behövs. Man väljer helt enkelt nästa steg.
3. Säkringens typ och märkström ger vilken minsta area på kabeln som krävs.
4. Kabeln kan behöva en ytterligare högre area beroende på hur den är förlagd, t.ex om den är utsatta för värme eller är fri och luftig.
5. Längden på kabeln ska sedan kontrolleras mot säkringen, så att säkringen löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning längst bort.
Denna dimensionering gör man per ledning. Vad förstår inte riktigt vad du menar med CEE-uttag här. Har du en gemensam ledning med CEE-stickpropp som matar hela köket?? Ett CEE432 måste inte säkras med 32 A även om det är bra om man kan. Men i ditt fall är det väl ett intag?
Man kan även behöva titta på matande nät, ifall det är ovanligt starkt, eller svagt.
Men återkom med svaren på så många punkter du kan så får du återkoppling för att kunna gå vidare.
Klicka här för att svara