Är sockerbitar godkända att koppla med inuti dosor? Vid en diskussion nyligen så hävdade en att de bara är för tillfälliga kopplingar och att bara t.ex. plintar och de här "toppskruvarna" är godkända.
Jag tyckte det var underligt för i beskrivningen av sockerbitar står det ju t.ex. för max 3 st 1,5 kvmm:s ledare eller 4 st 2,5 kvmm:s ledare.
 
D
C clippan skrev:
Är sockerbitar godkända att koppla med inuti dosor? Vid en diskussion nyligen så hävdade en att de bara är för tillfälliga kopplingar och att bara t.ex. plintar och de här "toppskruvarna" är godkända.
Jag tyckte det var underligt för i beskrivningen av sockerbitar står det ju t.ex. för max 3 st 1,5 kvmm:s ledare eller 4 st 2,5 kvmm:s ledare.
Ja, (godkända) sockerbitar är (tyvärr) godkända.
 
D datja skrev:
Ja, (godkända) sockerbitar är (tyvärr) godkända.
Vilka är dina invändningar mot sockerbitar?

/Höghus
 
De bör väl vara ok att använda t.ex i gamla kulodosor där de gamla plintarna givit upp? Wago mfl tar för mycket plats.
 
D
Höghus Höghus skrev:
Vilka är dina invändningar mot sockerbitar?

/Höghus
Jag upplever att sockerbitarnas skruvkoppling känns opålitligare än moderna toppklämmor. Om det är dåligt med plats försöker man hellre få in U-båtar. På något vis skriker sockerbitar i kopplingsdosor oengagerat hempul. Men jag är inte behörig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Det finns bra och dåliga sockerbitar. Den modellen med ett plåtbleck mellan skruven och kabeln är bättre än den där skruven går rakt in i kabeln och skjuvar av flera kardeler direkt vid monteringen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.