Hej

Jag har ganska nyligen köpt en ny spiskåpa till mitt kök i lägenheten. Jag har nån form av centralfläkt som även ventilerar badrummet.

Den gamla kåpan är en LHG 824 Trafo och den nya är en Franke F251-16
Har bifogat en bild på kopplingsschemat till den nya, hela finns här, den gamla har jag tyvärr inget kopplingsschema till.

Dessa modeller styr ju alltså en fläkt med hjälp av en styrkabel.
Problemet är att från själva ellådan ovanför spisen dit kablarna går kommer det två svarta styrkablar. Den gamla kåpan har också två st, men den nya har bara en, och om inte båda är inkopplade så går inte fläkten....

Jag har en polare som är elektriker och har kikat lite grann på det, och han funderar på om det kan gå att bygla den svarta styrkabeln från den nya kåpan, men han skulle höra med nån på jobbet, och kika lite mer på det. Men jag tänkte höra om nån här vet hur jag kan lösa detta, OM jag ens kan lösa det med denna kåpa...?


Tacksam för all hjälp!
 
  • IMG_0411.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej på alla ! Jag har samma fråga "hur man kopplar den fläkt "

Mvh// Beli
 
Det fungerar precis som på bioden, dvs man får matningen till fläktkåpan med fas, nolla, jord. I bilden kopplas de mot spiskåpans brun, blå, gul-frön.

Sedan byglas nolla och jord så att dessa går till fläkten samt att den transformerade spänningen som finns på svart ledare ut från spiskåpan går till fläkten där hastigheten på fläkten styrs av spänningen som kommer från transformatorn i spiskåpan. Därav ska svart, blå och gul-grön till fläkten.

Viktigt att tänka på vid installation är att göra rätt och om man är osäker helst ta in någon med kompetens, då det är lätt att skada transformatorerna på elektronikkortet i fläktkåpan vid felkopplingar
 
T te95mne skrev:
Det fungerar precis som på bioden, dvs man får matningen till fläktkåpan med fas, nolla, jord. I bilden kopplas de mot spiskåpans brun, blå, gul-frön.

Sedan byglas nolla och jord så att dessa går till fläkten samt att den transformerade spänningen som finns på svart ledare ut från spiskåpan går till fläkten där hastigheten på fläkten styrs av spänningen som kommer från transformatorn i spiskåpan. Därav ska svart, blå och gul-grön till fläkten.

Viktigt att tänka på vid installation är att göra rätt och om man är osäker helst ta in någon med kompetens, då det är lätt att skada transformatorerna på elektronikkortet i fläktkåpan vid felkopplingar
(y)Tack ,, nu jag vet hur man kopplar den fläkten.
 
  • Gilla
te95mne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.