1 829 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Förhöjningsring till gammal plåtdosa
Hej
ska byta ut gammalt vägguttag i min villa och såg då att en tretexskiva (träfiberskiva) monterats invändigt och att apparatdosan (i plåt) då hamnat 20 mm in i väggen. Tycker det känns tveksamt att ha detta "glapp" med antändbart material i ett vägguttag. Min fråga gäller hur man bäst löser det. Finns det förhöjningsringar som passar? Ska man ha ett mer utanpåliggande vägguttag? Eller gör det inget?
mvh Robert
ska byta ut gammalt vägguttag i min villa och såg då att en tretexskiva (träfiberskiva) monterats invändigt och att apparatdosan (i plåt) då hamnat 20 mm in i väggen. Tycker det känns tveksamt att ha detta "glapp" med antändbart material i ett vägguttag. Min fråga gäller hur man bäst löser det. Finns det förhöjningsringar som passar? Ska man ha ett mer utanpåliggande vägguttag? Eller gör det inget?
mvh Robert
Finns förhöjningringar som passar 70 mm ( Dyrt ) det med att sätta ett nytt uttag, skruva fast uttaget i väggen , brukar vara hål i metalldelens hörn. Plåtdosa där brukar uttagen lossna i . Du kan såga av ytterdelen på en vanlig apparatdosa ( billigare ) och sätta i hålet , då får du fästa uttaget i väggen med skruv.
Hur lång är en muff ? Då ska kapen vara en bit upp i väggen och ytterliga en bit för att få dit rör/flexslang, har varit med om att kapa en muff, men då är det 16 rör och inte bergmanrör som är ca 15 mm och muffen skvalpar på röret löst.A Emil_K skrev:
Klicka här för att svara