Hej,

Håller på att renovera badrum och ska ha 3 olika sektioner med lampor på dimmer, fläkt och termostat..
Blir väldigt mycket knappar innanför dörren... hmm..

Undrar om någon vet någon dimmer som kan hantera flera olika lampor?
eller
Om någon har erfarenheter och vet vart man kan köpa märket Jung (Danskt) som har snygga lösningar?

eller om någon har en annan bra lösning på att få ihop det snyggare på väggen än 5 dosor på rad?

Tack på förhand
 
Vad jag vet så har Jung samma sortiment som de flesta andra fabrikaten,

Du har förmodligen sett en av deras KNX-brytare och då måste det kompletteras med fler grejor också om du inte har KNX-system redan? :O

Ett alternativ om du inte vill ha 5 dosor på rad är att köra t ex Giras radiobus och sätta tre kopplingsdosor utanför badrummet som du lägger mottagarna i. Då kan du även programmera scenarion så du slipper tända tre lampor enskilt utan istället kunna köra ett morgon/natt, ett smink, ett dusch och ett städscenario t ex.
http://www.gira.de/produkte/funk-bussystem-sender.html

För termostaten går den att placera vart som helst om du har golvgivare, De DIN-monterade som du sätter i centralen funkar också.

Såg även att Jung har ett radiobus-system men har aldrig jobbat med det. Förmodligen rätt exakt likadant som Gira för de flesta av deras grejor ser likadana ut.
http://jung.de/de/produkte/funk-management/sender/t/22_1170.html
 
Kanon, tack för förklaringen...
Ser väldigt lika ut..Tittar man på Jung och gira känns det som samma produkter?
http://jung.de/de/produkte/funk-management/sender/t/22_1170.html
http://www.gira.de/produkte/funk-handsender-komfort.html

Hemsidan känns väldigt lika också...
hur som..
Finns det någon i Sverige som säljer dessa?
Får ingen uppfattning om detta är tokdyrt? vad man behöver? Förstod att man behöver ha kopplingsdosorna på en annan plats och den på väggen bara är en fjärrkontroll.. men dock så snyggt..
Har alla lamporkabel dragen via ett skåp i tvättstugan så det är i princip redan förberett.

Tack
 
Sätt en dinmonterad termostat med golvgivare i skåpet.

Eurocontact är återförsäljare åt Gira,
gira.se

Gycom åt Jung.

Du skulle egentligen klara dig med, Giras grejor.

En brytare, som kompletteras med valfri ram.
http://www.voltus.de/schalterprogra...00-funk-wandsender-flache-bauweise-3fach.html
3st Dim-puckar
http://www.voltus.de/schalterprogra...er/gira-225500-funk-universaldimmer-mini.html

1st On/off-puck (om du tycker det är värt att inte låta fläkten sköta sig själv via fuktsensorn)
http://www.voltus.de/schalterprogra...ira-042400-funk-schaltaktor-mini-2-kanal.html
 
Grymt,, Tack för hjälpen.. Nu ska jag läsa på lite..
 
R_Strandberg skrev:
Du skulle egentligen klara dig med, Giras grejor.

En brytare, som kompletteras med valfri ram.
[länk]
3st Dim-puckar
[länk]

1st On/off-puck (om du tycker det är värt att inte låta fläkten sköta sig själv via fuktsensorn)
[länk]
Precis vad jag behöver... (Otroligt att jag inte kunde hitta själv på google)
Skulle bli ca 5000:- ifrån Voltus om jag räknat rätt..

Tycker inte det är så jättedyrt,, 3st design dimmers kostar ju bara dessa minst 1000:-

Är ändå otroligt att jag inte via någon Återförsäljare på gira.se hemsida kan hitta några Svenska priser...
Gissar att det är dyrare i Sverige?
 
Grossisterna skriver nästan aldrig ut priserna. Men är du sugen på Gira så ring Håkan på Eurocontact i Sthlm för priser.

Oftast är det billigare i tyskland, men lägg ner lite tid på att ringa runt och kolla. Det brukar oftast löna sig.
Sen kan du även fråga om de kan programmera scener åt dig när allt är klart .

Kul att någon vill satsa på lite snyggare brytarserier :)
 
Kolla in Eljo Exxact Solid, lite billigare än Gira.

//Patrik
 
Sök på http://www.preisroboter.de/ för att hitta de bästa priserna.

Alla företag skickar inte till Sverige,men dom flesta. Och tveka inte att beställa från Tyskland.
 
Känns lite överkurs att beställa från Tyskland om man bara ska ha några brytare? Jobbigt om man får fel. Fraktskadat, garantifel osv..

Om du vill få ner antalet dosor så sätt vanliga tryckknappar och tryckknappsdimrar. Ryms inte alla bakom brytarna kan man sätta de där de ryms. tex i en garderob eller liknande gömställe. Termostaten kan du också gömma undan någonannanstans. Inte speciellt ofta man behöver vara och reglera på den ändå!
 
Snygga uttag fått bra omdömen.. men vågar man nog ej koppla in..men satans läckra
 
tommib
Förhoppningsvis har TS redan löst det då för fem år sedan när frågan var aktuell....
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Finns fler som gå i samma tankar hoppas jag
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.