JAAAAAAAAA!!! När jag kopplar förbi övertempskyddet så går motorn!!

Så då är det bara att leta upp en ny. Det var länge sen jag köpte lösa komponenter är det fortfarande Elfa som gäller?

Det är en termistor som fungerar som överhettningsskydd, en del är av engångstyp för att inte kleti och pleti ska mixtra i en del EL-prylar, sitter som ÖHSK , bland annat kaffebryggare,torktumlare , en del i lindningen andra utanför, Att det löst kan bero på att det är kortis ini lindningen och då blir det varmt och kanske med brandrisk som den ska stoppa. Men köp en termistor 250V 2 A 150 C och byt , koppla inte förbi den och drifta avfuktaren

Jo, den ska ersättas. Hittade en exakt likadan som nu är beställd. Får se om det går att hitta orsaken till att den gått, avfuktaren är ju inte av nån superkvalitet och fläkthjulet av plast gnisslade ordentligt sist den var igång, det kan ju hända att det fastnade helt till slut.

Ha lie symaskinsolja på axeln innan du sätter ihop den så blir det bättre, men håll koll på så det inte börjar lukta, då är det en bränd lindning.

Jepp. Det får bli lite provkörning innan jag skruvar ihop allt, men först måste jag få termistorn.

J jonaserik skrev:
Det är en termistor som fungerar som överhettningsskydd, en del är av engångstyp för att inte kleti och pleti ska mixtra i en del EL-prylar, sitter som ÖHSK , bland annat kaffebryggare,torktumlare , en del i lindningen andra utanför, Att det löst kan bero på att det är kortis ini lindningen och då blir det varmt och kanske med brandrisk som den ska stoppa. Men köp en termistor 250V 2 A 150 C och byt , koppla inte förbi den och drifta avfuktaren
Jag är ganska säker på att den avbildade är av smält-typ dvs engångs. TS Dublin vill jag varna för att det inte går att löda dit den nya komponenten så där utan vidare. Då går säkringen redan vid monteringen. De här säkringarna brukar anslutas med någon form av klämförband.

Hm, bra att veta. Den som sitter där är lödd men det är ganska långa anslutningstrådar och den går först vid 150 grader - det kanske går att hålla den sval vid lödningen på nåt sätt? Jag kommer i alla fall ha tre försök då det var den minsta kvantitet som gick att beställa :-)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Dublin skrev:
hålla den sval vid lödningen på nåt sätt
kanske fungerar om du inte kortar av anslutningsbenen utan löd så långt bort som möjligt och plattång på benet för att fånga upp värmen från lödstället

en mer oprövad (någon?) tilläggsmetod vore att frysa in själva säkringen i en iskub först

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Fläkten i avfuktaren har slutat fungera och jag skulle ge mig på att se om den går att laga. Tänkte först att det kunde vara slitna motorkol som kunde bytas, men det verkar vara en motor utan kol (se bilder). Så nu är jag tacksam för tips på vad som kan vara fel. Motorn får 220v in när jag sätter igång avfuktaren och rotorn går att snurra utan motstånd.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Min fläktmotor i underverk huset blir jättevarm men utan att snurra, elektronik fel?

Startar den om du hjälper till att få fart på den. Då får du leta efter kondensatorn , dom brukar ge sig och då orkar inte motorn starta utan står still och blir varm. Lossa på en kåpa där kabeln går in och lukta, får inte lukta för mycket bränt, har du tur så har motorn klarat sig. En kondensator ser ut så här

• Elektrisk kondensator med etikett och ansluten kabel.
D Dublin skrev:
Hm, bra att veta. Den som sitter där är lödd men det är ganska långa anslutningstrådar och den går först vid 150 grader - det kanske går att hålla den sval vid lödningen på nåt sätt? Jag kommer i alla fall ha tre försök då det var den minsta kvantitet som gick att beställa :)
Är det långa trådar borde det inte vara problem om du löder snabbt.
Är du osäker kan du försöka få en platt-tång att klämma runt ledaren samtidigt som du löder. Den funkar då som kylfläns.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Är det långa trådar borde det inte vara problem om du löder snabbt.
Är du osäker kan du försöka få en platt-tång att klämma runt ledaren samtidigt som du löder. Den funkar då som kylfläns.

/Höghus
Tack! Men det visade sig att det var avbrott i lindningen nånstans så jag skickade fläkten på skroten förra hösten...

D Dublin skrev:
Tack! Men det visade sig att det var avbrott i lindningen nånstans så jag skickade fläkten på skroten förra hösten...
:rofl:
Suck, missade att kolla tråddatum tydligen.

/Höghus

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.