Hej
Jag har ganska nyligen köpt en ny spiskåpa till mitt kök i lägenheten. Jag har nån form av centralfläkt som även ventilerar badrummet.
Den gamla kåpan är en LHG 824 Trafo och den nya är en Franke F251-16
Har bifogat en bild på kopplingsschemat till den nya, hela finns här, den gamla har jag tyvärr inget kopplingsschema till.
Dessa modeller styr ju alltså en fläkt med hjälp av en styrkabel.
Problemet är att från själva ellådan ovanför spisen dit kablarna går kommer det två svarta styrkablar. Den gamla kåpan har också två st, men den nya har bara en, och om inte båda är inkopplade så går inte fläkten....
Jag har en polare som är elektriker och har kikat lite grann på det, och han funderar på om det kan gå att bygla den svarta styrkabeln från den nya kåpan, men han skulle höra med nån på jobbet, och kika lite mer på det. Men jag tänkte höra om nån här vet hur jag kan lösa detta, OM jag ens kan lösa det med denna kåpa...?
Tacksam för all hjälp!
Jag har ganska nyligen köpt en ny spiskåpa till mitt kök i lägenheten. Jag har nån form av centralfläkt som även ventilerar badrummet.
Den gamla kåpan är en LHG 824 Trafo och den nya är en Franke F251-16
Har bifogat en bild på kopplingsschemat till den nya, hela finns här, den gamla har jag tyvärr inget kopplingsschema till.
Dessa modeller styr ju alltså en fläkt med hjälp av en styrkabel.
Problemet är att från själva ellådan ovanför spisen dit kablarna går kommer det två svarta styrkablar. Den gamla kåpan har också två st, men den nya har bara en, och om inte båda är inkopplade så går inte fläkten....
Jag har en polare som är elektriker och har kikat lite grann på det, och han funderar på om det kan gå att bygla den svarta styrkabeln från den nya kåpan, men han skulle höra med nån på jobbet, och kika lite mer på det. Men jag tänkte höra om nån här vet hur jag kan lösa detta, OM jag ens kan lösa det med denna kåpa...?
Tacksam för all hjälp!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det fungerar precis som på bioden, dvs man får matningen till fläktkåpan med fas, nolla, jord. I bilden kopplas de mot spiskåpans brun, blå, gul-frön.
Sedan byglas nolla och jord så att dessa går till fläkten samt att den transformerade spänningen som finns på svart ledare ut från spiskåpan går till fläkten där hastigheten på fläkten styrs av spänningen som kommer från transformatorn i spiskåpan. Därav ska svart, blå och gul-grön till fläkten.
Viktigt att tänka på vid installation är att göra rätt och om man är osäker helst ta in någon med kompetens, då det är lätt att skada transformatorerna på elektronikkortet i fläktkåpan vid felkopplingar
Sedan byglas nolla och jord så att dessa går till fläkten samt att den transformerade spänningen som finns på svart ledare ut från spiskåpan går till fläkten där hastigheten på fläkten styrs av spänningen som kommer från transformatorn i spiskåpan. Därav ska svart, blå och gul-grön till fläkten.
Viktigt att tänka på vid installation är att göra rätt och om man är osäker helst ta in någon med kompetens, då det är lätt att skada transformatorerna på elektronikkortet i fläktkåpan vid felkopplingar
T te95mne skrev:Det fungerar precis som på bioden, dvs man får matningen till fläktkåpan med fas, nolla, jord. I bilden kopplas de mot spiskåpans brun, blå, gul-frön.
Sedan byglas nolla och jord så att dessa går till fläkten samt att den transformerade spänningen som finns på svart ledare ut från spiskåpan går till fläkten där hastigheten på fläkten styrs av spänningen som kommer från transformatorn i spiskåpan. Därav ska svart, blå och gul-grön till fläkten.
Viktigt att tänka på vid installation är att göra rätt och om man är osäker helst ta in någon med kompetens, då det är lätt att skada transformatorerna på elektronikkortet i fläktkåpan vid felkopplingar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
