Har installerat en dosdimmer av märke schneider, en mindre variant som inte kräver nolla och får plats bakom strömbrytaren enkelt. Den är kopplad till en LED-list som sitter bakom en spegel. Listen är dimbar 220v och har funkat fint med annan dimmer tidigare. När jag nu kopplar in denna så går det inte släcka och jag fattar inte varför. Trycker man för att släcka så är det som att den stängs av men den slocknar inte helt. Har testat alla inställningslägen och försökt juste max-min m.m. Utan resultat. Någon som har något förslag på vad som kan vara fel? Har jag kopplat något fel? Eller är dimmern trasig?

• Instruktionsdiagram för dosdimmer från Schneider med anslutningar och installationsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dosdimmer av märket Schneider, installerad bakom en strömbrytare, med synliga anslutna kablar och väggen öppen.
    Skapa konto
  • Dimbar LED-list bakom spegel, tänd trots försök att dimma ner med Schneider dosdimmer.
    Skapa konto
  • Dimbar LED-list bakom spegel som ger ifrån sig svagt ljus trots försök att släcka det helt.
    Skapa konto
  • En öppen eldosa med en installerad Schneider dosdimmer kopplad till ledningar bakom en strömbrytare.
    Skapa konto
Har du satt impulsfjädern på rätt sida?
Ta en bild så att brytaren syns framifrån och en bakifrån

Vad är det för belastning? LED, men hur hög effekt? Någon transformator?

Har du glömt impulsfjädern?

Ditt symptom beror troligen på att dimmern läcker lite ström, så pass mycket att LED-listen lyser svagt. Det är inte mycket att göra åt detta än att byta dimmer till en modell som tar en nolla. Utan nolla måste dimmern ta ström för sin egen förbrukning via LED-listen, och det är denna lilla ström som troligen får den att glöda.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Impulsfjädern sitter rätt. Annars hade det inte gått att dimma upp och ner som det nu gör. Det är 220v led-list. 18w totalt (9w/meter). Ingen trafo men en likströmsriktare. Kanske är så illa att det inte funkar med dimmer utan nolla. Tycker det lyser lite väl starkt för att det skulle vara ”stand-by strömmen” till dimmern bara.

Hör kommer fler bilder på brytaren

• Öppen eluttaget utan täckplatta med synliga anslutna kablar och monteringsdosa på vägg.
    Skapa konto
  • Närbild på en öppen elektrisk brytare med synliga kabelanslutningar och en hand som håller den.
    Skapa konto
  • En hand håller i en elektrisk brytare med synliga kopplingsscheman och ledningar.
    Skapa konto
Det ser bra ut, förutom att man ser väl mycket bar koppar och dessutom kardeler som spretar utanför. Det måste du fixa.

Enda felkällan som framgår är som sagt dimmern. Det är helt enkelt fel typ för att dimra LED trots att det står LED på den. Men du har väl provat att justera den enligt anvisningarna? Jag tycker ratten står på RESET just nu.

Jo det ska ordnas men har inte orkat fixa med finliret nu när man kopplar i och ur 20 ggr för att prova alla alternativ. Yes jag har kört alla möjliga inställningar som finns på pucken också, såväl led-läge som övriga lägen. Då är det väl antagligen så, får skicka tillbaka och köpa en med nolla.

Hur ser det ut mot LED-listen. Den har en transformator, kanske elektronisk, kanske med nån push-ingång? Finns det någon chans att koppla något fel där?

Finliret bör du fixa nästa gång strömbrytaren plockas ut. Det är stor risk att man kommer åt dessa spretande kardeler med ett finger med strömgenomgång som följd.

Närbild på spretande trådar vid anslutningen till en LED-lists transformator.
Skapa konto

Ingen trafo utan endast likströmsriktare. 220v växelström in och 220v likström ut. Brunkblå in och brunblå ut så där är det inte fel. Funkade ju som sagt innan när jag hade kopplat en annan dimmertyp som hade nolla.

Då hade jag taklampor och ledlist på samma dimmer men sen ångrade jag mig och ville kunna tända/släcka dessa var för sig. För att då få plats med dimmern bakom strömbrytaren tog jag en utan nolla. Men får kanske ta en med nolla då istället och lägga den bakom spegeln, där finns plats.

Där har du nog svaret - med både taklampa och LED-list på samma dimmer så ser du inte problemet med läckströmmen genom dimmern, för taklampan (vad det nu är för typ) hjälper till så att inte all läckström går genom LED-listen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.