5 847 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Felsökning fläktmotor
Det är en termistor som fungerar som överhettningsskydd, en del är av engångstyp för att inte kleti och pleti ska mixtra i en del EL-prylar, sitter som ÖHSK , bland annat kaffebryggare,torktumlare , en del i lindningen andra utanför, Att det löst kan bero på att det är kortis ini lindningen och då blir det varmt och kanske med brandrisk som den ska stoppa. Men köp en termistor 250V 2 A 150 C och byt , koppla inte förbi den och drifta avfuktaren
Jo, den ska ersättas. Hittade en exakt likadan som nu är beställd. Får se om det går att hitta orsaken till att den gått, avfuktaren är ju inte av nån superkvalitet och fläkthjulet av plast gnisslade ordentligt sist den var igång, det kan ju hända att det fastnade helt till slut.
Jag är ganska säker på att den avbildade är av smält-typ dvs engångs. TS Dublin vill jag varna för att det inte går att löda dit den nya komponenten så där utan vidare. Då går säkringen redan vid monteringen. De här säkringarna brukar anslutas med någon form av klämförband.J jonaserik skrev:Det är en termistor som fungerar som överhettningsskydd, en del är av engångstyp för att inte kleti och pleti ska mixtra i en del EL-prylar, sitter som ÖHSK , bland annat kaffebryggare,torktumlare , en del i lindningen andra utanför, Att det löst kan bero på att det är kortis ini lindningen och då blir det varmt och kanske med brandrisk som den ska stoppa. Men köp en termistor 250V 2 A 150 C och byt , koppla inte förbi den och drifta avfuktaren
Hm, bra att veta. Den som sitter där är lödd men det är ganska långa anslutningstrådar och den går först vid 150 grader - det kanske går att hålla den sval vid lödningen på nåt sätt? Jag kommer i alla fall ha tre försök då det var den minsta kvantitet som gick att beställa 
Min fläktmotor i underverk huset blir jättevarm men utan att snurra, elektronik fel?D Dublin skrev:Fläkten i avfuktaren har slutat fungera och jag skulle ge mig på att se om den går att laga. Tänkte först att det kunde vara slitna motorkol som kunde bytas, men det verkar vara en motor utan kol (se bilder). Så nu är jag tacksam för tips på vad som kan vara fel. Motorn får 220v in när jag sätter igång avfuktaren och rotorn går att snurra utan motstånd.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Startar den om du hjälper till att få fart på den. Då får du leta efter kondensatorn , dom brukar ge sig och då orkar inte motorn starta utan står still och blir varm. Lossa på en kåpa där kabeln går in och lukta, får inte lukta för mycket bränt, har du tur så har motorn klarat sig. En kondensator ser ut så här
Är det långa trådar borde det inte vara problem om du löder snabbt.D Dublin skrev:
Är du osäker kan du försöka få en platt-tång att klämma runt ledaren samtidigt som du löder. Den funkar då som kylfläns.
/Höghus
Tack! Men det visade sig att det var avbrott i lindningen nånstans så jag skickade fläkten på skroten förra hösten...Höghus skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ansluter jag min köksfläkt? Frankekåpa med extern fläktmotor.
El -
Felsökning tak-läckage plåttak (bilder och video)
Tak & Vind -
Felsökning Siemens diskmaskin - blinkande kranlampa
Vitvaror -
Felsökning på "död" hjulmotor, Gardena R50i...
Robotgräsklippare -
Hur byter man fläktmotor på frys Miele FN28262?
Vitvaror