Påbörjade ett projekt för ett par veckor sedan där jag tänkte byta ut mina halogen spottar till Led.

Jag har bytt från min halgoen driver till en led driver, har provat båda varianterna nedan. Har även köpt en specifik led dimmer, men får det fortfarande inte att fungera felfritt. Flimmer vid låga ljusnivåer, dålig reaktiontid med lite fördröjning.

https://www.byggmax.se/catalogsearch/result/?q=led+driver

Den ena ska vara dimbar med möjlighet till egen styrsignal. Jag har dock bara kopplat den som det tidigare drivdonet, dvs utan styrkabel och efter en dimmer.

Några förslag, har jag bara köp dåliga/fel utrustning eller missat ngt jag behöver byta?

Artikelnr. 293194 har inbyggd dimmerfunktion och ska då ej kopplas till en extern "vanlig" dimmer.
Artikelnr. 9974197, där framgår det ej om drivdonet är dimbart på primärsidan.

"LED-drivdon för dimbar ljusreglering. Regleras med hjälp av en återfjädrande tryckströmbrytare eller en 1-10 volts styrsignal."

Återfjädrande tryckströmbrytare, detta är väl en dimmer? Jag tolkar det som att den ska kunna styras med "normal" dimmer?

BSV81 BSV81 skrev:
"LED-drivdon för dimbar ljusreglering. Regleras med hjälp av en återfjädrande tryckströmbrytare eller en 1-10 volts styrsignal."

Återfjädrande tryckströmbrytare, detta är väl en dimmer? Jag tolkar det som att den ska kunna styras med "normal" dimmer?
Svar nej. Den ska ha en spänningspuls från en återfjädrande strömbrytare, ej från en traditionell dimmer.

Återfjädrande brytare "S" på bilden.
Schematisk diagram som visar anslutning av återfjädrande strömbrytare märkt "S" till en enhet.

Aha så då har jag fel typ av driver då helt enkelt.

Finns det drivdon som är dimbara med normal dimmer? Har du möjligen en länk till ngn du vet fungerar?

BSV81 BSV81 skrev:
Aha så då har jag fel typ av driver då helt enkelt.

Finns det drivdon som är dimbara med normal dimmer? Har du möjligen en länk till ngn du vet fungerar?
Du får leta efter ett drivdon som är dimbart på primärsidan.
Exempel: https://www.malmbergs.com/Products/9952060

Okej tackar för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.