Hej,

Inkomnande servis 3*16 A + PEN.
Första kopplingspunkt en "fördelningscentral" som via huvydbrytare fördelar till 2 centraler.
Inkomnande PEN till jordskena.
Blå bygel jordskena>nollskena.
Visst ska väl de båda utgående matningarna kopplas N>nollskena och PE till jordskenan.
Att PE ska kopplas till jordskenan är självklart, men blir lite osäker på N.

Ska tillägga att värmepump matas från denna fördelningscentral via JFB. Visst borde väl Inkomnande nolla till JFB tas från nollskenan?

För visst är det väl vid min jordskena med bygel till nollskena som övergången från TN-C till TN-S sker?

/Thomas

Redigerat:
Ja, det stämmer.

Nej, du behöver komma med mer utförlig information. Det går inte att säga någonting med säkerhet utifrån den information vi har. Börja med ett foto på din "fördelningscentral". Var har du elmätaren? Är det en privatbostad vi talar om? Enfamiljshus? Vad menar du med att inkommande servis är "3x16 A"? Det finns inga sådan servisledningar. Vilka utgående matningar pratar du om? Du verkar blanda beskrivning av denna fördelningscentral med dina centraler. En övergång mellan TN-C till TN-S kan vara otydlig. N-skenans roll kan vara otydlig.
J jtkarlsson skrev:
För visst är det väl vid min jordskena med bygel till nollskena som övergången från TN-C till TN-S sker?
Vardå?? Kanske, kanske inte, det kanske bara är en ytterligare PEN-skena.

• Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det stämmer.
OK ska försöka fixa en bild imorgon.

Kan hända att jag inte använder korrekta benämningar.
Det är en privatbostad.
Inkomnande matning från elmätaren är en 3x16+16 mm2.
Första kopplingspunkten i bostaden är denna "fördelningscentral" .
I denna sitter en huvydbrytare och en 5-polig fördelningsplint.
Inkomnande faser går via huvudbrytaren, vidare till fördelningsplinten (grå).
Inkomnande PEN går till fördelningsplinten (grön(gul).
Fördelningsplint (grön/gul) är kopplad till fördelningsplint)(blå) med blå RK6.

Anläggningen består förutom denna fördelningscentral, av två gruppcentraler.
Dessa matas från fördelningsplintarna i fördelningscentralen, med 5x6 mm2.
Dessa utgående ledningar från fördelningscentralen är kopplade N>blå och PE>grön/gul.

Det finns även en utgående trefasgrupp till värmepump i fördelningscentralen, som går via JFB.
Inkomnande nolla till denna JFB är kopplad till fördelningsplint (blå).
Utgående nolla direkt till gruppkedningens nolla, då detta är enda gruppen.

Jag ser det som att det är vid min fördelningsplint (grön/gul och bygeln till blå plint, som övergången från TN-C till TN-S sker.

/Thomas

Den beskrivningen stämmer med hur jag uppfattade din första beskrivning. Jag gissar att Bo inte tyckte att den var tillräckligt entydig.

I ditt första inlägg skrev du ingenting om elmätaren, men nu säger att att fördelningscentralen ligger efter din elmätare. Det make sense. Det låter som att det sker en uppdelning TN-C till TN-S i denna fördelningscentral, ja. Det är dock ovanligt med en sådan fördelningscentral i bostäder, ovanligt att den matas med med 16 mm² (koppar?), och än mer ovanligt att man nallar ström till en VP därifrån (utan överströmsskydd?). Därav min ovilja att bekräfta något av det du skriver. Vad är din egentliga fråga?

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I ditt första inlägg skrev du ingenting om elmätaren, men nu säger att att fördelningscentralen ligger efter din elmätare. Det make sense. Det låter som att det sker en uppdelning TN-C till TN-S i denna fördelningscentral., ja Det är dock ovanligt med en sådan fördelningscentral i bostäder, ovanligt att den matas med med 16 mm² (koppar?), och än mer ovanligt att man nallar ström till en VP därifrån (utan överströmsskydd?). Därav min ovilja att bekräfta något av det du skriver. Vad är din egentliga fråga?

Hoppsan, ser att det blev felskrivet där, ska vara inkommande matning 3x6+6.

Om vi struntar i att kalla denna första central för "fördelningscrntral" och kallar den huvudcentral istället. De två övriga blir då undercentraler.
Det kan väl inte vara helt ovanligt att bygga TN-S efter första central?

Frågan var koppling an N-ledare till de övriga två centralerna samt inkommande nolla till JFB för värmepump.

/Thomas

Och jag vill fortfarande inte svara på din fråga utan att se denna fördelningscentral/huvudcentral. Vilka fler uppgifter är inkorrekta? Man vill dessutom se hur de två femledarna är kopplade i deras mottagande elcentraler, om det nu är huvudcentraler eller undercentraler (varför i så fall). Hur är VPns faser inkopplade? Utan att vara helt säker bör VPn ta sin nolla från PEN-plinten.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och jag vill fortfarande inte svara på din fråga utan att se denna fördelningscentral/huvudcentral. Vilka fler uppgifter är inkorrekta? Man vill dessutom se hur de två femledarna är kopplade i deras mottagande elcentraler, om det nu är huvudcentraler eller undercentraler (varför i så fall). Hur är VPns faser inkopplade? Utan att vara helt säker bör VPn ta sin nolla från PEN-plinten.
OK, att det råknade stå 16 istället för 6 mm2, förändrar väl inte frågeställningen?
Jag kan väl gå in med 70mm2 om jag känner för det.
Mottagande centraler har givetvis separerade skenor för N och PE, där N och PE ansluts till respektive skena, det är ju TN-S.
VP m faser är kopplade fördelningsplint>JFB>dvärg>utgående ledning, hur skulle det annars vara?
Ja frågan är ju var nollan till VP JFB ska ras från. Elektriskt har det ju ingen betydelse, men jag undrar vad som är rätt.

/Thomas

J jtkarlsson skrev:
OK, att det råknade stå 16 istället för 6 mm2, förändrar väl inte frågeställningen?
Mottagande centraler har givetvis separerade skenor för N och PE, där N och PE ansluts till respektive skena, det är ju TN-S.
VP m faser är kopplade fördelningsplint>JFB>dvärg>utgående ledning, hur skulle det annars vara?
Ja frågan är ju var nollan till VP JFB ska ras från. Elektriskt har det ju ingen betydelse, men jag undrar vad som är rätt.

/Thomas
Om du har den fempoliga plinten där T-NS tas ut till de två centralerna är det rätta att ta N till JFB från den blå. Förutsatt det finns plats i den för det annars är det heller inget fel att ta den från PE(N) dvs den gröngula eller centralens PE dvs den som hör till det JFB skyddar.

Som sagt en bild vore bra för att säkerställa att vi inte förvirrat oss. Jag ser också det du skrev i början som lite oklart med möjlighet till feltolkningar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jtkarlsson skrev:
Jo, du får ursäkta, men det har betydelse för svaret. Eftersom man aldrig går in med 16 eller 70 mm² i en "fördelningscentral" i de normala bostäder som vi behandlar på detta forum så är det något som är speciellt och eventuellt inte står rätt till. Jag vill därmed inte säga vad som är PEN, PE och N i sådana fall utan att se det. Man behöver vara säker. Det finns tyvärr inga krav på att tydligt märka en övergång från TN-C till TN-S utan man får ofta gissa och bekräfta genom att titta i efterföljande elcentraler.

Du skriver att N-plinten är blå. Det är ju en stark indikation. Men vad är den egentligen avsedd för? I en normal elcentral med utgående grupper använder man inte N-plinten för att ta ut nollan till en utgående huvudledning. Men är det endast en fördelningscentral så kan men lita mer på att det finns en N-plint med enda avsikten att gå över till TN-S för att mata huvudledningar. Men så har du en VP där...

Förstår inte hur du kan vara osäker. Neutral ska till neutral så klart, sen hade det varit bättre att dela PEN redan i mätarskåpet, eller servislådan om du har en sådan. Lika bra att göra det om du ska leka elektriker. Du ska alltså dra två 6or från jordplinten närmast servisen hela vägen till elcentralen.

J jtkarlsson skrev:
Bifogar enlinjeschema för centralerna.
Det är inte aktuellt att gräva och byta kabel från mätarskåpet.
Det här är en befintlig anläggning, så jag ska inte "leka elektriker".
Vill bara veta att det är rätt gjort, även yrkesmän kan göra fel.

Fördelningsplinten är en: [länk]

/Thomas
Det ser bra ut. Enda avvikande kan vara att PE till central 2 går från kapslingens skena. När det är fullt på plinten blir det ju så och när det sitter i samma kapsling inget fel. Man kan ju tänka sig dubbla under någon pol också för att slippa undan detta.

T T-O skrev:
Förstår inte hur du kan vara osäker. Neutral ska till neutral så klart
Nej, det är fel och en av anledningarna att jag är motsträvig i denna tråd. Det kan finnas flera olika typer av N-plintar i en elcentral, var och en med sitt syfte. Så man kan inte välja fritt. Grundregeln är att faser och neutral ska hämtas från samma sida av olika brytare (t.ex JFB) som kan finnas i centralen.

TS enlinjeschema gör det tydligt vad det handlar om, så där går det att bekräfta att den blå N-plinten längst upp kan användas till utgående huvudledningar och till JFBn.

TS pratade om huvudbrytare i inlägg #1 men dessa ligger tydligen i matade elcentraler. De skulle annars kunna störa för att ge ett säkert svar då huvudbrytare kan vara trepoliga eller fyrpoliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.