Ett gäng med överspänningsskydd verkar det som. Vad har dessa för inbördes funktioner och hur brukar de installeras?
Sitter i en normal villa som inte har eller haft mån särskild utrustning. Har fått bilden av en bekant.
Sitter i en normal villa som inte har eller haft mån särskild utrustning. Har fått bilden av en bekant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte väl insatt. Men en god gissning kan jag presentera.
De tre första ska skydda var sin fas för överspänning. Den fjärde sitter mellan nolla och skyddsjord. Den femte är för att skydda teleledningen.
De tre första ska skydda var sin fas för överspänning. Den fjärde sitter mellan nolla och skyddsjord. Den femte är för att skydda teleledningen.
V20-C är så kallade mellanskydd (typ 2, klass C), och de brukar installeras där man inte förväntar sig blixtström. Antingen i en undercentral som föregås av grovskydd (typ 1, klass B), eller där det inte behövs grovskydd.
Sett från vänster på bilden är de tre första mellanskydd, medan det fjärde är typ grovskydd och även teleskyddet klarar lite mindre blixtström. Det ser man på att de två sista klarar stötpulser i kurvformen 10/350 mikrosekunder (25 resp. 6 kA). Så i den centralen är det lite blandning, dvs både grov- och mellanskydd.
Men den som installerat har troligen gjort bedömningen att mellanskydd räcker, dvs inget behov av blixtskydd. Så jag skulle gissa att villan i fråga inte ligger enskilt på landsbygd.
Sett från vänster på bilden är de tre första mellanskydd, medan det fjärde är typ grovskydd och även teleskyddet klarar lite mindre blixtström. Det ser man på att de två sista klarar stötpulser i kurvformen 10/350 mikrosekunder (25 resp. 6 kA). Så i den centralen är det lite blandning, dvs både grov- och mellanskydd.
Men den som installerat har troligen gjort bedömningen att mellanskydd räcker, dvs inget behov av blixtskydd. Så jag skulle gissa att villan i fråga inte ligger enskilt på landsbygd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vilken information vill du ha? Behovet av överspänningsskydd bygger på sannolikheter. Det finns ganska detaljerade anvisningar för hur man räknar på sannolikhet för nedslag, hur "känsligt" huset är för nedslag och vilka konsekvenser det kan få. Men det är bara sannolikheter... Har man problem med att åskan förstör saker får man göra någon åtgärd. Annars är det sällan lönt.
Klicka här för att svara
