Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, det är fel och en av anledningarna att jag är motsträvig i denna tråd. Det kan finnas flera olika typer av N-plintar i en elcentral, var och en med sitt syfte. Så man kan inte välja fritt. Grundregeln är att faser och neutral ska hämtas från samma sida av olika brytare (t.ex JFB) som kan finnas i centralen.

TS enlinjeschema gör det tydligt vad det handlar om, så där går det att bekräfta att den blå N-plinten längst upp kan användas till utgående huvudledningar och till JFBn.

TS pratade om huvudbrytare i inlägg #1 men dessa ligger tydligen i matade elcentraler. De skulle annars kunna störa för att ge ett säkert svar då huvudbrytare kan vara trepoliga eller fyrpoliga.

Ja där ser man att även yrkesmän kan ha olika åsikter.
Huvydbrytare finns som du ser i alla centraler, där den i central 1 bryter hela anläggningen. Jag ville ha en brytare som bryter allt, därför blev det så.

Är det vanligt med 4-poliga huvydbrytare?
Det är väl i så fall för att kunna isolera ev.jordfel på neutralsidan, eller finbs det andra orsaker?

J jtkarlsson skrev:
Ja där ser man att även yrkesmän kan ha olika åsikter.
Huvydbrytare finns som du ser i alla centraler, där den i central 1 bryter hela anläggningen. Jag ville ha en brytare som bryter allt, därför blev det så.

Det är väl i så fall för att kunna isolera ev.jordfel på neutralsidan, eller finbs det andra orsaker?
Fyrpoliga har främst betydelse om det finns flera matningskällor tex från flera ställverk, trafo osv. Alltså inte direkt något för BH anläggningar.

Ja brytaren på ingången till fördelningscentralen såg jag inte :oops: Jag tolkade inlägg som att de fanns flera sådana.

Mikael_L
J jtkarlsson skrev:
Nej, rätt ovanligt.
Och något man väl generellt ska undvika, eller rättare sagt ska man ha full kontroll på varför man vill ha, och ev konsekvenser av valet.

För byggahus-medlemmar och annat vanligt folk kan man nog påstå att det inte ska vara annat än tre poler så länge det inte gäller reservkraft eller solceller, och då kommer det som ett brev på posten att man ska ha full koll.

Jag satte mkt 4-poliga förr. Främst var det skönt vid kontroll före idrifttagande. Men då körde jag Garos, jag ogillar t.ex. Hagers där man sätter på en hjälpkontakt till vilken ofta neutralledaren ansluts. Det har ju hänt mer än en gång att det blir nollsläpp pga. Just det. Nu när du tar upp det så brukade jag alltid konstruera centraler med 4-polig brytare. Det var väl bra kanske men en potentiell felkälla, helt klart. Än mer knivigt blir det när man pratar just reservkraft, eller nödkraft (UPS) där man INTE ska frånkoppla nollan. UPSer löser inte det om inte transformator är inblandat och då blir det inte så kul. Men som du säger, inget för gemene man även om det vore mysigt med en fet UPS hemma.

Mikael_L
Jag tycker det är mycket vanskligt att hålla på med 4-polig brytning om det inte krävs. Hur säkerställer man att nollan bryts sist och sluts först?
Jo det finns brytare som är så konstruerade, men samtidigt mycket dyrare.

Fricotermostaten TBKS10 verkar styra en gruppcentral där elvärmegolv och elradiatorer är anslutna. Jag har manuellt ställt in den tex vid längre bortavaro. Alla värmegolven har som brukligt egna termostater, den senaste mer avancerad med wifi. Samma gäller de oljefyllda elementen.
Efter att ha gått in närmare i materien upptäckte jag som sagt vid installationen att Tado Smart riktar sig mot vattenburna system där regleringen har brytströmmar som tydligen inte är >3A.

Kan jag mäta upp brytströmmen på något sätt? Jag gillar Tados applikation som motsvarar just de behov jag har (värma golven under soltimmarna när mitt tak producerar el, app- fjärrstyra vid behov) och skulle gärna slippa lämna tillbaks den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.