Hej, har grävt runt grunden på mitt hus från -72. Stötte då på en bräda (tydligen skydd) och det visade sig att jag hittat en slang/kabel som dels har en gul kabel (signalkabel/sökkabel?) och sen en tunn slang/kabel som går in i plattan. Vad kan detta vara för något?
Det är ju en tunn lätt orangefärgad
Det är ju en tunn lätt orangefärgad
Signalfärgen orange brukar indikera tele. Samtidigt vet jag inte om jag har sett orange telekabel i mark förut.
Det ser nästan ut som en fiberdukt men det är ju orimligt om den går in i plattan. Är du säker på att den går dit?
Det ser nästan ut som en fiberdukt men det är ju orimligt om den går in i plattan. Är du säker på att den går dit?
Orange är standardfärg för tele. Kan det stämma?
Eftersom röret är så litet så känns fiberduct som det ända rimliga. Den går in i grunden säger du, har du krypgrund? De kan också ha dragit in ducten i ett gammalt rör för inkommande tele (eller egentligen vilket rör som helst). Gräv hela vägen intill grunden. Håller det som osannolikt att man skulle ha gjutit in en lös telekabel -72. Har du fiber, var kommer den isåfall in?
Fiber har jag tänkt på med, då uttaget sitter på insidan av väggen. MEN det känns ju konstigt att ett sånt nyttt ingrepp och man bara skulle lägga en ”bräda” som skydd, borde den inte ligga i rör i så fallande fram till vägg nästan?
Den låg ju helt öppen under brädan.
Det är gjuten platta så den går in i den.
Den låg ju helt öppen under brädan.
Det är gjuten platta så den går in i den.
100% fiberduct, det "rör" du pratar om att fibern ska ligga i är det du ser.
Jag grävde av min duct vid första spadtag för någon månad sen, låg ca 10cm under mark samt att varningstejpen låg 10cm UNDER fiber ducten.
Så finns absolut ingen rim och ranson var och hur de ligger verkar det som..
Jag grävde av min duct vid första spadtag för någon månad sen, låg ca 10cm under mark samt att varningstejpen låg 10cm UNDER fiber ducten.
Så finns absolut ingen rim och ranson var och hur de ligger verkar det som..
Produkter som diskuteras: "varningstejpen"
Varningstejp
Varningstejp är en typ av stark, synlig tejp som används för att varna, informera eller avgränsa specifika områden. Det kan användas inom en mängd olika branscher och sammanhang, inklusive byggplatser, offentliga evenemang och arbetsplatser.
Läs mer
Ett vanligt sätt att förlägga fiberdukt på tomt är dukt och spårningstråd på 30 cm, markeringsband c:a 10 cm ovanför. Ingen ytterligare skyddssang förutom dukten.Och det är godkänt enligt standarden "Robust fiber"N Nygge72 skrev:
Okej, ja här fanns ingen varningstejp alls. Men då har de nog nyttjat gammalt teleuttag eller liknande som ni säger genom plattan.N Nygge72 skrev:Fiber har jag tänkt på med, då uttaget sitter på insidan av väggen. MEN det känns ju konstigt att ett sånt nyttt ingrepp och man bara skulle lägga en ”bräda” som skydd, borde den inte ligga i rör i så fallande fram till vägg nästan?
Den låg ju helt öppen under brädan.
Det är gjuten platta så den går in i den.
Då skall jag försöka lägga något som skyddar den bättre och märka upp
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Här har skanova dragit helt utan skydd eller varningsband. Varierande djup 1-20 cm. Visserligen med ett halvsagt ytterrör/slang.
Troligtvis en fiber som flera konstaterat. Ducten kan ha varierande färg, men standard brukar vara gul till fastighet och svart med grönt streck mellan skåpen.
Hur fibercowboysen drar dessa varierar högst betänkligt! Händer ju emellanåt (typ varje dag) att vi gräver bland befintligheter i backen och fiber, speciellt villafiber, är ett kapitel för sig! Dessa jobb har varit lite av Klondike med mängder av företag som försökt sig på att göra pengar på jobben, fuskat, kursat osv. med resultat som följd!
Ett föreningsområde vi var och grävde nytt VA på så låg fibern på 10cm i dikeskanten. Inget sökband, ingen skyddsfyllning, bara nedpetad i grässvålen. Min egna grävde jag ned 30cm med 50-slang på tomten. Jag kikade på hur den icke svensktalande entreprenören gjorde när dom grävde dom 2 metrarna mellan min slang och fiberskåpet. Jag hade skämts! Tur att den biten är på kommunal mark och utanför mitt ansvar!
Hur fibercowboysen drar dessa varierar högst betänkligt! Händer ju emellanåt (typ varje dag) att vi gräver bland befintligheter i backen och fiber, speciellt villafiber, är ett kapitel för sig! Dessa jobb har varit lite av Klondike med mängder av företag som försökt sig på att göra pengar på jobben, fuskat, kursat osv. med resultat som följd!
Ett föreningsområde vi var och grävde nytt VA på så låg fibern på 10cm i dikeskanten. Inget sökband, ingen skyddsfyllning, bara nedpetad i grässvålen. Min egna grävde jag ned 30cm med 50-slang på tomten. Jag kikade på hur den icke svensktalande entreprenören gjorde när dom grävde dom 2 metrarna mellan min slang och fiberskåpet. Jag hade skämts! Tur att den biten är på kommunal mark och utanför mitt ansvar!
Ja onekligen är det olika. Vid sommarstugan lade dem med 50 rör med har jag för mig, medans här vid huset vi köpt ligger den oskyddad 10-20 cm under jordM Markarbetaren skrev:Troligtvis en fiber som flera konstaterat. Ducten kan ha varierande färg, men standard brukar vara gul till fastighet och svart med grönt streck mellan skåpen.
Hur fibercowboysen drar dessa varierar högst betänkligt! Händer ju emellanåt (typ varje dag) att vi gräver bland befintligheter i backen och fiber, speciellt villafiber, är ett kapitel för sig! Dessa jobb har varit lite av Klondike med mängder av företag som försökt sig på att göra pengar på jobben, fuskat, kursat osv. med resultat som följd!
Ett föreningsområde vi var och grävde nytt VA på så låg fibern på 10cm i dikeskanten. Inget sökband, ingen skyddsfyllning, bara nedpetad i grässvålen. Min egna grävde jag ned 30cm med 50-slang på tomten. Jag kikade på hur den icke svensktalande entreprenören gjorde när dom grävde dom 2 metrarna mellan min slang och fiberskåpet. Jag hade skämts! Tur att den biten är på kommunal mark och utanför mitt ansvar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden




