48 044 läst ·
65 svar
48k läst
65 svar
Styra hastigheten på en frånluftsfläkt
Lite olika grannar i området har bytt till olika fabrikat, Östberg, och .... uhh... ja... andra märken och dem är nöjda. det justeras in enligt Boverket och det är mycket tystare samt varmare (roterande VVX) eller kallare (kassetten tar man ut eller stänger av VVX). Jag har suttit och tänkt på att byta min FTX en dag... Själv. Nu när man vet hur man ska hantera min gamla. Problemet med våran är spiskåpan är kopplad till FTX. Så antingen skaffar man ett FTX som kan ta stekos eller drar en seperat pipa ut från taket.P danneha skrev:
Jag vill göra det andra, men det kräver lite jobb då man måste göra hål i taket och sen vidare ut och på med kåpa... vilket jag inte kan än så länge. det går att fixa en FTX istället för spiskåpan. Det ligger fortfarande i mina tankar. Då försvinner hela aggregatet i tvättstugan.
Jag ska fråga lite lite och se vad dem har, som sagt, Jag ska också göra det i framtiden.
Tjenamenar du typ så här?Peter2400 skrev:
Det var ett antal år sedan jag kopplade in det här, men det är en EC-fläkt som jag har.
Såhär ser det ut när man får fläkten,
[bild]
Jag är ganska säker på att jag med en nexamottagare WRR-1, kopplade in ett motstånd mellan röd och gul kabel.
Detta hamnar då parallellt med det befintliga motståndet, och sänker resistansen och därmed ökar styrspänningen och fläktens hastighet.
Har inget kopplingsschema, men någon annan som orkar får gärna hjälpa till och förklara
[bild]
Ja, ser nog rätt ut.E Eldoktorn kan komma skrev:
Jag använde en panelpotentiometer från Kjell,
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/motstand/panelpotentiometer-1-k-p90310
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden