3 339 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
mittpunktjordat likströmsystem
Hej mina vänner!
Jag har en funderare.
Varför har man ett likströmsystem som är mittpunktjordat med hög resistans?
Mvh
Jörgen
Jag har en funderare.
Varför har man ett likströmsystem som är mittpunktjordat med hög resistans?
Mvh
Jörgen
Gissar att man vill ha ett flytande system, kanske p.g.a. störningar, men att det inte är önskvärt att systemet flyter iväg för långt ( statiskt) från jordpotential.
Då KAN ( fortfarande gissning) det vara så att man inte vill jorda t.ex. den negativa polen, för att få bättre kontroll över var strömmen går. Med en pol jordad, så kan ju huvudströmmen gå i diverse jordade saker, som konstruktionsdetaljer, vattenledningar är m.m. på sin väg till omformare och med stora strömmar finns då risk för korrosion på olämpliga ställen.
Tack för att du tar dig tid Hasse.HasseTeknik skrev:
Då KAN ( fortfarande gissning) det vara så att man inte vill jorda t.ex. den negativa polen, för att få bättre kontroll över var strömmen går. Med en pol jordad, så kan ju huvudströmmen gå i diverse jordade saker, som konstruktionsdetaljer, vattenledningar är m.m. på sin väg till omformare och med stora strömmar finns då risk för korrosion på olämpliga ställen.
Det ligger kanske nåt i det du säger.
Installerade förut värmeslingor som var mittpunktsjordade 230V.
Som jag förstår det så har transformatorn en sekundärlindning som är jordad i sin mittpunkt så att den ena ledaren får +115V och den andra -115V mot jord.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Några olika anledningar som jag kan komma på, men det är svårt att uttala sig om vad som är den mest styrande anledningen.
Högohmigt jordat är det med största sannolikhet för att du ska få möjlighet att detektera jordfel utan att lösa ut dem.
Mittpunkten kan vara jordad för att du ska kunna ta ut halva spänningen, vanlig i exempelvis +-24 V om du vill hämta signaler över kontakter ute i anläggningen kanske det krävs högre spänning för att säkert bränna oxidskikt, men samtidigt mata vanlig 24V-utrustning.
Kan också vara för att få en referens till batteriövervakningen som i dess enklaste form mäter potentialen på mittpunkten i förhållande till polerna och om de avviker från varandra kan du larma på felaktigt batteri.
Eller så har någon gjort som man alltid har gjort...
Det kan också ha med störningar att göra, men det låter mindre sannolikt i det här fallet.
Högohmigt jordat är det med största sannolikhet för att du ska få möjlighet att detektera jordfel utan att lösa ut dem.
Mittpunkten kan vara jordad för att du ska kunna ta ut halva spänningen, vanlig i exempelvis +-24 V om du vill hämta signaler över kontakter ute i anläggningen kanske det krävs högre spänning för att säkert bränna oxidskikt, men samtidigt mata vanlig 24V-utrustning.
Kan också vara för att få en referens till batteriövervakningen som i dess enklaste form mäter potentialen på mittpunkten i förhållande till polerna och om de avviker från varandra kan du larma på felaktigt batteri.
Eller så har någon gjort som man alltid har gjort...
Det kan också ha med störningar att göra, men det låter mindre sannolikt i det här fallet.
Ja, då är det sannolikt högohmigt jordat för att detektera jordfel. Skulle man jorda en av polerna skulle inte jordfel i denna pol kunna detekteras. Därför måste man jorda en annan punkt än en av polerna. Mittpunkten väljer man med största sannolikhet för att den ger bäst möjlighet att detektera felen, störst spänningsskillnad mot någon av polerna.
Ja, det är exakt det som det är. För att du inte ska tappa matade objekt på grund av jordfel. Det krävs ett dubbelt jordfel för att lösa ut en säkring i ett sådant system, så man kan köra vidare med jordfelet ett tag och antingen flytta objektet till en annan matning/skena, stänga av det efter värdering eller låta det vara till lämpligt avställningstillfälle...
Jag kastar mig in i diskussionen. Precis som skrivits tidigare resistansjordar man systemet för att kunna ha det i drift trots ett jordfel. Har man ett 110V DC-system utan jordfel får man då 55V till jord från plus och minus. Uppstår ett jordfel i systemet faller sjunker spänningen på den felbehäftade polen, motsatt sker på den andra polen. Spänningen mellan plus och minus är oförändrad. Systemet ska ha övervakning så man snabbt kan åtgärda jordfelet innan ett ytterligare uppstår. Felsökning för man antingen genom att bryta en grupp i taget i centralen så gruppen blir spänningslös, eller genom att ha med sig en mobil spänningskälla som tar över gruppen när den bryts i centralen. Spänningskällan ansluts parallellt med ordinarie matningen så felsökningen blir så långt som möjligt avbrottsfri, den har även inbyggd isolationsmätning så man ser direkt om gruppen är felbehäftad.H håbbe1961 skrev:
Här finns lite att läsa om jordfelsövervakning: https://www.svk.se/siteassets/4.akt...a-riktlinjer/tr02/tr02-09-04-6-2020-08-11.pdf
Tack för din
Tack för infoK kaka84 skrev:Jag kastar mig in i diskussionen. Precis som skrivits tidigare resistansjordar man systemet för att kunna ha det i drift trots ett jordfel. Har man ett 110V DC-system utan jordfel får man då 55V till jord från plus och minus. Uppstår ett jordfel i systemet faller sjunker spänningen på den felbehäftade polen, motsatt sker på den andra polen. Spänningen mellan plus och minus är oförändrad. Systemet ska ha övervakning så man snabbt kan åtgärda jordfelet innan ett ytterligare uppstår. Felsökning för man antingen genom att bryta en grupp i taget i centralen så gruppen blir spänningslös, eller genom att ha med sig en mobil spänningskälla som tar över gruppen när den bryts i centralen. Spänningskällan ansluts parallellt med ordinarie matningen så felsökningen blir så långt som möjligt avbrottsfri, den har även inbyggd isolationsmätning så man ser direkt om gruppen är felbehäftad.
Här finns lite att läsa om jordfelsövervakning: [länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden