Hej! Vi har ett timmerhus som byggdes till och "moderniserades" med b.l.a. infälld el på nedervåningen under 70-talet. Vi har rivit ut alla ytskikt ända in till timmret i två rum på nedervåningen och hittat både vackra pärlspontade tak och skurgolv, och har även lerklinat väggarna. Nu funderar jag dock på om det är möjligt att dra in ny utanpåliggande jordad el i dessa rum. De ojordade kablarna är indragen genom plaströr i golvet mot en vägg, men i elcentralen är det bara isolerade kablar som går in? Kan det vara så att det sitter fördelningsdosor gömd någonstans eller är de skalade i övergången till rören? Vi ska självklart vända oss till behörig elektriker men är bara nyfiken på hur tusan det är draget.