1 262 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Förläggningssätt
Hej!
Jag har en fundering som verkar vara svårt att googla fram ett bra svar på. Vi har nyligen byggt ut huset, i princip dubblat boytan i den gamla 30 tals villan.
Min fråga handlar om förläggningssätt av elen. Ytterväggarna är vanliga regelväggar med 45+170+45 mm isolering. I ytterväggar ligger flexslangarna innanför de inre 45 mm skivorna. I innerväggar ligger det ju också isolering förstås men där är jag osäker på om slangarna ligger dikt an mot OSB eller mer inuti.
Om jag förstår rätt så är ju inte detta samma sak som A1 eller hur? Hur tänker man då? Är det helt korrekt att förlägga slangarna på detta vis eller blir det knas. I vårt fall så är det ju bara några lampor och vägguttag så det kommer inte gå så mycket ström i ledningarna. Men tänker inför framtiden om det förutsätts att det är A1 som gäller? Vad vet jag, framtida ägare kanske vill göra snickeriverkstad av nuvarande barnrum?
Jag har en fundering som verkar vara svårt att googla fram ett bra svar på. Vi har nyligen byggt ut huset, i princip dubblat boytan i den gamla 30 tals villan.
Min fråga handlar om förläggningssätt av elen. Ytterväggarna är vanliga regelväggar med 45+170+45 mm isolering. I ytterväggar ligger flexslangarna innanför de inre 45 mm skivorna. I innerväggar ligger det ju också isolering förstås men där är jag osäker på om slangarna ligger dikt an mot OSB eller mer inuti.
Om jag förstår rätt så är ju inte detta samma sak som A1 eller hur? Hur tänker man då? Är det helt korrekt att förlägga slangarna på detta vis eller blir det knas. I vårt fall så är det ju bara några lampor och vägguttag så det kommer inte gå så mycket ström i ledningarna. Men tänker inför framtiden om det förutsätts att det är A1 som gäller? Vad vet jag, framtida ägare kanske vill göra snickeriverkstad av nuvarande barnrum?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är riktigt att dolda ledningar begravd i isolering, även om det bara är 5 cm, gör att man inte kan lita på de gängse tumreglerna om 10 A / 1.5 mm² och 16 A / 2.5 mm².
De värden på belastningsförmågan som anges för förläggningssätt A1 gäller inte. Vilka värden som faktiskt gäller finns det inga uppgifter om i Sverige, men man kan grovt räkna med halva belastningsförmågan jämfört med utanpåliggande förläggning, vilket innebär ca 10 A för en 1.5 mm² begravd i isolering. Det är annars inte förbjudet, men man får alltså själva beräkna belastningsförmågan.
Man ser direkt att det då blir formellt fel med 10 A diazed, medan 10 A dvärg går bra precis på gränsen.
I praktiken verkat det vara så att alla gör så här, dvs lägger dolda ledningar 5 cm in, i "installationsskiktet". Ännu har inga hus brunnit ned. Det beror på huvudsakligen två faktorer som jag kan se
Det har gjorts mätningar på detta i denna fina tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/vaermeutveckling-i-vp-roer-isolerad-vaegg-del-2.60013/ Säkringar tål ju lite överlast innan de löser. Man ser där att det tar en stund för 14 A att höja temperaturen över 70 grader. Man behöver vara skicklig och balansera lasten precis på gränsen för vad säkringen tillåter utan att lösa, och man behöver vara ihärdig.
87 grader smälter inte ned ledningen på sekunden. PVC är termoplastiskt, det vill säga deformeras utan att förstöras vid (måttlig) uppvärmning. Däremot så förkortar man livslängden, så eventuella problem ser man kanske först efter 10 år.
Där träder sedan förhoppningsvis elräkningen in och stoppar innehavarens balanskonst på säkringens tröskel.
Så, det är formellt fel men i praktiken inte farligt.
De värden på belastningsförmågan som anges för förläggningssätt A1 gäller inte. Vilka värden som faktiskt gäller finns det inga uppgifter om i Sverige, men man kan grovt räkna med halva belastningsförmågan jämfört med utanpåliggande förläggning, vilket innebär ca 10 A för en 1.5 mm² begravd i isolering. Det är annars inte förbjudet, men man får alltså själva beräkna belastningsförmågan.
Man ser direkt att det då blir formellt fel med 10 A diazed, medan 10 A dvärg går bra precis på gränsen.
I praktiken verkat det vara så att alla gör så här, dvs lägger dolda ledningar 5 cm in, i "installationsskiktet". Ännu har inga hus brunnit ned. Det beror på huvudsakligen två faktorer som jag kan se
Det har gjorts mätningar på detta i denna fina tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/vaermeutveckling-i-vp-roer-isolerad-vaegg-del-2.60013/ Säkringar tål ju lite överlast innan de löser. Man ser där att det tar en stund för 14 A att höja temperaturen över 70 grader. Man behöver vara skicklig och balansera lasten precis på gränsen för vad säkringen tillåter utan att lösa, och man behöver vara ihärdig.
87 grader smälter inte ned ledningen på sekunden. PVC är termoplastiskt, det vill säga deformeras utan att förstöras vid (måttlig) uppvärmning. Däremot så förkortar man livslängden, så eventuella problem ser man kanske först efter 10 år.
Där träder sedan förhoppningsvis elräkningen in och stoppar innehavarens balanskonst på säkringens tröskel.
Så, det är formellt fel men i praktiken inte farligt.
Stort tack för klargörande svar. Men som det ofta är uppstår följdfrågor.
I mitt fall är det endast två grupper till utbygget. Till båda dessa sitter det B13 A dvärg. Är det då rimligt med tanke på den minskade värmeavledningen. Kanske bättre med att försöka få till 10 A istället.
I mitt fall är det endast två grupper till utbygget. Till båda dessa sitter det B13 A dvärg. Är det då rimligt med tanke på den minskade värmeavledningen. Kanske bättre med att försöka få till 10 A istället.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
En B13 dvärg kräver en belastningsförmåga på 13 A, ganska likt en diazed på 10 A. Då det låter som att grupperna ska betjäna uttag och belysning i typ sovrum/allrum så är det inga problem i praktiken, men heller inga problem att byta dvärgarna till 10 A så är det lugnt. Frågan är kanske varför någon satte B13-dvärgar där, men grupperna har kanske haft annan användning tidigare.
De flesta sätter C10 men karaktäristiskt är en B13 mest lik en diazedsäkring. Det finns av den anledningen en lite klick elektriker som kör med B13 och det är svårt att säga att de har fel. C10 skapar dock lite mer luft, särskilt vid dold förläggning där ledningarna ofta ligger tillsammans vid elcentralen.
Nä. Det är ju två nya grupper så jag vet inte. Som du säger i praktiken ingen fara antagligen, belysning och VU sovrum o vardagsrum. Iofs så ligger ju utebelysning och ett uteuttag också på en av grupperna.Bo.Siltberg skrev:
Jaja tack info. Får se hur jag gör låter det va kvar eller får de bytta?
Ok. Tack för info.J Johan456 skrev:De flesta sätter C10 men karaktäristiskt är en B13 mest lik en diazedsäkring. Det finns av den anledningen en lite klick elektriker som kör med B13 och det är svårt att säga att de har fel. C10 skapar dock lite mer luft, särskilt vid dold förläggning där ledningarna ofta ligger tillsammans vid elcentralen.
Klicka här för att svara
