Hej!
Håller på att renovera köket och ska nu riva ned gamla kaklet. Då började jag fundera på ifall det går att få till ett nytt vägguttag (se bilder)
Bakom befintligt uttag till höger i bild 1 så kommer det ut två VP-rör med kablar (se bild 2).
Min fundering är hur man på bästa sätt får till ett nytt vägguttag (ta från ovan eller ta från höger).
behöver jag riva hela väggen för att installera en ny dosbox?
Håller på att renovera köket och ska nu riva ned gamla kaklet. Då började jag fundera på ifall det går att få till ett nytt vägguttag (se bilder)
Bakom befintligt uttag till höger i bild 1 så kommer det ut två VP-rör med kablar (se bild 2).
Min fundering är hur man på bästa sätt får till ett nytt vägguttag (ta från ovan eller ta från höger).
J Jensberglund skrev:Hej!
Du har ju ström ännu närmare, nämligen i fläkten. Ligger fläkten och hörnuttaget på samma grupp?J Jensberglund skrev:Hej!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, de ligger på samma grupp. Dock är fläktens uttag svårtillgänglig uppe i överskåpet bakom fläktkanalen.
Apparatdosan rakt ovanför där jag vill ha det nya ligger på egen (mikrovågsugn).
Apparatdosan rakt ovanför där jag vill ha det nya ligger på egen (mikrovågsugn).
D datja skrev:
Jag har av okänd orsak alltid bott i diverse stenhus när jag velat uttagskomplettera, och då tvingats spåra så det ryker damm. Om jag ser rätt har du gipsskivor. I så fall är det rätt enkelt att såga ut en bit där du vill ha uttaget och sen såga ut någon annan stans där du kopplar in dig på strömmen. Är det inte enklast om du sätter en kopplingsdosa i fläktskåpet? Det är ok numera att använda kabel, men jag skulle ha försökt med flexslang. Men jag är inte behörig.J Jensberglund skrev:
Tillägg: mikrodosan kan du också ha som källa så länge som du inte kör den på 1500 W samtidigt som du har en hushållsmaskin på 1000 W. Men det är väl enklaste lösningen.
Rubriken borde kanske vara "Lägga till vägguttag"?
ok, men förstår inte varför jag ska krångla mig fram vid fläktens uttag? Är det inte enklast att dra ner kablar via microns uttag ovanför?
Om jag sågar ut för en dosa för jag vill ha nya uttaget, hur gör jag för att få dit kablarna från närmaste uttag då?
ja, det är nog en bättre rubrik. Har bett admin ändra rubriken.
Om jag sågar ut för en dosa för jag vill ha nya uttaget, hur gör jag för att få dit kablarna från närmaste uttag då?
D datja skrev:Jag har av okänd orsak alltid bott i diverse stenhus när jag velat uttagskomplettera, och då tvingats spåra så det ryker damm. Om jag ser rätt har du gipsskivor. I så fall är det rätt enkelt att såga ut en bit där du vill ha uttaget och sen såga ut någon annan stans där du kopplar in dig på strömmen. Är det inte enklast om du sätter en kopplingsdosa i fläktskåpet? Det är ok numera att använda kabel, men jag skulle ha försökt med flexslang. Men jag är inte behörig.
Tillägg: mikrodosan kan du också ha som källa så länge som du inte kör den på 1500 W samtidigt som du har en hushållsmaskin på 1000 W. Men det är väl enklaste lösningen.
Rubriken borde kanske vara "Lägga till vägguttag"?
Jo, mikrons uttag är enklare.J Jensberglund skrev:ok, men förstår inte varför jag ska krångla mig fram vid fläktens uttag? Är det inte enklast att dra ner kablar via microns uttag ovanför?
Om du sågar ut för en dosa skall du använda flexslang eller VP-rör som skall vara infällda i väggen och sedan drar du FK-ledare löst i rören.J Jensberglund skrev:
Om du ansluter utanpåliggande kabel till en infälld dosa och skall dra till ett nytt uttag eller dosa så skall de vara utanpåliggande. Att hålla på att borra sig snett i sidan på en infälld dosa för att få in en utanpåliggande kabel är fel.
Stoppa ner flexslangen i övre och fiska fram i nedre hålet. Enklare om man är två. Men jag menade att du kan såga ut en ca 150x150 mm bit ur gipsen. I biten gör du sen ett apparatdosehål. Fäster apparatdosan i hålet och slangen i dosan.J Jensberglund skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Fast om man kan tänka sig utanpåliggande kabel, så går det att dra det från det bef. uttaget till det nya. Det nya kan då vara ett utanpåliggande uttag, där kabeln går in genom sidan. Eller ett infällt uttag. Det finns "ROT" dosor som är gjorda för att fällas in i efterhand. Då kan man gå in med kabeln via ett borrhål bredvid dosan.
Ska man ändå byta ytskikt är det lika lätt att fälla in installationen.
Ok, inte "svårare" än så alltså!D datja skrev:
Hmm... då låter det ju nästan enklare att använda en ROT-dosa så slipper jag kapa upp allt för mycket i gipsen? Dock är det kanske lättare att få tag i VP/flexröret.
Om jag ska använda hörnbox eller infällt uttag känns det väl kanske lite onödigt att dra utanpåliggande för att gå in i väggen precis innan nya uttaget? Då kan jag väl lika gärna dra innanför gipsen hela vägen ner?H hempularen skrev:Fast om man kan tänka sig utanpåliggande kabel, så går det att dra det från det bef. uttaget till det nya. Det nya kan då vara ett utanpåliggande uttag, där kabeln går in genom sidan. Eller ett infällt uttag. Det finns "ROT" dosor som är gjorda för att fällas in i efterhand. Då kan man gå in med kabeln via ett borrhål bredvid dosan.
Ja, känns som att det är enklast att fälla in installationen.D Daniel 109 skrev:
Dock blir det ju lite skevt att ha två hörnboxar och ett infällt uttag under överskåpen. Men jag förstår inte hur jag ska byta från hörnbox till infällt. Jag kan ju inte borra ett doshål när VP-rören kommer ut från väggen. Och jag har ju ingen möjlighet att "dra tillbaka" dom en bit?
Om jag kollar på bild 2 i första inlägget, förstår jag det rätt att det högra röret går till ytterligare ett uttag längre bort till höger, att det bara går in i hörnboxen för att "sno" strömmen för det uttaget.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Det går iofs. att göra ett doshål, även om rören kommer ut ur väggen nu. Lite pilligt att kapa dem lagom och få in dem i ROT dosan, men det går.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden