Tänkte byta proppen på denna

Hand håller en vit elektrisk propp märkt med "6A 250V" avsedd för byte för anpassning till takuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till denna

Vit ojordad vinklad lamppropp med två guldiga stift.
Skapa konto

Så den passar takuttaget. Har jag tänkt rätt?

Hur ser lamputtaget i vägg/tak ut?
Finns det skyddsjord indraget i rummet där lampan ska hänga?

Den där taklampan är en gammal ”klass 0”-armatur, den kan behövas en genomgång så att den är säker.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Så ser takuttaget ut. Aha nu ser jag att den inte hade passat
Närbild på ett vitt takuttag med en löst hängande kopplingsdel, vilket indikerar en inpassningsproblem.
Skapa konto

Redigerat:
M multix skrev:
Nej den ska vara såhär, med hål för skyddsjord.
[länk]
Nej, en jordad lamppropp får inte monteras på en klass0-armatur!

Eftersom taklampan är en gammal klass0-armatur så måste den byggas om, finns två alternativ;
- Dubbelisolerad, oftast enklast.
- Skyddsjordad, här gäller det att alla metalldelar som kan komma i kontakt med enkelisolerad ledare, vissa armaturer är omöjliga att skyddsjorda fullt ut.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, en jordad lamppropp får inte monteras på en klass0-armatur!

Eftersom taklampan är en gammal klass0-armatur så måste den byggas om, finns två alternativ;
- Dubbelisolerad, oftast enklast.
- Skyddsjordad, här gäller det att alla metalldelar som kan komma i kontakt med enkelisolerad ledare, vissa armaturer är omöjliga att skyddsjorda fullt ut.
Dvs, TS köper alltså en jordad lampkontakt som passar och kopplar in den rätt. En sån här:

https://www.clasohlson.com/se/p/32-6379?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces

...Fast vid ny granskning av TS bild ser det ut som att jordkabel saknas. Jag kan se fel iofs.

Tillägg:
Så, för att lugna nervösa medlemmar, det hjälper alltså inte med en jordad kontakt.

Redigerat:
D datja skrev:
Dvs, TS köper alltså en jordad lampkontakt som passar och kopplar in den rätt. En sån här:

[länk] surfaces

...Fast vid ny granskning av TS bild ser det ut som att jordkabel saknas. Jag kan se fel iofs.
NEJ, NEJ och åter NEJ!!!

TS lampa har två enkelisolerade ledare till lampproppen, troligen går det enkelisolerade ledare hela vägen till lampsockeln/socklarna.

Vad betyder dubbelisolering? Ska jag lämna in den?

Bronken
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.