Jag bytte ett 400-voltelement igår och kollar förstås att ingen spänning finns innan jag kopplar elen. Elvärmen har ett eget proppskåp (från 70-talet?) med strömbrytare.
Med strömbrytaren avslagen fanns det fortfarande drygt 6 volt mellan jord och respektive fas. Ingen spänning mellan faserna. Jag kollade då vid säkringarna (diazed) och mätte några volt mellan gängan och jord på båda säkringar. Mellan bottenstycke och gänga var det 24 volt på båda säkringar.
Jag räknade med att det skulle vara spänningslöst med strömmen avstängd. Kan induktion mellan parallella ledningar ge så hög spänning? (Länge sedan jag läste fysik) Strömmen var nog obetydlig eftersom det inte blev någon synlig gnista om man kortslöt.

C
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kan induktion mellan parallella ledningar ge så hög spänning? (Länge sedan jag läste fysik)
Ja, det är med största sannolikhet det du ser. "Problemet" är förmodligen att du mäter med ett instrument med extremt hög impendans.

C cpalm skrev:
Ja, det är med största sannolikhet det du ser. "Problemet" är förmodligen att du mäter med ett instrument med extremt hög impendans.
Fluke 1503. Men även spänningsprovaren (Benning) indikerade svagt att det fanns spänning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.