Har nyligen skaffat ett Taco-SmartKit för att styra golvvärme och ett antal elradiatorer. Tanken var att ersätta nuvarande enkla bimetalltermostaten, en Frico 10 amp. Nu visar det sig att Tado inte kan styra mer än 3 amp brytström. Någon som har en lösning eller är det bara att returnera?

B Bjos skrev:
Har nyligen skaffat ett Taco-SmartKit för att styra golvvärme och ett antal elradiatorer. Tanken var att ersätta nuvarande enkla bimetalltermostaten, en Frico 10 amp. Nu visar det sig att Tado inte kan styra mer än 3 amp brytström. Någon som har en lösning eller är det bara att returnera?
Det är över huvud taget inte så bra att styra element och golvvärme med samma termostat, orsaken är att golvvärme är så mycket "trögare" än vad element är. Och ska man ha kvar komforten med ljumna golv så måste givaren som sitter i golvet styra golvvärmen. Spelar komforten ingen roll blir det en annan sak.
Vill man kunna styra rummen individuellt så finns det lite olika styrsystem

Tänkte mig ett typläge, där mina solpaneler värmer under dagen, och att systemet (framförallt golven) stänger ner vid solnedgång.

B Bjos skrev:
Tänkte mig ett typläge, där mina solpaneler värmer under dagen, och att systemet (framförallt golven) stänger ner vid solnedgång.
Sätt ett astrour och en kontaktor/relä som får stänga av golvvärmen när solen går ner. Du får kalla golv men tjänar några kronor.
Ps
Har du el eller vattenpaneler?

Elpaneler!

Har jag förstått det rätt? Du har en central termostat som ska bytas ut? Jag har svårt att tro att den belastas med 10A. Det bör finnas en kontaktor inblandad någonstans, alternativt om radiatorerna har ingång för extern styrning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.