Hej, har grävt runt grunden på mitt hus från -72. Stötte då på en bräda (tydligen skydd) och det visade sig att jag hittat en slang/kabel som dels har en gul kabel (signalkabel/sökkabel?) och sen en tunn slang/kabel som går in i plattan. Vad kan detta vara för något?

Det är ju en tunn lätt orangefärgad
 
  • En tunn orangefärgad slang syns på en byggarbetsplats, halvt dold i sand och grus nära en betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en lätt orangefärgad tunn kabel eller slang som är uppgrävd bredvid en husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop vid husgrund med synlig orangefärgad slang/kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gul kabel och en tunn orangefärgad slang utsatta i grävd jord vid en husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en fiber dukt, har du fiber i huset?
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
tommib
Signalfärgen orange brukar indikera tele. Samtidigt vet jag inte om jag har sett orange telekabel i mark förut.

Det ser nästan ut som en fiberdukt men det är ju orimligt om den går in i plattan. Är du säker på att den går dit?
 
  • Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
Orange är standardfärg för tele. Kan det stämma?
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Eftersom röret är så litet så känns fiberduct som det ända rimliga. Den går in i grunden säger du, har du krypgrund? De kan också ha dragit in ducten i ett gammalt rör för inkommande tele (eller egentligen vilket rör som helst). Gräv hela vägen intill grunden. Håller det som osannolikt att man skulle ha gjutit in en lös telekabel -72. Har du fiber, var kommer den isåfall in?
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Fiber har jag tänkt på med, då uttaget sitter på insidan av väggen. MEN det känns ju konstigt att ett sånt nyttt ingrepp och man bara skulle lägga en ”bräda” som skydd, borde den inte ligga i rör i så fallande fram till vägg nästan?

Den låg ju helt öppen under brädan.

Det är gjuten platta så den går in i den.
 
tommib
Tvärtom, det låter helt rimligt. Det som är oväntat är att den går in i plattan men de kanske har borrat igenom den.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
100% fiberduct, det "rör" du pratar om att fibern ska ligga i är det du ser.
Jag grävde av min duct vid första spadtag för någon månad sen, låg ca 10cm under mark samt att varningstejpen låg 10cm UNDER fiber ducten.
Så finns absolut ingen rim och ranson var och hur de ligger verkar det som..
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Fiber har jag tänkt på med, då uttaget sitter på insidan av väggen. MEN det känns ju konstigt att ett sånt nyttt ingrepp och man bara skulle lägga en ”bräda” som skydd, borde den inte ligga i rör i så fallande fram till vägg nästan?
Ett vanligt sätt att förlägga fiberdukt på tomt är dukt och spårningstråd på 30 cm, markeringsband c:a 10 cm ovanför. Ingen ytterligare skyddssang förutom dukten.Och det är godkänt enligt standarden "Robust fiber"
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Fiber har jag tänkt på med, då uttaget sitter på insidan av väggen. MEN det känns ju konstigt att ett sånt nyttt ingrepp och man bara skulle lägga en ”bräda” som skydd, borde den inte ligga i rör i så fallande fram till vägg nästan?

Den låg ju helt öppen under brädan.

Det är gjuten platta så den går in i den.
Okej, ja här fanns ingen varningstejp alls. Men då har de nog nyttjat gammalt teleuttag eller liknande som ni säger genom plattan.

Då skall jag försöka lägga något som skyddar den bättre och märka upp
 
Här har skanova dragit helt utan skydd eller varningsband. Varierande djup 1-20 cm. Visserligen med ett halvsagt ytterrör/slang.
 
H hempularen skrev:
Här har skanova dragit helt utan skydd eller varningsband. Varierande djup 1-20 cm. Visserligen med ett halvsagt ytterrör/slang.
Ja de gjorde vid stugan med, och då lade de rör. Så därav jag blev för förbryllad över denna
 
M
Troligtvis en fiber som flera konstaterat. Ducten kan ha varierande färg, men standard brukar vara gul till fastighet och svart med grönt streck mellan skåpen.

Hur fibercowboysen drar dessa varierar högst betänkligt! Händer ju emellanåt (typ varje dag) att vi gräver bland befintligheter i backen och fiber, speciellt villafiber, är ett kapitel för sig! Dessa jobb har varit lite av Klondike med mängder av företag som försökt sig på att göra pengar på jobben, fuskat, kursat osv. med resultat som följd!

Ett föreningsområde vi var och grävde nytt VA på så låg fibern på 10cm i dikeskanten. Inget sökband, ingen skyddsfyllning, bara nedpetad i grässvålen. Min egna grävde jag ned 30cm med 50-slang på tomten. Jag kikade på hur den icke svensktalande entreprenören gjorde när dom grävde dom 2 metrarna mellan min slang och fiberskåpet. Jag hade skämts! Tur att den biten är på kommunal mark och utanför mitt ansvar!
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Troligtvis en fiber som flera konstaterat. Ducten kan ha varierande färg, men standard brukar vara gul till fastighet och svart med grönt streck mellan skåpen.

Hur fibercowboysen drar dessa varierar högst betänkligt! Händer ju emellanåt (typ varje dag) att vi gräver bland befintligheter i backen och fiber, speciellt villafiber, är ett kapitel för sig! Dessa jobb har varit lite av Klondike med mängder av företag som försökt sig på att göra pengar på jobben, fuskat, kursat osv. med resultat som följd!

Ett föreningsområde vi var och grävde nytt VA på så låg fibern på 10cm i dikeskanten. Inget sökband, ingen skyddsfyllning, bara nedpetad i grässvålen. Min egna grävde jag ned 30cm med 50-slang på tomten. Jag kikade på hur den icke svensktalande entreprenören gjorde när dom grävde dom 2 metrarna mellan min slang och fiberskåpet. Jag hade skämts! Tur att den biten är på kommunal mark och utanför mitt ansvar!
Ja onekligen är det olika. Vid sommarstugan lade dem med 50 rör med har jag för mig, medans här vid huset vi köpt ligger den oskyddad 10-20 cm under jord
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.