Hej hej,
Miss nyfiken i en strut träder in igen.
Nu funderar jag på hur det fungerar när man drar ny el? Måste man bort med alla ytskikt? Riva ut allt? Och hur fungerar elen i en typisk villa? Jag syftar alltså på hur den rent praktiskt tar sig in i huset och ut i uttagen. Ledningar dragna i rör? Om någon (du?) orkar förbarma sig över mitt ovetande och pallar skriva en förenklad förklaring är jag (dig) evigt tacksam.

Oftast gör man utanpåliggande installationer om det inte finns rör i väggarna som det går att dra om/nytt i. Då behöver inte ytskiktet göras om, men det blir synlig installation i form av kabelkanaler eller klamrar kabel.

Om man totalrenoverar går det att bygga in nya rör. I gipsväggar kan man ofta klara sig med att göra hål vid taket och vid golvet och trä in en slang mellan dem och sätta i dosor. Men det kan behövas lite fler hå och man får räkna med att ytskiktet behöver göras om efteråt.

Är det betongväggar så måste man fräsa in rör och och dosor och då blir det dammigt i hela rummet och ytskikt måste göras om.

Jag skulle säga att det går att dra om dolt i en typisk villa (om den inte är för gammal).

När man först installerar elen i ett nybyggt hus sätter man rör i väggarna enligt ett förutbestämt schema. De rören går först dolt i väggarna från elcentralen till olika kopplingsdosor i rummen (du kan ofta se släta lock på dessa dosor strax under taket). Från kopplingsdosorna delar man vidare elen dit den ska, till lampor, tryckknappar och eluttag.

Behöver man dra om elledningarna kan man sedan göra det i samma rör.

Sen är det ju sällan riktigt så enkelt i verkligheten. Vill man dra om elen är det oftast i ett äldre hus, och då kanske man har högre krav nu (som att allt ska vara jordat, och den extra tråden kanske inte får plats i befintliga rör) eller bara vill ha uttag på fler ställen än det från början var draget till. Då får man kompromissa, genom att dra utanpåliggande eller öppna upp väggarna och sen sätta nya ytskikt.

• Gilla
panodil
  • Laddar…
Tusen tack för svar! Då kommer följdfrågan, säg att vederbörande ska renovera en 220 kvm stort 20-talshus (dvs en del ojordad el, gamla ledningar m.m) men inte är supersugen på att bryta upp varenda ytskikt i varenda rum med en gång, kan vederbörande då dra om elen ett rum i taget? Eller föredrar elektrikern (eller plånboken) att köra allt på en gång?

Elektrikern föredrar säkert att göra allt på samma gång, men man ska ju bo där också, och orka med sina renoveringsplaner. Så länge det inte är för många småduttar går det nog bra ändå. Småjobb hos privatpersoner är ju egentligen inget någon hantverkare verkar gilla (av rätt goda skäl).

Du kan tänka såhär: Varje säkring i proppskåpet är sitt eget lilla elsystem. Från säkringen går en sluten krets och du kan egentligen byta ut bara de ledningar som hör till en enda säkring utan att det påverkar något annat i huset. En säkring kan då exempelvis motsvaras av ”belysning ovanvåning” eller ”vägguttag hall och vardagsrum”.

Sen kan det finnas goda (och ibland tvingande) elsäkerhetsregler som säger att vissa saker måste bytas samtidigt, då man exempelvis inte får blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Men i princip kan du tänka att ledningarna kopplade till en specifik säkring kan bytas utan att du behöver byta allt annat.

Sen finns det vissa saker man bör göra direkt. Att låta sätta in en jordfelsbrytare om en sådan saknas är exempelvis en bra säkerhetsåtgärd.

ilj ilj skrev:
Tusen tack för svar! Då kommer följdfrågan, säg att vederbörande ska renovera en 220 kvm stort 20-talshus (dvs en del ojordad el, gamla ledningar m.m) men inte är supersugen på att bryta upp varenda ytskikt i varenda rum med en gång, kan vederbörande då dra om elen ett rum i taget? Eller föredrar elektrikern (eller plånboken) att köra allt på en gång?
Självklart kan elektrikern göra det.

Det går definitivt att göra saker lite åt gången, men det blir nog billigare att göra allt i ett svep då det blir färre "servicebil"-avgifter och man sparar eventuellt lite tid på att inte ta hänsyn till att de rum man inte är inne i och drar om för tillfället ska fortsätta fungera.

Börja med att bestämma hur omfattande du vill göra renoveringen. Vill du till exempel höja standard på antal uttag till dagens standard blir det antagligen ett behov av att dra el till nya platser i rummen där det tidigare inte finns el.

Jag är lite osäker på när elen började byggas in, men tänker att en 20-talsvilla har utanpåliggande installationer i dagsläget, och vill du bygga in det så handlar det om att dra nytt invändigt till alla rum.

Är det så kan du börja med att låta en elektriker planera för hur grupper ska läggas upp i elcentralen. (Kan vara bra att öka antalet grupper jämfört med tidigare installation.)

Om du därefter vill renovera rum för rum så börjar du lämpligen i rummet med elcentralen och bygger in nya gruppledningar till kopplingsdosor där man kopplar på de gamla rummens tidigare utvändiga installation. Dvs man drar elen fram till en dosa i rätt rum och drar utanpåliggande från dosan till dit elen tidigare kom in i rummet.

Om det redan finns invändig el i villan är det lättare, då kan man börja i vilket rum som helst egentligen och göra om elen där. Däremot är man mer begränsad till att använda de grupper som redan finns i installationen.

Sen beror det också på hur villan är byggd. (Antal plan, typ av väggar, möjlighet att dra el via vind, var elen kommer in, etc.)

Men hur du än vill göra så se till att skaffa en bra relation till en elektriker och gå igenom allt ni vill göra så att elektrikern har koll på ert slutmål.

Tänk på andra saker ni kanske vill göra samtidigt om ni ändå bygger om ytskikt. Till exempel fasta nätverksuttag.

S
G Gramphos skrev:
Oftast gör man utanpåliggande installationer om det inte finns rör i väggarna som det går att dra om/nytt i. Då behöver inte ytskiktet göras om, men det blir synlig installation i form av kabelkanaler eller klamrar kabel.

Om man totalrenoverar går det att bygga in nya rör. I gipsväggar kan man ofta klara sig med att göra hål vid taket och vid golvet och trä in en slang mellan dem och sätta i dosor. Men det kan behövas lite fler hå och man får räkna med att ytskiktet behöver göras om efteråt.

Är det betongväggar så måste man fräsa in rör och och dosor och då blir det dammigt i hela rummet och ytskikt måste göras om.
Oftast drar man utanpåliggande? Jag har aldrig ens varit med om det en gång o då har jag över 15 år i yrket.

Har man ens någonsin installerat infälld el i Sverige utan rör?

Om man moderniserar behöver man sannolikt komplettera centralen med flera säkringar/grupper. I äldre installationer fanns från början kanske ett uttag och en glödlampa i varje rum. Från en säkring går kanske en slinga till hela våningsplanet. Ofta är det kompletterat senare med flera uttag och vi har idag fler apparater som drar mera ström så det kan bli stor belastning på (den torra gamla) ledningen. Fundera på var det blir praktiskt att ha uttag och diskutera med en elektriker som kan lämna en offert.
Är det byggnadsvårdsvärde på huset så får man ju gå försiktigare fram. Alla elektriker är inte esteter och man får vara tydlig med hur man vill ha det. Det kan bli snyggt och tidsenligt med en utanpåliggande kuloinstallation.
Även 20-talshus kan ha infällda ledningar från början men också där är det sparsamt med ledningsdragning. De gamla plåtrören kanske inte går att använda och om man inte renoverar väggarna samtidigt är troligen utanpåliggande ledningar det enda rimliga alternativet.

S SueCia skrev:
Oftast drar man utanpåliggande? Jag har aldrig ens varit med om det en gång o då har jag över 15 år i yrket.

Har man ens någonsin installerat infälld el i Sverige utan rör?
Jag menade att de flesta inte vill ta kostnaden av att dra rör om det inte finns. Speciellt då det kräver inblandning av både snickare och elektriker. Att renovera en i original utanpåliggande installation med målet att göra den dold innebär en hel del extra jobb, både rivning av gamla ytskikt, fräsning för rör och återställande.

Magnus E K
Jag är ytligt bekant med en familj som bor i ett 20-talshus. All el är original, infälld. Ingen omdragning kommer behöva göras på väldigt länge.

Det kan i och för sig bero på att huset är byggt förra året.

• Haha
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.