4 306 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
El i badrum
Sida 1 av 2
Brukar och brukar.... Har gjort två badrum. I bägge fallen drog jag ut slang där skåpet skulle sitta. I kommoden skulle jag ha ett uttag så där satte jag dosa.
Det är bättre att dra rörutlopp egentligen, det är lättare att få tätt runt det eftersom det finns färdiga manschetter för ändamålet.
Det är bättre att dra rörutlopp egentligen, det är lättare att få tätt runt det eftersom det finns färdiga manschetter för ändamålet.
I mitt fall så sitter det ett helt vanligt vägguttag "bakom/inuti" kommoden. Jag har inte bestämt mig än om det blir något uttag i själva lådan men jag förberedde för att det skulle kunna vara det. Om det blir ett uttag blir det enligt modellen som elmont beskriver ovan, eller att gummikabeln avslutas med en stickpropp i det befintliga uttaget (för att förenkla för andra, som kanske inte är tungt kriminella).
Då kan jag ju lika väl göra som @tommib dvs sätta en utanpåliggande kopplingsdosa på den utstickande flexslangen. I kommoden syns ju inte den infällda apparatdosan även om det såklart är både proffsigare och snyggare.E elmont skrev:
lättare att rätta till eventuellt placeringsmisstag med en utstickande slang.
Du förstår man blir lite trött när man ska motivera alla förslag som man ger och dom råd man ger blir ifrågasatt av "amatörer", jag är en yrkesman som har sysslat med el i 50 år och känner inte att jag behöver hålla försvarstal när det gäller just elrelaterade frågor. Att "orken" tog slut just på den här frågan var bara en slump
Blir dock oftare bättre diskussion om man säger jag brukar göra såhär därför att och inte bara jag brukar göra såhär punkt. Men aja skit sak samma.
Viken höjd brukar du sätta apparatdosan på över väldigt golv?
Vad jag har förstått så ska slangen för väggskåp/badrumsskåp komma ut 170 cm över färdigt golv?
Viken höjd brukar du sätta apparatdosan på över väldigt golv?
Vad jag har förstått så ska slangen för väggskåp/badrumsskåp komma ut 170 cm över färdigt golv?
Slangen kan komma ut på vilken höjd som helt, men lämpligen där man tänker sätta det som ska anslutas. Så om det är ett spegelskåp ska slangen komma i den höjd som just det skåpet kräver, ska det vara en armatur så blir det på den höjd som armaturen ska sitta är det ett vägguttag på den höjd man vill ha uttaget.
Det finns ingen given höjd i ett badrum utan man får välja den höjd som är lämpligast. Det som styr plaseringen i övrigt är vilket område apparaten sitter i och det är inte samma områden som våtrumszoner för vatten utan dom zoner som finns för el.
Det finns ingen given höjd i ett badrum utan man får välja den höjd som är lämpligast. Det som styr plaseringen i övrigt är vilket område apparaten sitter i och det är inte samma områden som våtrumszoner för vatten utan dom zoner som finns för el.
Mm det är så jävla jobbigt att man måste välja inredning i badrummet innan det byggs.
20 cm till vänster om centrum på kommod (60 cm kommod) och 60 cm över färdigt golv borde bli en inte allt för dålig placering. I avsaknad av inköpt kommod.
20 cm till vänster om centrum på kommod (60 cm kommod) och 60 cm över färdigt golv borde bli en inte allt för dålig placering. I avsaknad av inköpt kommod.
Fast även i badrum med betongvägg där "röret kommer ut där det kommer ut" brukar det gå att få till bra lösningar. Problemet med att helt bygga efter "bestämd inredning" kan komma när man ett antal år senare vill byta inredning utan att göra om hela badrummet. En mer "generell" lösning kan nog därför bli bättre på sikt än en som är alltför anpassad mot en viss inredning.E elmont skrev:
Eller så "lutar" det åt fel håll och försvårar ombyggnaden. Jag anser att det är bättre att det blir bra/rätt första gången. Hur det blir andra gången har man inte en aning om, det kan bli lätt eller svårt. Det är ungefär som att lägga rör för framtida bruk, det passar ALDRIG och är helt bortkastat OM man inte få förhand VET hur det ska bli nästa gång.
Det finns ingen smart medelväg som funkar till allt, tyvärr.
Det finns ingen smart medelväg som funkar till allt, tyvärr.
Jag vill bara påpeka att jag inte alls har något rörutlopp i kommoden, jag har ett helt vanligt vägguttag på väggen bakom som sitter i en apparatdosa. Om man vill går det enkelt att byta till en anslutningsdosa för att göra det elmont beskriver. Vad jag skrev efter var att det går lika bra (tycker jag) att använda en gummikabel med stickpropp istället för en anslutningsdosa om man vill ha ett uttag i lådan. Jag har inte det idag och vet inte heller om jag vill ha ett.D Derbyboy skrev:
Jag valde inredning först och placerade uttaget så att det fungerar med den kommoden. Jag håller helt med elmont avseende att göra rätt första gången. Man vet sällan exakt vad som händer senare och det är bättre att göra det helt rätt nu.
