2 221 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Komplettera gammal el
Har köpt några z-wave-dimmers som gärna vill ha både fas och nolla. Har har bara nolla och tändtråd draget i brytaren, tänkte att det ju är lätt att bara komplettera med fas från övre dosan.
Övre dosan har förstås varit täckt av gips från tidigare ägare i de tre rum jag tänkt byta i. Nu är i alla fall köket under renovering och dosan är framme och idag tog jag tag i det även i ett av de andra rummen.
Naturligtvis har jag gammal el i huset, vit svart och röd. Tycker kablarna är i ok skick så har ingen brådska med att byta rubbet.
Tänkte först att det var 0a som fattades och att det inte fanns någon förväxlingsrisk att ansluta blå till vit kabel, men det är ju helt fel, svart är ju 0a. Fortsätter man med vit fas till dimmern eller byter jag allt från övre dosan? Hur gör man normalt i detta fall? Att byta uppe i dosan känns ju inte heller naturligt att "skarva"vit med svart (eller brun) och svart till blå. Nyttjar man brun som ny fas istället för svart blir ju i alla fall risken lite mindre då i alla fall inte svart är både nolla och fas, men det känns ändå inte helt lockande.
Övre dosan har förstås varit täckt av gips från tidigare ägare i de tre rum jag tänkt byta i. Nu är i alla fall köket under renovering och dosan är framme och idag tog jag tag i det även i ett av de andra rummen.
Naturligtvis har jag gammal el i huset, vit svart och röd. Tycker kablarna är i ok skick så har ingen brådska med att byta rubbet.
Tänkte först att det var 0a som fattades och att det inte fanns någon förväxlingsrisk att ansluta blå till vit kabel, men det är ju helt fel, svart är ju 0a. Fortsätter man med vit fas till dimmern eller byter jag allt från övre dosan? Hur gör man normalt i detta fall? Att byta uppe i dosan känns ju inte heller naturligt att "skarva"vit med svart (eller brun) och svart till blå. Nyttjar man brun som ny fas istället för svart blir ju i alla fall risken lite mindre då i alla fall inte svart är både nolla och fas, men det känns ändå inte helt lockande.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Du har alltså fas och tändtråd vid strömbrytaren och behöver fiska fram en neutralledare? När det bara handlar om små kompletteringar så bör du fortsätta använda de färger som du har idag. Vid en större renovering, ett helt rum, så kan man övergå till moderna färger lokalt i det rummet.
Du kan ju då passa på att kontrollera detta i de punkter du tittar, dvs att svart är neutral och vit fas överallt. Använd då en svart ledare som neutralledare och vit som fasledare till pucken. Tändtråden kan ha i stort valfri färg utom röd som kan vara skyddsjord hos dig.
Du kan ju då passa på att kontrollera detta i de punkter du tittar, dvs att svart är neutral och vit fas överallt. Använd då en svart ledare som neutralledare och vit som fasledare till pucken. Tändtråden kan ha i stort valfri färg utom röd som kan vara skyddsjord hos dig.
Tack för bra svar! Det var lite det jag var inne på. Tror det är neutral och tändtråd jag har i brytaren (Svart och gul) , fas sitter nog i taket (vit och gul). Dock har jag inte mätt på det än, vilket jag naturligtvis kommer göra innan jag gör något alls.Bo.Siltberg skrev:
Du har alltså fas och tändtråd vid strömbrytaren och behöver fiska fram en neutralledare? När det bara handlar om små kompletteringar så bör du fortsätta använda de färger som du har idag. Vid en större renovering, ett helt rum, så kan man övergå till moderna färger lokalt i det rummet.
Lite "turligt" har jag nog allt tillgängligt i lampdosan i ena rummet då den i förlängningen också har ett vägguttag, i andra rummet är det bara lampa (med naturliga färgerna på trådarna vit och svart... Tändtråden ska nog bytas till lämplig tändtrådsfärg där i samband med detta också.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 752 inlägg
Om det är neutral och tändtråd så är det grovt fel. Man bryter alltid fasledaren i en fast installation.
Det verkar vara korrekt.H hempularen skrev:
Jag hade som sagt inte mätt något. Läste en tidigare tråd med samma färger som jag har där någon skrev ut att svart var 0a och vit var fas, i mitt fall var vit 0a och svart fas, vilket naturligtvis känns bra sett till dagens standard.
Nu har jag mätt, jag hade fått färgerna från en annan tråd där någon skrev att det brukade vara så. I mitt fall var svart fas och vit neutral vilket ju känns bra sett till dagens standard.
Kan jag gå vidare från vit neutral till blå? Byter i så fall naturligtvis hela "grenen" även till vägguttaget nedan. Behålla övriga som jag inte gör något med som de är? Det blir förstås lite rörigt men borde väl inte innebära någon förväxlingsrisk?
Kan jag gå vidare från vit neutral till blå? Byter i så fall naturligtvis hela "grenen" även till vägguttaget nedan. Behålla övriga som jag inte gör något med som de är? Det blir förstås lite rörigt men borde väl inte innebära någon förväxlingsrisk?
Det innebär ju alltid en förväxlingsrisk. Men en elektriker värd namnet vet att vit och svart var fas och nolla, ibland tvärtom beroende på var man är i landet. Men med lekmän är det värre. Du kan nog få till detta men du bör fundera på om du har de kunskaper som krävs.
Visst är det så. Frågan är om förväxlingsrisken blir påtagligt större av att vit kabel övergår i blå. Hur ser detta ser ut i praktiken? Att jag kan få ner en nolla och koppla in är inte bekymret, jag tycker inte heller det känns konstigt att övergå från gammal installation till dagens standard. Men jag förstår detta är något de som arbetar med det stöter på hela tiden och undrar därför över hur man gör i praktiken, jag vill helt enkelt göra som är brukligt i branschen och inte utsätta någon annan för onödig risk i framtiden.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
I praktiken så reder man ut vad varje färg har för funktion i varje enskilt fall, för färgen går aldrig att lita på. Färgen ger bara en vink till vad det skulle kunna vara vilket gör jobbet lite enklare. Men man kopplar aldrig utifrån färg. Så för att underlätta bör man åtminstone använda samma färger och inte blanda färgval från olika århundraden. Det duger inte att tro att du har neutral och tändtråd vid strömbrytaren, du måste veta.
Jag har ännu inte kopplat något men nu tror jag inget längre för nu har jag mätt vad som är vad. Det blir helt enkelt att åka och köpa en rulle vit kabel för att koppla in dimrarna. Då blir det enhetligt. Det var precis det svar jag efterlyste, om det var ok att addera dagens standard i en gammal installation om förväxlingsrisken var låg, nu fick jag svaret att man inte gör så, då följer jag det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Jodå, jag tycker det är ok om det görs tydligt. Det är ofta ofrånkomligt då man idag inte har tillgång till gamla färger som grön och gul. Om du då t.ex byter samtliga ledare ned till strömbrytaren så att en o samma ledning har enhetliga färger kan jag se det som ok. Ännu bättre, byta ledningen till taklampan, och kanske lite till. Jag nämnde rum ovan, men det är ok att byta till moderna färger i en hörna av rummet också.
Det är just blandningen va gammalt och nytt i varje dosa som jag vill komma bort från. En eller några få "övergångsdosor" får man stå ut med. Att se moderna färger i en dosa gör dock inte att man kan lita på dem, det gör bara undersökningen lite enklare då man har en mer träffsäker teori om dess funktion. Likaså om gamla färger används enhetligt för då kan man lära sig vad som gäller i just denna bostad.
Nu skulle du kompletta en gammal anläggning med en enskild neutralledare mellan två dosor, ingenting annat, och då tycker jag du gör helt rätt i att välja den färg som redan används i kopplingsdosan.
Det är just blandningen va gammalt och nytt i varje dosa som jag vill komma bort från. En eller några få "övergångsdosor" får man stå ut med. Att se moderna färger i en dosa gör dock inte att man kan lita på dem, det gör bara undersökningen lite enklare då man har en mer träffsäker teori om dess funktion. Likaså om gamla färger används enhetligt för då kan man lära sig vad som gäller i just denna bostad.
Nu skulle du kompletta en gammal anläggning med en enskild neutralledare mellan två dosor, ingenting annat, och då tycker jag du gör helt rätt i att välja den färg som redan används i kopplingsdosan.
Klicka här för att svara