Hej
I väntan på elektrikern vill jag förarbeta för installation av vägguttag och fast anslutning av element genom att dra fram flexrör i väggen. Min fundering är om varje vägguttag kräver sin egen eltråd, likaså flexrör, eller kopplar elektrikern eltråden till ett vägguttag och därifrån till nästa vägguttag osv? Så att endast ett flexrör krävs i vilket han drar en tråd som når alla vägguttag iom seriekopplingen.
Som du förstår är jag fullständig novis och har inte en tanke på att leka behörig elektriker genom att fixa själv.
Tacksam för svar som stillar min nyfikenhet.

E
H Håtö Z skrev:
Hej
I väntan på elektrikern vill jag förarbeta för installation av vägguttag och fast anslutning av element genom att dra fram flexrör i väggen. Min fundering är om varje vägguttag kräver sin egen eltråd, likaså flexrör, eller kopplar elektrikern eltråden till ett vägguttag och därifrån till nästa vägguttag osv? Så att endast ett flexrör krävs i vilket han drar en tråd som når alla vägguttag iom seriekopplingen.
Som du förstår är jag fullständig novis och har inte en tanke på att leka behörig elektriker genom att fixa själv.
Tacksam för svar som stillar min nyfikenhet.
Rita upp hur du tänkt på ett papper och posta detta.

tommib
Du ska nog prata med elektrikern som ska sköta kopplandet innan du gör något. Det är inte så ovanligt att elektriker inte vill befatta sig med installationer där någon "har förberett", speciellt när kunskapsnivån är som din.

Även slang/rör kräver auktorisation. Det stora planeringsjobbet med elinstallationen görs just när kanalisationen dras, att koppla ihop trådarna är jämförelsevis enkelt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
om möjlighet finnes och elektrikern tycker det är okej så är det nog enklare ni planerar allt ihop och elektrikern ritar ut var allt ska vara och du jobbar efter det. Annars låter det som du ska låta elektrikern göra allt.

E
Vad hände här, det går ju inte att förminska en nyinstallation till en simpel ja/nej-fråga.

Ring elektriker säger jag.

• Gilla
kajper
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad hände här, det går ju inte att förminska en nyinstallation till en simpel ja/nej-fråga.

Ring elektriker säger jag.
Man måste ju ändå tacka för underhållningen på denna sida
Själv funderar jag på att utföra några bröstförstoringar, jag har skaffat kniv, bänk, belysning och ett villigt objekt
Vad har jag missat?
Bortsett från risken att döda något eller elda upp huset så är det olagligt att utföra elarbeten även om du är utbildad elektriker men inte har en registrerad firma. Med allt vad det innebär
Hen får inte ens lägga rör i mark utan att arbeta under egenkontrollprogram
Får du tag på en certad montör som accepterar rördragningen så begår Hen tjänstefel
Det gamla uttrycket , måste du fråga får du inte utföra elinstallationer gäller fortfarande

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.