Hej!
Tänkte höra om nån vet varför jag har mätarställning verk 1 och mätarställning verk 2 på min elfaktura?

Tack på förhand
 
  • Suddig bild på en del av en elfaktura med texten "Mätarställning verk 1" och "Mätarställning verk 2" samt siffror för kWh-förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Solceller?
 
Vilket elhandelsbolag är det?
 
useless useless skrev:
Solceller?
Nej jag kör endast direkt el.
 
Tidstariff? Där du betalar olika vid olika tider på dygnet?
 
S Simonstahl skrev:
Tidstariff? Där du betalar olika vid olika tider på dygnet?
Har fast pris så det borde inte vara det.
 
A Arnodt skrev:
Vilket elhandelsbolag är det?
Vattenfall
 
Fast det kan ju ändå vara en mätare med olika tariffer även om du betalar samma pris alla tider på dygnet?
 
Dukeokem Dukeokem skrev:
Har fast pris så det borde inte vara det.
Ändrar mig här :) är nog en gammal mätare som mäter dagtid och natt var för sig.
Konstigt bara att dem skriver ut det på fakturan då vi ändå har fast pris?
 
useless useless skrev:
Fast det kan ju ändå vara en mätare med olika tariffer även om du betalar samma pris alla tider på dygnet?
Jepp det stämmer :) tack för svar alla!
 
Jag har nyare mätare i vattenfalls nät, betalar för dec 58 öre/kwh på höglast tid och 14 öre på låglast tid detta är då överföringsavgiften sen kommer rörligt eller fast elpris på detta
 
Det där med två räkneverk är lurigt.

Jag såg på en bekants faktura från elhandelsbolaget 7Hkraft att det fanns Produktionsverk 1 och Produktionsverk 2 för solströmmen han säljer till 7Hkraft. 7HKraft har inte kunnat förklara varför de har två Produktionsverk på sin faktura, och påstår att det är elnätsbolaget som skickar data för två produktionsverk. Men elnätsbolaget vill inte kännas vid att de skickar data för två räkneverk. De skyller på varandra och kommer ingen vart.

Till saken hör att det är ett nytt enfamiljshus, byggt 2019, och elnätsbolaget upphörde säkert för minst 10 år sedan med att låta kunder nyteckna dubbeltidstariff.
 
Redigerat:
Dukeokem Dukeokem skrev:
Konstigt bara att dem skriver ut det på fakturan då vi ändå har fast pris?
Fast pris? Du betalar väl per kWh?

Om inte båda räkneverken stått med på fakturan hade du inte förstått varför dom fakturerar mer än det ena räkneverket visar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.